První koncept nové čínské automobilky Qoros

První koncept nové čínské automobilky Qoros | foto: Qoros

Velká zvířata odešla od VW a BMW a zakládají v Číně automobilku

  • 78
Rozsáhlý a poněkud nepřehledný čínský automobilový trh se rozrostl o novou automobilku Qoros. Chce produkovat auta na úrovni Volkswagenu, ale o deset procent levnější. Hodlá zaútočit i na evropské trhy, proto jsou ve vedení i známá jména od Mini, Volkswagenu a BMW.

Právě kvůli expanzi do světa firma pravděpodobně zvolila neutrální jméno Qoros. Stojí za ní dvě společnosti: čínská automobilka Chery a izraelská investiční skupina Israel Corporation. Automobilka Chery je státní a vyrábí kolem 700 tisíc aut ročně. Ve světě se proslavila téměř dokonalou kopií Daewoo Matiz, kterou v pozměněné podobě prodává dodnes pod jménem QQ. Prodává i mimo Čínu na vybraných rozvojových trzích.

Nová značka Qoros má ale mnohem větší ambice než jen kopírovat úspěšný design. Šéfem izraelské poloviny firmy a viceprezidentem Qorosu (podíl obou společností je přesně poloviční) je totiž Volker Steinwascher, který dříve pracoval ve Volkswagenu. V 90. letech působil za Volkswagen ve Škodě Auto.

Ještě zajímavější je jméno šéfdesignéra. Gert Hildebrand do loňska pracoval u značky Mini a stojí za úspěšnými modely Mini Clubman, Countryman a kabriolet. Právě jméno šéfdesignéra by mělo zaručit, že Qoros by měl produkovat zajímavá auta s vlastním designem, která by měla zaujmout i mimo domovskou Čínu.   

Tím ale hitparáda evropských automobilových matadorů nekončí. Na technický vývoj nových modelů Qorosu bude dohlížet Klaus Schmidt, který měl dříve na starosti podvozky u BMW. Nepřekvapí proto, že se automobilka holedbá, že po technické stránce nebude za evropskou konkurencí vůbec zaostávat. Dokonce se chce měřit přímo s Volkswagenem. Auta mají být srovnatelné kvality, ale zhruba o deset procent levnější.

Odstartuje malé auto

S technikou pak nové značce pomohou evropští dodavatelé. O vývoj motorů se postará rakouská firma AVL List, součástky budou dodávat značky Bosch, Continental, TRW nebo Valeo. Situaci popisuje pro iDNES.cz odborník na autoprůmysl Peter Homola: "Nová automobilka je společný podnik s firmou Chery, a proto logicky bude používat motory Chery. Motory typové řady Chery ACTECO, které se v Číně vyrábějí již několik let, byly vyvinuty firmou AVL List ve Štýrském Hradci."

S výrobou vypomůže i známý výrobce pro třetí strany, rakouská firma Magna Steyr. "Magna Steyr je vývojový partner. To znamená, že velká část vývoje vozu Qoros probíhá ve Štýrském Hradci," dodává Peter Homola. 

Problematická, jako u mnoha jiných čínských aut, by neměla být ani bezpečnost. Qoros očekává, že všechny modely dosáhnou v testech Euro NCAP na pět hvězdiček.

Na trh Qoros vstoupí v roce 2013 s malým kompaktním autem. Bude následovat sedan a větší hatchback. V dalším plánu je i SUV a elektrické či hybridní auto. Výrobní závod se již staví v čínském městě Čchang-šu nedaleko Šanghaje. Z počátečních 300 zaměstnanců se automobilka rozroste až na 1 700 lidí. Plánovaná kapacita je 150 000 aut ročně.

Podle analytiků to ale nová značka nebude mít lehké. I na čínském trhu bude mít Qoros hodně konkurentů a další na něj přichází. V Evropě pak bude zcela nová čínská značka zákazníky přesvědčovat ještě obtížněji. O deset procent plánované nižší ceny než v čínských cenících Volkswagenu se také nezdají být zásadní vějičkou. Ale třeba se ještě budeme divit.