Velké vozy se moc nelepší, říká šéftechnik Oplu

Rozdíly v komfortu, jízdních vlastnostech a v bezpečnosti jsou dnes mezi malými a velkými auty menší než v minulosti. Servis moderních vozů není o mnoho dražší a jejich majitele může hřát fakt, že jezdí automobily, které méně ničí životní prostředí než výrobky nedávných let - říká v rozhovoru technický ředitel dovozce vozů Opel na zdejší trh Jan Machač.
Lze odhadnout, do jaké míry jsou dnešní vozy přívětivější vůči životnímu prostředí? Vezměte za příklad Oply Vectra ročníků 1991 a 2001.

Předpokládám, že současná vectra je čistší o více než polovinu. V roce 1991 měla auta jen řízený katalyzátor, zatímco dnes je před i za katalyzátorem lambda sonda.

Jak vnímá přísnější emisní limity obyčejný motorista?

Začíná být běžná palubní diagnostika. Jakmile auto přestane plnit emisní limity, řidiče na to upozorní rozsvícená kontrolka, která radí jet rovnou do servisu. Takový vůz totiž lze používat jen nouzově. Od 1. ledna by takovou signalizaci měla mít všechna nově prodaná auta.

Nerostou se složitější technikou náklady na servis automobilů?

Snad ne, neboť se prodlužují servisní intervaly. Dnešní vectra jezdí do servisu každých třicet tisíc kilometrů k prohlídce trvající maximálně pětaosmdesát minut, zatímco starší modely žádaly prohlídku po patnácti tisících a každá se protáhla na sedmdesát až devadesát minut. Zvyšují se však nároky na servis. Ještě u aut z roku 1991 se dá leccos - kromě vstřikování - poměrně snadno opravit, a to někdy i v garáži, ovšem do současné záplavy elektroniky nelze zasáhnout bez diagnostických přístrojů. Vždyť před deseti lety měla auta tři až pět systémů řízených mikropočítačem a nyní se jejich počet blíží ke dvěma desítkám.

Drahá elektronika však při poruše zřejmě žádá drahou opravu...

Když je nutné vyměnit řídicí jednotku vozu, tak oprava není levná. Ale na druhé straně - pokud je vůz udržován podle návodu a nedostává třeba neoriginální elektroniku, tak větší rizika drahých oprav nehrozí.

Které díly jsou dnes významně dražší než dřív?

Například současné mnohem účinnější světlomety. Také design žádá své. Nyní obvyklé lakované nárazníky nebo zpětná zrcátka jsou samozřejmě při opravě dražší.

Auta nyní jezdí na větších pneumatikách. Sada čtyř nových kol tak je v případě kvalitních značek až o šest tisíc korun dražší než v minulosti.

Opel Vectra z roku 1991 měl pneumatiky 175/70 R 14, její dnešní nástupce jezdí na pláštích 195/65 R 15. Větší pneumatiky dělají jízdu komfortnější a bezpečnější, auto s velkými koly je navíc hezčí.

Kterou ze zmíněných příznivých vlastností větší gumy nejvíc ovlivňují?

Jízdní vlastnosti. Souvisí to i s dokonalejšími brzdami, které nyní mají větší kotouče, a potřebují proto také větší disky. Kromě toho vylepšilo jízdní vlastnosti také modernější zavěšení kol.

Která auta udělala během posledního desetiletí největší krok kupředu, a jaké třídy naopak ustrnuly?

Pokrok zaznamenaly všechny kategorie, v Evropě vznikly nové třídy - mikrovany nebo minivany. Smazaly se rozdíly v komfortu mezi velkými limuzínami a vozy nižších tříd. To, co dříve nabídly jen velké vozy, je nyní i v menších třídách. Snad se zdá, že trochu strádá - kromě tradičních značek - kategorie největších aut. Kupředu šla bezpečnost vozů. Na začátku devadesátých let jsme nabízeli pro Opel Vectru jeden airbag, zatímco dnes jsou čtyři ve standardní výbavě. I pro nejmenší corsu chceme brzy nabídnout další hlavové airbagy. ABS je dnes už ve třetí generaci a ESP se zanedlouho rozšíří do všech aut. Řidiči by však v té souvislosti neměli zapomínat na to, že fyzikální zákony platí i po zavedení bezpečnostních doplňků. Ty určitě řadě nehod zabrání, leč jejich úloha se projeví hlavně ve špatných klimatických podmínkách.

MF DNES dlouhodobě testuje Opel Vectra z roku 1991, který koroduje v částech zadních blatníků. Bude i současný model vypadat po deseti letech stejně?

Nynější vozy mají oboustranně pozinkovanou karoserii, což by mělo - i v případě poškození laku - zabránit rezivění. Nicméně i o nové auto je třeba pečovat, i když oproti minulosti nejsou nutné žádné antikorozní nástřiky či úpravy. Záruka proti prorezivění je dvanáctiletá a ani potom by vůz neměl korodovat.


Jan Machač, technický ředitel dovozce vozů Opel.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...