Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velké motorky budou jen pro „velké“ motorkáře

  16:00aktualizováno  16:00
Po roce 2010 by řidičák na nejsilnější stroje měl být přístupný buď pro dvacetileté motorkáře s dvouletou praxí, nebo pro jezdce starší čtyřiadvaceti let.

Ilustrační foto | foto: Honda

Poslanec za ODS David Šeich podle Českých Motocyklových Novin s expertní skupinou připravuje návrh novely silničního zákona vycházející ze směrnice Evropské komise, která se zabývá úpravou věkových limitů pro získání řidičského oprávnění na motocykl.

Nově by nejsilnější motocykly měly být přístupné buď pro dvacetileté jezdce s dvouletou praxí, nebo pro jezdce starší čtyřiadvaceti let. "Náš vlastní návrh je zaměřen na zavedení řidičáků na zkoušku, zrušení bodových sankcí za přestupky, jako jsou nerozsvícená světla nebo telefonování za jízdy. Dále chceme zvýšit povolenou rychlost na dálnici na 160 km/h. Samozřejmě v závislosti na počasí," uvádí pro ČMN Šeich.

"Co se týče motocyklů, tak návrh bude vycházet ze směrnice Evropské komise. Hlavně budeme prosazovat získávání řidičských oprávnění na silnější motocykly až podle praxe na menších strojích," přibližuje návrh novely poslanec. "Intenzivně ale jednáme s ministerstvem dopravy a konkrétní hranice budou ještě předmětem diskuse."

Meziresortní vyjednávání by mělo vyvrcholit koncem září, kdy chce ministerstvo dopravy návrh novely předložit. Pokud bude přijat, v účinnost by novela mohla vstoupit v příštím roce. Jisté je, že ze závazku k Evropské komisi musí změny proběhnout do roku 2010, uvádí ČMN.

Bouráme hodně, ale méně
Podle celoevropských statistik je Česká republika jednou ze zemí, kde motorkáři umírají nejvíce. V Evropské unii je dokonce nejhorší. Pozitivní trend ovšem naznačují statistiky, podle kterých proti loňskému prvnímu pololetí klesl ve stejném období roku 2008 počet mrtvých motorkářů. Více čtěte v článku: Mrtvých motorkářů je letos méně než loni

Čísla nejsou lichotivá třeba v porovnání s Německem. Za většinu úmrtí motocyklistů tam mohou ostatní účastníci provozu. Tento fakt opravdu naznačuje, že nejsme tolik vyježdění, jak si o sobě často myslíme, píší České Motocyklové Noviny.

"S přibývajícím věkem se zvyšuje i míra zodpovědnosti. Člověk je schopen si uvědomit následky svých činů a začíná si i více vážit svého života. Z tohoto pohledu by mělo zvýšení věkové hranice pozitivní vliv," říká Blanka Sunkovská  z Besipu.

"Podle policejních statistik nejčastěji umírají řidiči mezi 25. a 31. rokem svého života. Pokud se tedy zvýší věková hranice pro získání řidičáku na nejsilnější motocykl na 24 let, motorkář ho dostane přesně rok před zařazením do nejrizikovější skupiny," namítá Petr Pour z Českých Motocyklových Novin.

Právě proto chce poslanec Šeich prosazovat získávání řidičských oprávnění na silnější stroje až podle praxe na slabších motocyklech: "Řidičské oprávnění by nebylo vázáno na věk, ale na léta řidičské praxe přímo úměrně s kubaturou motocyklu. Není rozdíl v tom, jestli je řidiči 25 nebo 40 let, ale v tom, jakou má řidičskou zkušenost."

Autor:




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Další z rubriky

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Tahat rovné linky zvládne jen málokdo, do grafického programu BMW se mohli...
Budoucnost motorek: tablet místo přístrojovky a křivé linky

Vývoj v motocyklové oblasti jde někdy zdánlivě nelogicky proti sobě, honbu za nejvýkonnějšími supersporty na druhou stranu vyvažuje stále větší poptávka po...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.