Velor-X-Trike | foto: Motoscoot

Opavská firma chystá tříkolový skútr se střechou, jeho původ je v Číně

  • 52
Společnost Motoscoot opavského podnikatele Pavla Brídy uvede za několik týdnů na trh elektrické tříkolky Velor-X-Trike. Vozítka budou mít sice řídítka jako motocykly nebo skútry, ale od těch je bude odlišovat krytá kabina.

Dokončují se i čtyřkolová elektrická vozidla vypadající jako malé automobily. Na vývoji a výrobě vozidel spolupracuje opavská firma s čínskou společností, která vyrábí elektrické skútry. Cena základní verze tříkolek bude i s DPH zhruba 140 tisíc korun, čtyřkolky budou o něco dražší.

„Mě pořád trápila myšlenka udělat nějaké vozítko, které by šlo s dobou, kdy se hledí na obnovitelné zdroje, což vůz na elektriku určitě je, ale tak, aby bylo i cenově dostupné pro zákazníky,“ vysvětluje Pavel Brída.

Velor-X-Trike

Výrobci elektrických tříkolek se podle něj nepouštějí do kabinových vozidel. „Kabinové vozidlo už obnáší trošku jinou, velice komplikovanou a složitou výrobu, protože tam řešíte otevírání, zavírání dveří, okna, ventilaci a podobně. My jsme do toho šli s tím, že lepší je kabina - jednak je to chráněné proti povětrnostním vlivům a je to i bezpečnější než kabriolet,“ řekl Brída.

Vozidla budou určena hlavně pro městský a příměstský provoz. Nabíjet se budou asi šest hodin a na jedno nabití ujedou zhruba 70 kilometrů. V základní verzi je jejich konstrukční rychlost 45 kilometrů za hodinu, ale mohou jet ještě o deset kilometrů v hodině rychleji. „Předpokládá se, že přes noc nabíjíte a den s tím jezdíte,“ vysvětlil podnikatel.

Vozítka by chtěl nabízet úřadům či městským organizacím nebo větším firmám. „Známý mi řekl, že na úřadě mají fabie, jezdí s tím po městě denně maximálně 50 kilometrů a jezdí s tím jeden, maximálně dva lidé. Troufám si tvrdit, že to je ekvivalent naší tříkolky. Ta je třetinová velikostí, a co se týká spotřeby, pohon na elektriku je daleko zajímavější,“ řekl Brída.

Tříkolkami Motoscoot naváže na legendární vozidla Velorex. Jejich výrobu firma oživila před šesti lety, když vytvořila nástupnický model. Ten se ovšem vyrábí na zakázku, a je tak oproti původním levným vozům poněkud dražší.

Velor-X-Trike

Elektrická vozidla se budou vyrábět v Číně, v Česku se bude dokončovat kompletace. „My jsme malá česká firma s potenciálem know-how, designu a takových věcí, ale pokud chcete vyrábět produkty, které podléhají sériové výrobě, podléhají globální evropské homologaci, musíte vyrábět formy na jednotlivé komponenty, tak pokud se nespojíte s velkým výrobcem, nejste schopen tu sériovou výrobu ufinancovat,“ řekl podnikatel.

Číňané podle něj mají s elektrickými vozidly nejvíce zkušeností. Motoscoot jim dodal mimo jiné evropský design. Koncept tříkolek vznikal od roku 2013. Nyní už mají evropskou homologaci a jsou připraveny pro prodej v Evropské unii. První zákazníci si je budou moci koupit už koncem března. Čtyřkolky, které už mají volant jako automobily, jsou podle Brídy připraveny k finální homologaci a do prodeje by měly jít nejpozději v květnu.

„Chtěli bychom mít zastoupení pro celou východní Evropu. Kdyby to šlo dobře, tak bychom se chtěli v prvním roce dostat s prodejem na nějakých 300 kusů. Je to takový startovací rok a ukáže se, jestli tato čísla jsou reálná,“ řekl Brída. Motoscoot má obchody v Opavě a Praze, otevření hlavní prodejny elektrických vozidel se showroomem se chystá v Ostravě v městské části Stará Bělá.

Letos bude firma pracovat na vývoji pracovní verze čtyřkolek, která by měla mít odnímatelnou zadní část a v ní úložný prostor. „To skýtá další možnosti. Může to sloužit k přepravě zásilek nebo třeba na rozvoz pizzy,“ řekl Brída.

Délka dojezdu nebo třeba rychlost vozidel podle něj závisí hlavně na bateriích. Dají se přizpůsobit přání zákazníka, ale vozy už by byly dražší.

„To vozítko je velmi těžko překlopitelné. Ono se zdá, že to je takový vysoký bonbonek, ale těžiště to má ve spodní části rámu, protože tam jsou všechny baterky,“ dodal Brída.

,