Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velký přehled cen: Jakou hodnotu má teď ojetina?

  18:07aktualizováno  18. listopadu 16:57
Znáte hodnotu svého automobilu? Najděte si svůj vůz v podrobném přehledu cen starších osobních aut v České republice. Vozy evropských značek s úspornými naftovými motory. Tyto automobily si na trhu s ojetinami drží svoji hodnotu nejdéle.

JAKOU HODNOTU MÁ TEĎ VÁŠ VŮZ

Nový vůz po roce používání ztrácí 20 i více procent své hodnoty.

Pokud má bílou barvu, pochází z jihokorejské či italské produkce, má velkoobjemový motor s vysokou spotřebou nebo opotřebovaný interiér, klesne cena ještě více.

Škoda, volkswagen, audi, mercedes, BMW, peugeot. Jestliže máte některý z těchto vozů, navíc s moderním dieselovým motorem, pak jste jeho koupí neprohloupili.

Vozy oblíbených evropských značek si totiž stabilně drží hodnotu. Zvýšený zájem o auta s naftovým motorem potvrzuje i Tomáš Lachout ze sítě autobazarů AAA Auto. "Od začátku našeho působení na trhu je zájem o tyto vozy na maximu," říká Lachout.

Aktuální ceny nejprodávanějších vozů

Značka a model

model 2005

model 2003

rozdíl

Škoda Fabia

229 990 Kč

145 000 Kč

84 990 Kč

Škoda Octavia

400 000 Kč

234 000 Kč

166 000 Kč

Hyundai Getz

229 900 Kč

129 000 Kč

100 900 Kč

Peugeot 206

277 100 Kč

159 000 Kč

118 100 Kč

Renault Thalia

269 900 Kč

155 000 Kč

114 900 Kč

Jak na autě neprodělat? 

Přemýšlíte, jak při prodeji vozu ztratit co nejméně peněz? Ušetříte, pokud si tuto otázku položíte před jeho nákupem. Rozdíl nemusí být jen mezi značkami. Stačí i motoristy obecně méně oblíbený motor, barva nebo nástup nové modelové řady a cena vozu je třeba i o 20 procent nižší, než kolik stojí vzhledově totožný kolega. Tabulky přinášejí zůstatkovou hodnotů jak prodělečných automobilů, tak i modelů, které svoji cenu ztrácejí pomalu. Při výpočtu zůstatkové ceny auta se bere v úvahu věk tří let a 90 tisíc najetých kilometrů.

Auta, která ztrácejí na ceně:

značka a model

zůstatková cena v%

Audi TT Coupé 1.8 T quattro

33 %

Cadillac STS 4.6 V8 Elegance aut.

35 %

Ford Ka 1.6 Sportka 3dv.

36 %

Ford Streetka 1.6I

32 %

Honda Legend 3.5I V6 aut.

26 %

Hyundai Coupé 2.7I V6 Sport

33 %

Hyundai Elantra 2.0I CVVT Elegance

30 %

Hyundai XG 30 3.5 V6 aut.

29 %

Chrysler 300C 5.7 V8 aut.

36 %

Chrysler PT Cruiser 2.4I Turbo GT

37 %

Chrysler Sebring 2.0I 16V LX

28 %

Jaguar S-Type R 4.2 V8 aut.

39 %

Kia Magentis 2.5 V6 EX+ aut.

33 %

Kia Opirus 3.5 V6 GL

37 %

Lada 2110

29 %

Auta, která si drží hodnotu:

značka a model zůstatková

cena v %

Audi A3 1.6 FSI Sportback Attract.

52 %

Audi A6 3.0 TDI quattro tip.

51 %

BMW X3 3.0 D aut.

52 %

Citroën C8 2.2 HDI 16V SX

49 %

Ford Focus 1.6 TI-VCT Trend

49 %

Mercedes-Benz ML 320 CDI aut.

51 %

Porsche Cayenne Turbo

62 %

Škoda Fabia 1.2 12V Classic 5dv.

50 %

Škoda Fabia combi 1.2 12V Classic

51 %

Škoda Octavia combi II 2.0 TDI Amb.

53 %

Škoda Octavia II 1.6 FSI Ambiente

51 %

Škoda Octavia II 1.9 TDI Classic

51 %

Toyota Land Cruiser 100 4.2 TD

51 %

Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D Terra

51 %

VW Golf Plus 1.6 FSI Comfortline

53 %

Naopak klesla poptávka po automobilech se silným benzinovým motorem. Sestupnou tendenci má proto i jejich hodnota.

Stačí dva příklady: korejský zástupce vyšší střední třídy Hyundai XG má po třech letech užívání a 90 000 najetých kilometrů třetinovou hodnotu.

Naopak Audi A6 s třílitrovým naftovým motorem ze své původní ceny ztratilo "pouze" 50 procent.

Bourané auto, cena padá
Chcete-li prodat vůz, který byl třeba i mírně poškozen při dopravní nehodě, nepočítejte s tím, že jeho cena se bude podobat hodnotě stejného modelu, který je bez úhony.

"Cena samozřejmě klesne. Záleží ale na rozsahu poškození a kvalitě opravy," říká Lachout.

O prodeji však rozhodují i zdánlivé drobnosti. "Cenu ovlivní opotřebení pneumatik nebo čistota motoru," vysvětluje Štěpán Kubín, manažer společnosti Euro-taxGlass's Czech, která se výpočtem hodnoty automobilů zabývá.

Negativně se na ceně projevuje i automatická převodovka, vyšší počet předchozích majitelů, dovoz auta ze zahraničí nebo skutečnost, že byl používán ke služebním účelům.

Výjimku ve stabilitě cen způsobuje přelom roku, kdy automobily papírově zestárnou o jeden rok.

"Pokles může být až patnáct procent. V tomto období se dobře prodávají dodávky a pick-upy, tedy auta, která mohou podnikatelé před koncem roku odepsat z daní," říká Tomáš Lachout.

V nejvyhledávanější skupině aut v cenovém rozmezí 100 000 až 200 000 korun však výrazné výkyvy nečekejte. Kvalitních aut za tyto peníze je na trhu málo. Pokud se objeví, velmi rychle mizí.

Motoristé ušetří i nákupem takzvaně sezonních modelů. Na podzim roste zájem o terénní auta, na jaře o kabriolety a před prázdninami o rodinné vozy. Vyšší zájem znamená i růst ceny. Koupě kabrioletu v říjnu tak může znamenat úsporu tisíců korun.

Ušetřit se dá i jinak. V chudších regionech republiky je vysoký zájem o škodovky a levnější auta obecně. To tlačí jejich ceny směrem vzhůru. Není jich totiž dostatečné množství. Nejlevnější automobily proto snáze najdete ve větších městech.

Na výbavu nespoléhejte
Bohatší výbava u starších ojetin výrazný vliv na cenu nemá. Stále častěji se ale stává nezbytností k tomu, aby k prodeji vůbec došlo.

"I u starších aut zákazníci často vyžadují alespoň posilovač řízení nebo elektrické ovládání oken. U novějších pak i centrální zamykání, airbagy, ABS nebo klimatizaci. Právě klimatizace je u vozu v hodnotě přes 150 000 korun téměř nezbytná k tomu, aby bylo auto vůbec prodejné," vysvětluje Tomáš Lachout.

Hodnotu si drží škodovky

Zajímá vás hodnota vašeho vozu nebo uvažujete o koupi nového a chcete vědět, kolik za něj za pár let dostanete? Tyto otázky vám zodpovědí pracovníci firmy EurotaxGlasss's Czech, která se shromažďováním a vyhodnocováním údajů potřebných k podobným výpočtům zabývá.

"Informace získáváme pozorováním trhu. Vyhodnocujeme informace získané od dovozců, prodejců nebo od výrobců. Sledujeme i ceny v autobazarech a inzerci v médiích," říká generální manažer této firmy Štěpán L. Kubín. 

Jak stanovujete zůstatkovou cenu ojetého vozu?
U každého auta nás zajímá značka, model, typ, motorizace, výbava nebo i účel, k němuž byl vůz využíván. Jinou hodnotu totiž bude mít služební automobil obchodního zástupce nebo taxikáře a jinou hodnotu rodinný vůz, s nímž jeho majitel týdně ujede sto kilometrů. Na základě těchto a několika dalších údajů pak vznikají aktualizované a následně zveřejňované průměrné hodnoty. 

Co nejvíce snižuje, případně zvyšuje hodnotu vozu?
Podle opotřebení rozdělujeme vozy do čtyř tříd. S vyšší třídou klesá i cena automobilu. Roli hraje stav karoserie, laku, interiéru, stav a čistota motoru, počet najetých kilometrů či opotřebení pneumatik. Čím je stav jednotlivých částí vozu lepší, tím větší je pak zůstatková cena. 

Co poradíte motoristům, kteří si chtějí koupit vůz a už dnes uvažují, za kolik ho jednou prodají?
Pokud majitel ročně najede 30 000 km, vyjde nám srovnání ceny automobilu z evropské produkce s turbodieselovým motorem lépe než zůstatková hodnota jeho benzinového kolegy stejné značky. Rozdíl může činit sedm až patnáct procent.

Z pohledu země původu vozu velmi dobře dopadnou škodovky a německé vozy. V poslední době se znatelně zlepšila i obecná zůstatková cena francouzských aut. Proměnlivá situace panuje u japonských vozů. Ty bývají kvalitní, ale zájem o ně je zatím proměnlivý. To má samozřejmě vliv i na vývoj prodejní ceny.

JAKOU HODNOTU MÁ TEĎ VÁŠ VŮZ?

Ceny jsou v tisících Kč a zpravidla odpovídají základnímu provedení vozu.

ŠKODA

ALFA ROMEO

HONDA

PEUGEOT

ARO

JAGUAR

PORSCHE

AUDI

JEEP

RENAULT

BMW

KIA

SAAB

DACIA

LADA

SMART

CITROËN

LAND ROVER

SEAT

CHEVROLET (DAEWOO)

MERCEDES-BENZ

SUBARU

FIAT

MAZDA

SUZUKI

CHRYSLER

MITSUBISHI

TOYOTA

FORD

NISSAN

VOLKSWAGEN

HYUNDAI

OPEL

VOLVO

Vzít si do autobazaru odborníka se dnes už považuje za úplnou samozřejmost.

Autoři:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.