Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test zimních pneumatik: kvalitu získáte za pár stovek navíc

aktualizováno 
Za osm set korun nekoupíte pořádné boty, které by v zimě hřály, odolaly soli a břečce a hlavně neklouzaly. A stejné je to i s pneumatikami. Rozdíl v ceně mezi špičkovou a podřadnou gumou přitom není ani zdaleka tak výrazný, jak si spousta motoristů myslí.

Test zimních pneumatik letos už tradičně uskutečnil německý autoklub ADAC ve spolupráci s rakouským ÖAMTC a českým Automotoklubem ÚAMK. Experti tentokrát prověřili celkem 28 zimních pneumatik – čtrnáct ve čtrnáctipalcovém rozměru 175/65 R14 a stejný počet patnáctipalcovém 195/65 R15.

Na sněhu dobré. Pozor na mokro

Chování osmadvacítky zimních plášťů se testovalo na suchých, mokrých, ledových a zasněžených vozovkách. Odborníci při testech posuzovali také spotřebu auta, hluk při různých rychlostech a v neposlední řadě i opotřebení pneumatiky.

Výsledky testu

Výsledky v různých podmínkách ukázaly, že všechny testované pneumatiky uspěly na sněhu a ledu. Pokud měly někde potíže, bylo to paradoxně na mokré silnici. Čtyři pneumatiky měly tak neuspokojivé výsledky, že v testu propadly. Vlastnosti na mokrém asfaltu jsou přitom v našich podmínkách velice důležité. S vlhkou silnicí se totiž řidič v Česku setká v zimě častěji než se zasněženou či zledovatělou.

Vyplatí se kupovat prémiové pláště

Podle mluvčího automotoklubu Petra Vomáčky v každé kategorii uspěly na výbornou čtyři modely; a dva pokaždé zcela propadly. Patnáct „zimáků“ dosáhlo dobré úrovně a jedna pneumatika v rozměrech 195/65 R15 byla „na hranici dobré kvality“.

Výsledky v kostce

● Nejlepší pneumatika: Continental ContiWinterContact TS 850 (14 i 15“)

● Nejhorší pneumatiky 14“: Cooper Weather-Master WM-SA2 a Star Performer SPTS

● Nejhorší pneumatiky 15“: Infinity Winter Hero INF 049 a Achilles Winter 101

● Doporučená s výhradou: Matador MP92 Sibir Snow

Nejlepší jsou opět pneumatiky předních výrobců, kterým jsme si zvykli říkat prémioví: Continentalu, Dunlopu, Bridgestonu. Pláště takzvané ekonomické třídy jako Semperit, Kumho, Uniroyal, Firestone či Hankook určitě nezklamou, jejich výsledky jsou také přesvědčivé. V testu se tentokrát neobjevily pláště české značky Barum.

V obou testech byla nejlepší pneumatika Continental ContiWinter Contact TS 850. Potvrdila tak vynikající výsledky z minulých let a také z opakovaných prověrek letních plášťů. Pochválili ji také experti. „Dobře vyvážená zimní pneumatika na mokro, sníh a led. Má i nízké opotřebení. Hluk je na středních hodnotách a vzhledem ke spotřebě paliva je dost úsporná. Hodí se na hory a místa, kde je více sněhu a s městským provozem si hravě poradí,“ zněl závěr hodnocení čtrnáctipalcové gumy.

Jako výborně vyvážené označili testeři i pláště Dunlop SP Winter Sport a Winter Response a také pneu od dalšího velkého výrobce, Bridgestone Blizzak. Nezklamal ani Michelin Alpin 4. Příjemným překvapením byl výkon Firestonu Winterhawk, zástupce „ekonomické“ třídy koncernu Bridgestone, který se téměř vyrovnal dražším prémiovým plášťům.

Achilles našel svoji patu

Mezi čtyři pneumatiky, které v testu neuspěly, patří i výrobek známé americké značky Cooper. „Na mokré vozovce budete hůře zatáčet, brzdit a funkci ABS také moc nepodpoří. Kromě toho je slabá i na ledu a sněhu. Koupi rozhodně nedoporučujeme,“ varují experti autoklubů.

Nedostatečné vlastnosti na mokru vykazovaly také už zmíněné tchajwanské čtrnáctipalcové pláště Star Performer, patnáctipalcové čínské Infinity Winter Hero a indonéské Achilles Winter.

Kvalita není drahá

Prodejní čísla levnějších a nekvalitních čínských pneumatik rok od roku stoupají. Rozdíl v ceně mezi špičkovou a podřadnou gumou přitom není zdaleka tak výrazný, jak si spousta motoristů myslí.

Tak třeba vítěz kategorie čtrnáctipalcových pneumatik v testu evropských autoklubů – Continental Conti Winter Contact TS850 – přijde na 1 200 korun, zatímco poslední propadlík, tchajwanský Star Performer SPTS, na tisícovku. Experti, kteří ji testovali, pro ni neměli jediné pozitivní slovo. „Velice slabá pneumatika na mokrém povrchu a slabá na suché, zasněžené nebo zledovatělé silnici. Její nákup nedoporučujeme,“ napsali do hodnocení.

Kompletní výsledky testu v přehledné podobě najdete ZDE.

Na co se dívat při výběru zimní pneumatiky

● Správný rozměr

Nejjednodušší je podívat se na bočnici vašich současných pneumatik, kde je uveden ve formátu např. 175/65 R14. První číslo udává šířku pláště v milimetrech, druhé je výška vyjádřená procenty šířky (65 % ze 175 mm); R14 je průměr pneu v palcích. Jinak správný rozměr najdete ve velkém technickém průkazu na zadní straně. Jiné rozměry než uvedené nesmíte použít (pozor, alternativní rozměry bývají uvedeny i v poznámkách ve spodní části průkazu).

● Rychlostní index

Součástí označení pneumatiky je i takzvaný rychlostní index, udávající, do jaké rychlosti je plášť použitelný. Rozpětí rychlostí je od 90 do 300 km/h, nejčastěji používané jsou indexy T (do 190 km/h), H (do 210 km/h) a V (240 km/h). V případě zimních pneumatik můžete použít i ty s nižším rychlostním indexem, než je uvedeno v technickém průkazu.

● Štítky

Už dva roky musí mít každá pneumatika takzvaný energetický štítek, uvádějící tři hlavní parametry: hlučnost, valivý odpor a brzdnou dráhu na mokré vozovce. Kategorie valivý odpor a brzdná dráha jsou rozděleny do kategorií A – G, hlučnost je uváděna ve třech různých třídách. Při výběru zimních pneu však mohou štítky mást – nevypovídají nic o chování gumy na sněhu, ledu nebo při teplotách pod bodem mrazu.






Nejčtenější

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Další z rubriky

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

1965: Opel vyjíždí s novou generací modelu Kadett, která se stane...
OBRAZEM: Opel začal u šicích strojů, skončil v náruči Francouzů

Historie automobilky Opel je od svého vzniku spojena s městem Rüsselsheim u Frankfurtu nad Mohanem. I když se může zdát pohlcení francouzskou PSA překvapivé,...  celý článek

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi
Renault má svou Dieselgate: s emisemi měl podvádět už 25 let

Nejen VW podváděl v testech emisí, svou Dieselgate má podle zjištění vyšetřovatelů také Renault. Podle agentury AFP francouzská automobilka obcházela testy...  celý článek

Renault Trafic L2-H1-P2 1.6dCi 145k   8...
Renault Trafic L2-H1-P2 1.6dCi 145k 8...

r.v. 2016, naj. 24 153 km, diesel, 1. majitel
729 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.