Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velký přehled: všechna auta, která čekají na šrotovné

aktualizováno 
Teprve podzimní volby definitivně rozhodnou, jestli bude stát vyplácet příspěvek na nákup nového auta, takzvané šrotovné. Pokud bude platit dohoda dvou nejsilnějších stran, dala by se nová fabia koupit odhadem za 180 tisíc korun.

Na šrotovací prémii by mohl dosáhnout i Mercedes A | foto: Mercedes

Může se hodit

Nové i ojeté automobily můžete koupit na www.automodul.cz

Pokud by navíc přispěli i prodejci, což možná bude podmínkou státní dotace, bylo by to ještě méně. Další podmínkou k získání příspěvku je ekologická likvidace auta staršího deseti let. Šrotovné se bude týkat aut s cenou do půl milionu korun, která nebudou vypouštět více než 160 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Do limitů se kromě malých aut vejde i Škoda Octavia nebo praktický Renault Scénic.

Na jaká auta by se dalo uplatnit šrotovné

Třicet tisíc korun dá stát, dalších třeba deset prodejce auta formou slevy – taková je představa předkladatelů návrhu na zavedení prémie určené k likvidaci starého auta. Podle prvních prohlášení by mělo být zavedeno do podzimu tohoto roku.

O podrobnostech o šrotovném se zatím moc neví. Není jasné, kdo bude příspěvek vyplácet, zda bude platit lhůta, během níž nebude smět nově zakoupené auto majitel prodat, ani kolik peněz ze státního rozpočtu na šrotovné půjde – a tedy na kolik majitelů ojetin se dostane. Nejčastěji se mluví o částce 2,5 miliardy, což by vycházelo na 80 tisíc aut.

Jasno by mělo být v jednom: podmínkou pro vyplacení bude koupě vozu, který nebude stát více než 500 tisíc korun a jehož motor nebude vypouštět více než 160 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Tento údaj je přímo úměrný spotřebě auta, takže se dá říci, že stát chce přispět pouze na koupi ekologičtějších aut.

MF DNES sestavila unikátní seznam s cenami všech vozů prodávaných v současné době v Česku, které tyto dvě podmínky splňují.

šrotovací prémie

Auta, která by měla nárok na šrotovné ZDE

Obecně se dá říci, že bez problémů se do limitu vejdou malé benzinové motory do obsahu 1.4 litru a naftové do 1.5 litru; většina šestnáctistovek se nevejde. Neplatí to ale stoprocentně, některé konstrukčně starší čtrnáctistovky hranici 160 gramů CO2 na kilometr překračují také.

Problém má i tuzemská Škoda se starým 1.4 MPi v octaviích (ať už v předchozí generaci Tour či v té současné) – do výběru se tedy dostane Tour až s motorem 1.9 TDi, nová octavia zase "plní" až s moderním agregátem 1.4 TSI. Jejich ceny jsou ovšem vyšší než u základních modelů.

Na totéž doplácí i superlevné Dacia Logan a Sandero – nejlevnější 1.4 se do limitu nevejde, mnohem dražší naftový motor 1.5 dCi ano. Obdobné je to třeba u Fiatu Dobló či Fordu C-Max.

Naopak třeba Hyundai Accent se vejde i s motorem 1.6. U korejských vozů vyšších tříd, které se vejdou do půlmilionové hranice (Kia Sportage, Magentis), je pak problémem dvoulitrový benzinový motor.

V "adeptech na šrotovné" pak téměř úplně chybějí prémiové značky – do tabulky se vešel pouze nejmenší model Mercedesu, "Áčko" s úsporným benzinovým čtyřválcem 1.5 s technologií Blue Efficiency. Od značek BMW a Audi se žádný model nedostane pod půl milionu korun, u nejmenšího Volva C30 zase nevycházejí emise.

Kdo může získat šrotovné
(podle poslaneckého návrhu)

– vlastník nejméně 10 let starého auta, které má na sebe přihlášené nejméně dva roky
– staré auto musí nechat ekologicky sešrotovat a odhlásit z registru vozidel

Na jaká auta by šrotovné přispívalo

– pouze na nové vozy
– s cenou do 500 tisíc korun
– s emisemi CO2 nižšími než 160 gramů na km

Fabia s klimatizací dnes za 210 tisíc korun

Kdo nechce čekat na nejistý výsledek voleb a je rozhodnutý koupit si fabii nyní, může mít model s motorem 1.2 HTP s výkonem 44 kW za 219 900 korun. Na nižší cenu navíc dosáhnou ti, kteří přivezou staré auto, za nějž prodejce v rámci akční nabídky poskytne slevu 10 tisíc korun. I přesto se ještě vyplatí zákazníkům o ceně smlouvat, což platí při nákupu všech nových i ojetých aut. Dohadováním s prodejcem se dá snížit cena i o desítky tisíc, případně je možné dostat výbavu v podobě zamykání řadicí páky či metalízy zdarma.

Pražský prodejce škodovek Přerost a Švorc nám coby zákazníkovi, který se zajímal o nejlevnější fabii, nabídl vlastní akční slevu ve výši deseti tisíc korun. Díky tomu a poskytnutí starého auta protiúčtem by pak fabia (sice s nejslabším motorem, ale se čtyřmi airbagy, nárazníky v barvě vozu a především s klimatizací a  centrálním zamykáním) vyšla na 209 900 korun.

"Jediný problém je, že si na nové auto počkáte dva až tři měsíce. Na skladě ho nemáme, takže se bude muset objednat do výroby," sdělil nám prodejce. Podobný problém mají prakticky všichni zákazníci, kteří by co nejrychleji chtěli auto do 250 tisíc korun s klimatizací. Automobilky zásobují především okolní země, kde už šrotovné běží, a Česko pro ně není tak zajímavé.

"Šrotovné" i ve velkých autobazarech

Na vlně zájmu o šrotovné se chtějí svézt i dva největší autobazary – AAA Auto a Auto ESA. Obě společnosti nyní nabízejí službu, kdy kromě výkupní ceny za přivezený vůz nabídnou ještě takzvanou šrotovací prémii. "Když přijedete s felicií s výkupní cenou 50 tisíc korun, dostanete tuto částku plus naše šrotovné ve výši devět až třicet tisíc korun formou slevy na novější auto. Samozřejmě, čím dražší auto si vyberete, tím vyšší sleva bude, horní hranice se bude týkat spíše aut za půl milionu," vysvětluje Tomáš Svoboda z Auto Esa.

Pokud jde o ceny v autobazarech, motoristé, kteří s nákupem v posledním půlroce váhali, zřejmě udělali chybu. Ceny ojetin totiž opět začínají mírně stoupat. Tři roky stará Škoda Octavia během uplynulého roku nejprve zlevnila z 300 na na 225 tisíc korun, ale v současné době je nabízena v průměru za 245 tisíc korun.

ŠROTOVNÉ





Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.