Nový vůz po roce používání ztrácí 20 i více procent své hodnoty.
Pokud má bílou barvu, pochází z jihokorejské či italské produkce, má velkoobjemový motor s vysokou spotřebou nebo opotřebovaný interiér, klesne cena ještě více.
Škoda, volkswagen, audi, mercedes, BMW, peugeot. Jestliže máte některý z těchto vozů, navíc s moderním dieselovým motorem, pak jste jeho koupí neprohloupili.
Vozy oblíbených evropských značek si totiž stabilně drží hodnotu. Zvýšený zájem o auta s naftovým motorem potvrzuje i Tomáš Lachout ze sítě autobazarů AAA Auto. "Od začátku našeho působení na trhu je zájem o tyto vozy na maximu," říká Lachout.
Aktuální ceny nejprodávanějších vozů | |||
Značka a model |
model 2005 |
model 2003 |
rozdíl |
Škoda Fabia |
229 990 Kč |
145 000 Kč |
84 990 Kč |
Škoda Octavia |
400 000 Kč |
234 000 Kč |
166 000 Kč |
Hyundai Getz |
229 900 Kč |
129 000 Kč |
100 900 Kč |
Peugeot 206 |
277 100 Kč |
159 000 Kč |
118 100 Kč |
Renault Thalia |
269 900 Kč |
155 000 Kč |
114 900 Kč |
Jak na autě neprodělat? | |
Přemýšlíte, jak při prodeji vozu ztratit co nejméně peněz? Ušetříte, pokud si tuto otázku položíte před jeho nákupem. Rozdíl nemusí být jen mezi značkami. Stačí i motoristy obecně méně oblíbený motor, barva nebo nástup nové modelové řady a cena vozu je třeba i o 20 procent nižší, než kolik stojí vzhledově totožný kolega. Tabulky přinášejí zůstatkovou hodnotů jak prodělečných automobilů, tak i modelů, které svoji cenu ztrácejí pomalu. Při výpočtu zůstatkové ceny auta se bere v úvahu věk tří let a 90 tisíc najetých kilometrů. | |
Auta, která ztrácejí na ceně: | |
značka a model |
zůstatková cena v% |
Audi TT Coupé 1.8 T quattro |
33 % |
Cadillac STS 4.6 V8 Elegance aut. |
35 % |
Ford Ka 1.6 Sportka 3dv. |
36 % |
Ford Streetka 1.6I |
32 % |
Honda Legend 3.5I V6 aut. |
26 % |
Hyundai Coupé 2.7I V6 Sport |
33 % |
Hyundai Elantra 2.0I CVVT Elegance |
30 % |
Hyundai XG 30 3.5 V6 aut. |
29 % |
Chrysler 300C 5.7 V8 aut. |
36 % |
Chrysler PT Cruiser 2.4I Turbo GT |
37 % |
Chrysler Sebring 2.0I 16V LX |
28 % |
Jaguar S-Type R 4.2 V8 aut. |
39 % |
Kia Magentis 2.5 V6 EX+ aut. |
33 % |
Kia Opirus 3.5 V6 GL |
37 % |
Lada 2110 |
29 % |
Auta, která si drží hodnotu: | |
značka a model zůstatková |
cena v % |
Audi A3 1.6 FSI Sportback Attract. |
52 % |
Audi A6 3.0 TDI quattro tip. |
51 % |
BMW X3 3.0 D aut. |
52 % |
Citroën C8 2.2 HDI 16V SX |
49 % |
Ford Focus 1.6 TI-VCT Trend |
49 % |
Mercedes-Benz ML 320 CDI aut. |
51 % |
Porsche Cayenne Turbo |
62 % |
Škoda Fabia 1.2 12V Classic 5dv. |
50 % |
Škoda Fabia combi 1.2 12V Classic |
51 % |
Škoda Octavia combi II 2.0 TDI Amb. |
53 % |
Škoda Octavia II 1.6 FSI Ambiente |
51 % |
Škoda Octavia II 1.9 TDI Classic |
51 % |
Toyota Land Cruiser 100 4.2 TD |
51 % |
Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D Terra |
51 % |
VW Golf Plus 1.6 FSI Comfortline |
53 % |
Naopak klesla poptávka po automobilech se silným benzinovým motorem. Sestupnou tendenci má proto i jejich hodnota.
Stačí dva příklady: korejský zástupce vyšší střední třídy Hyundai XG má po třech letech užívání a 90 000 najetých kilometrů třetinovou hodnotu.
Naopak Audi A6 s třílitrovým naftovým motorem ze své původní ceny ztratilo "pouze" 50 procent.
Bourané auto, cena padá
Chcete-li prodat vůz, který byl třeba i mírně poškozen při dopravní nehodě, nepočítejte s tím, že jeho cena se bude podobat hodnotě stejného modelu, který je bez úhony.
"Cena samozřejmě klesne. Záleží ale na rozsahu poškození a kvalitě opravy," říká Lachout.
O prodeji však rozhodují i zdánlivé drobnosti. "Cenu ovlivní opotřebení pneumatik nebo čistota motoru," vysvětluje Štěpán Kubín, manažer společnosti Euro-taxGlass's Czech, která se výpočtem hodnoty automobilů zabývá.
Negativně se na ceně projevuje i automatická převodovka, vyšší počet předchozích majitelů, dovoz auta ze zahraničí nebo skutečnost, že byl používán ke služebním účelům.
Výjimku ve stabilitě cen způsobuje přelom roku, kdy automobily papírově zestárnou o jeden rok.
"Pokles může být až patnáct procent. V tomto období se dobře prodávají dodávky a pick-upy, tedy auta, která mohou podnikatelé před koncem roku odepsat z daní," říká Tomáš Lachout.
V nejvyhledávanější skupině aut v cenovém rozmezí 100 000 až 200 000 korun však výrazné výkyvy nečekejte. Kvalitních aut za tyto peníze je na trhu málo. Pokud se objeví, velmi rychle mizí.
Motoristé ušetří i nákupem takzvaně sezonních modelů. Na podzim roste zájem o terénní auta, na jaře o kabriolety a před prázdninami o rodinné vozy. Vyšší zájem znamená i růst ceny. Koupě kabrioletu v říjnu tak může znamenat úsporu tisíců korun.
Ušetřit se dá i jinak. V chudších regionech republiky je vysoký zájem o škodovky a levnější auta obecně. To tlačí jejich ceny směrem vzhůru. Není jich totiž dostatečné množství. Nejlevnější automobily proto snáze najdete ve větších městech.
Na výbavu nespoléhejte
Bohatší výbava u starších ojetin výrazný vliv na cenu nemá. Stále častěji se ale stává nezbytností k tomu, aby k prodeji vůbec došlo.
"I u starších aut zákazníci často vyžadují alespoň posilovač řízení nebo elektrické ovládání oken. U novějších pak i centrální zamykání, airbagy, ABS nebo klimatizaci. Právě klimatizace je u vozu v hodnotě přes 150 000 korun téměř nezbytná k tomu, aby bylo auto vůbec prodejné," vysvětluje Tomáš Lachout.
Hodnotu si drží škodovky
Zajímá vás hodnota vašeho vozu nebo uvažujete o koupi nového a chcete vědět, kolik za něj za pár let dostanete? Tyto otázky vám zodpovědí pracovníci firmy EurotaxGlasss's Czech, která se shromažďováním a vyhodnocováním údajů potřebných k podobným výpočtům zabývá.
"Informace získáváme pozorováním trhu. Vyhodnocujeme informace získané od dovozců, prodejců nebo od výrobců. Sledujeme i ceny v autobazarech a inzerci v médiích," říká generální manažer této firmy Štěpán L. Kubín.
Jak stanovujete zůstatkovou cenu ojetého vozu?
U každého auta nás zajímá značka, model, typ, motorizace, výbava nebo i účel, k němuž byl vůz využíván. Jinou hodnotu totiž bude mít služební automobil obchodního zástupce nebo taxikáře a jinou hodnotu rodinný vůz, s nímž jeho majitel týdně ujede sto kilometrů. Na základě těchto a několika dalších údajů pak vznikají aktualizované a následně zveřejňované průměrné hodnoty.
Co nejvíce snižuje, případně zvyšuje hodnotu vozu?
Podle opotřebení rozdělujeme vozy do čtyř tříd. S vyšší třídou klesá i cena automobilu. Roli hraje stav karoserie, laku, interiéru, stav a čistota motoru, počet najetých kilometrů či opotřebení pneumatik. Čím je stav jednotlivých částí vozu lepší, tím větší je pak zůstatková cena.
Co poradíte motoristům, kteří si chtějí koupit vůz a už dnes uvažují, za kolik ho jednou prodají?
Pokud majitel ročně najede 30 000 km, vyjde nám srovnání ceny automobilu z evropské produkce s turbodieselovým motorem lépe než zůstatková hodnota jeho benzinového kolegy stejné značky. Rozdíl může činit sedm až patnáct procent.
Z pohledu země původu vozu velmi dobře dopadnou škodovky a německé vozy. V poslední době se znatelně zlepšila i obecná zůstatková cena francouzských aut. Proměnlivá situace panuje u japonských vozů. Ty bývají kvalitní, ale zájem o ně je zatím proměnlivý. To má samozřejmě vliv i na vývoj prodejní ceny.
JAKOU HODNOTU MÁ TEĎ VÁŠ VŮZ? | ||
Vzít si do autobazaru odborníka se dnes už považuje za úplnou samozřejmost. |