Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velká zvířata odešla od VW a BMW a zakládají v Číně automobilku

  13:00aktualizováno  17:31
Rozsáhlý a poněkud nepřehledný čínský automobilový trh se rozrostl o novou automobilku Qoros. Chce produkovat auta na úrovni Volkswagenu, ale o deset procent levnější. Hodlá zaútočit i na evropské trhy, proto jsou ve vedení i známá jména od Mini, Volkswagenu a BMW.

První koncept nové čínské automobilky Qoros | foto: Qoros

Právě kvůli expanzi do světa firma pravděpodobně zvolila neutrální jméno Qoros. Stojí za ní dvě společnosti: čínská automobilka Chery a izraelská investiční skupina Israel Corporation. Automobilka Chery je státní a vyrábí kolem 700 tisíc aut ročně. Ve světě se proslavila téměř dokonalou kopií Daewoo Matiz, kterou v pozměněné podobě prodává dodnes pod jménem QQ. Prodává i mimo Čínu na vybraných rozvojových trzích.

Nová značka Qoros má ale mnohem větší ambice než jen kopírovat úspěšný design. Šéfem izraelské poloviny firmy a viceprezidentem Qorosu (podíl obou společností je přesně poloviční) je totiž Volker Steinwascher, který dříve pracoval ve Volkswagenu. V 90. letech působil za Volkswagen ve Škodě Auto.

Ještě zajímavější je jméno šéfdesignéra. Gert Hildebrand do loňska pracoval u značky Mini a stojí za úspěšnými modely Mini Clubman, Countryman a kabriolet. Právě jméno šéfdesignéra by mělo zaručit, že Qoros by měl produkovat zajímavá auta s vlastním designem, která by měla zaujmout i mimo domovskou Čínu.   

Tím ale hitparáda evropských automobilových matadorů nekončí. Na technický vývoj nových modelů Qorosu bude dohlížet Klaus Schmidt, který měl dříve na starosti podvozky u BMW. Nepřekvapí proto, že se automobilka holedbá, že po technické stránce nebude za evropskou konkurencí vůbec zaostávat. Dokonce se chce měřit přímo s Volkswagenem. Auta mají být srovnatelné kvality, ale zhruba o deset procent levnější.

Odstartuje malé auto

S technikou pak nové značce pomohou evropští dodavatelé. O vývoj motorů se postará rakouská firma AVL List, součástky budou dodávat značky Bosch, Continental, TRW nebo Valeo. Situaci popisuje pro iDNES.cz odborník na autoprůmysl Peter Homola: "Nová automobilka je společný podnik s firmou Chery, a proto logicky bude používat motory Chery. Motory typové řady Chery ACTECO, které se v Číně vyrábějí již několik let, byly vyvinuty firmou AVL List ve Štýrském Hradci."

S výrobou vypomůže i známý výrobce pro třetí strany, rakouská firma Magna Steyr. "Magna Steyr je vývojový partner. To znamená, že velká část vývoje vozu Qoros probíhá ve Štýrském Hradci," dodává Peter Homola. 

Problematická, jako u mnoha jiných čínských aut, by neměla být ani bezpečnost. Qoros očekává, že všechny modely dosáhnou v testech Euro NCAP na pět hvězdiček.

Na trh Qoros vstoupí v roce 2013 s malým kompaktním autem. Bude následovat sedan a větší hatchback. V dalším plánu je i SUV a elektrické či hybridní auto. Výrobní závod se již staví v čínském městě Čchang-šu nedaleko Šanghaje. Z počátečních 300 zaměstnanců se automobilka rozroste až na 1 700 lidí. Plánovaná kapacita je 150 000 aut ročně.

Podle analytiků to ale nová značka nebude mít lehké. I na čínském trhu bude mít Qoros hodně konkurentů a další na něj přichází. V Evropě pak bude zcela nová čínská značka zákazníky přesvědčovat ještě obtížněji. O deset procent plánované nižší ceny než v čínských cenících Volkswagenu se také nezdají být zásadní vějičkou. Ale třeba se ještě budeme divit.

Autoři:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Hyundai Santa Fe  2,2  / 114 kW
Hyundai Santa Fe 2,2 / 114 kW

r.v. 2008, naj. 180 802 km, diesel
218 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.