Nový konektor pro rychlodobíjení elektromobilů

Nový konektor pro rychlodobíjení elektromobilů | foto: Volkswagen

Výrobci elektromobilů se dohodli na zástrčce. Nabíjet bude možné všude

  • 104
Významné světové automobilky se dohodly na standardním provedení nabíjení elektromobilů. V USA i v Evropě se tak bude používat shodný způsob dobíjení. Odlišný zatím používají japonské automobilky.

Automobilky Audi, BMW, Chrysler, Daimler, Ford, General Motors, Porsche a Volkswagen se na konferenci EVS26 dohodly na jednotném standardu dobíjení pro své elektromobily. Vzhledem k tomu, že zmíněné automobilky jsou součástí nadnárodních koncernů, které patří k těm největším a nejvýznamnějším na světě, stane se z nového způsobu dobíjení standard celosvětový.

CHAdeMO

CHAdeMO je zkratka výrazu "CHArge de MOve" nebo také "Charge for moving"; nabít pro pohyb. Může také být odvozeno od japonské fráze: O cha demo ikago desuka, což má ve volném překladu znamenat Nedáte si šálek čaje? Přeneseně má název vystihovat, že elektromobil s prázdnými bateriemi dobijete během 15 až 30 minut na 80 % kapacity. Prostě stihnete vypít šálek čaje a můžete pokračovat v cestě.

Ustavujícími členy aliance CHAdeMO jsou TEPCO, Nissan, Mitsubishi a Fuji Heavy Industries (Subaru). Toyota se přidala později.

Nabíjecí stanice CHAdeMO jsou schopny dodat příkon až 62,5 kW při stejnosměrném proudu 125 A a napětí 500 V. 

Zdroj: Wikipedia

Mimo současnou alianci stojí v podstatě pouze japonské automobilky Toyota, Nissan, Honda a Mitsubishi, které v řadě elektromobilů používají svůj vlastní standard nazývaný CHAdeMO. Zákazníci se ale nemusí obávat, i tito výrobci budou v elektromobilech používat právě navržený standard. Důvodů je několik, například že sdružení SAE (Society of Automotive Engineers) zvolilo nové řešení jako standard pro rychlodobíjení. Evropská asociace výrobců automobilů pak učinila to samé, s platností od roku 2017.

Nový způsob dobíjení bude kompatibilní se stávajícím systémem konektorů J1772, který například používá i Nissan Leaf (navzdory tomu, že je Nissan členem aliance CHAdeMO). To má zabezpečit bezproblémové dobíjení i pro majitele současných elektrovozů. Novinkou systému je to, že v sobě standard kombinuje možnosti dobíjení jednofázovým střídavým proudem, třífázovým střídavým proudem, nabíjení stejnosměrným napětím z domácí sítě a nově také stejnosměrné nabíjení ve veřejných rychlonabíjecích stanicích. To vše v jednom konektoru a s jednotnými řídicími systémy.

Majitelé elektromobilů tak budou moci své vozy nabíjet prakticky kdekoli bez toho, aniž by museli řešit druh zdroje napájení. Standard by měl být ve své definitivní podobě publikován během letošního léta a ještě letos by se měly objevit první komerční dobíjecí stanice na něm založené. Automobilky pak slibují, že první auta s novým typem zástrčky se na trhu objeví už zkraje příštího roku.

J1772

Nabíjecí standard J1772 byl vyvinut americkým sdružením SAE a vychází z původních potřeb California Air Resources Board standardizovat dobíjení elektromobilů.

V aktuální revizi J1772-2009 podporují standard automobilky GM, Chrysler, Ford, Toyota, Honda, Nissan a Tesla.

Standard umožňuje nabíjení příkonem až 19,2 kW, běžně se využívá 3,3 a 6,6 kW pomocí střídavého napětí.

Nově vznikající standard pro stejnosměrné napětí má umožnit nabíjení stejnosměrným proudem s příkonem až 90 kW (napětí 200 - 450 Voltů).

Zdroj: Wikipedia

Nový standard by měl výrazně usnadnit dobíjení elektromobilů, ale existují i jeho odpůrci. Ti tvrdí, že standard není vůbec nutný a že se automobilky mohl spokojit s již zmiňovaným japonským provedením CHAdeMO. To má tu výhodu, že je instalováno asi ve většině v současnosti provozovaných elektromobilů (Nissan Leaf, Mitsubishi iMi-EV), jelikož japonské automobilky patří na tomto poli mezi průkopníky. Argumentují tím, že elektromobily tak budou muset podporovat dva standardy dobíjení a mít (podobně jako leaf) dva konektory.

Něco pravdy na tom bude. Jenže reálná situace na trhu je trochu jiná. Standard SAE J1772 totiž vznikl v aktuálním provedení v USA už v roce 2009, zatímco CHAdeMO bylo v Japonsku ustanoveno v roce 2010. V té době šlo o vyspělejší standard, který jako první podporoval rychlodobíjení pomocí stejnosměrného proudu. A aby to nebylo tak jednoduché, japonská elektrárenská společnost TEPCO vyvinula a začala používat protokol a zástrčku CHAdeMO už v roce 2008. J1772 v prvních specifikacích tu je ale od roku 2001.

SAE teď chce jednoduše svůj starší a v USA už dobře rozšířený standard vylepšit a ve spolupráci s evropskými automobilkami mu pomoci k většímu rozšíření. SAE nemá z důvodů rozšíření stávajícího J1772 důvod na CHAdeMO přecházet. V podstatě se na situaci můžeme dívat tak, že standardů pro rychlé dobíjení mohlo vzniknout ještě víc. Automobilky a asociace na obou stranách Atlantiku se ale nakonec dohodly na společném postupu.

Jistá politická hra se ale zřejmě v pozadí výběru standardu pro nabíjení elektromobilů odehrává. SAE má pro svůj standard zřejmě i jiné důvody než kompatibilní konektor. Zřejmě se proto na poli dobíjení elektromobilů dočkáme podobné války, jako třeba v případě videokazet Beta a VHS.

Určit předem vítěze není lehké. Na první pohled se může zdát, že nově navrhovaný standard má do budoucna vyhráno, konektor kompatibilní s tím stávajícím americkým a podpora řady automobilek a koncernů tomu nahrává. Na druhé straně ale stojí současná CHAdeMO infrastruktura, která čítá po celém světě přes 1 400 dobíjecích míst a která se velmi rychle rozrůstá.

V Kalifornii například má být v blízké budoucnosti vybudováno přes 200 rychlonabíjecích CHAdeMO kompatibilních stanic. Důvod? Nový SAE standard nebyl v době rozhodnutí o výstavbě infrastruktury vůbec znám a jeho uvedení do praxe bude ještě chvíli trvat. V New Yorku má například jezdit i elektrická flotila taxíků Nissan NV-200. Tyto automobily budou rovněž využívat CHAdeMO dobíjecí stanice a řidiči taxi budou jistě rychlodobíjecí stanice vyžadovat.

Aby nebyla situace okolo dobíjení elektromobilů tak jednoduchá, různých způsobů nabíjení je ještě víc. Například elektromobilní průkopník, automobilka Tesla, používá svůj vlastní konektor i standard dobíjení. S příkonem 10 nebo 20 kW je rychlejší než stávající běžné dobíjení pomocí J1772. Systém Tesly navíc podporuje i jakési "superdobíjení", které se rychlostí vyrovná i CHAdeMO s příkonem 62,5 kW. Tesla chce začít své rychlodobíjecí stanice v USA instalovat letos v létě.

Právě absence rychlodobíjecích stanic je asi největší překážkou ve větším rozšíření elektromobilů. Z domácích zásuvek, ze kterých půjdou elektroauta bez ohledu na použité řešení dobíjet i nadále, se totiž elektromobily nabíjí velice pomalu. Rychlodobíjecí stanice umí baterie auta nabít za zhruba 15–30 minut asi na 80 % jejich kapacity.


Elektromobil