Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velorexem lze vyrazit i do Alp – a vrátit se zpět

aktualizováno 
S hadrákem se Josef Abrhám snaží předjet v zatáčce autobus. Když ho zastaví policejní hlídka, jen těžko se souká z malého vozítka. Právě tato scéna z filmu Vrchní, prchni snad více než všechny původní reklamy proslavila velorexy. A přesně takové vozy si daly o víkendu dostaveníčko na hradě v Lipnici nad Sázavou.

Tříkolová vozítka značky Velorex se o víkendu sjela do Lipnice nad Sázavou. | foto: Petr LemberkMF DNES

Už poosmé sem pořadatele sezvali majitele těchto plátěných tříkolek z celé republiky. Na druhý největší sraz v republice se nakonec sjelo 56 vozů, tři přijely dokonce až z Maďarska.

"Ale letos je to nějaké slabší, dříve sem jezdilo až osm desítek vozů,“ konstatoval pořadatel srazu Luděk Brož z Velorexklubu Orlík.

Na účastníky víkendového setkání čekalo nejen poklábosení s přáteli, ale hlavně orientační závod po okolí Lipnice. Po celou sobotu brázdily hadrové tříkolky Posázaví, jejich posádky na šesti stanovištích plnily zadané úkoly. Sympatická vozítka tak zavítala mimo jiné na zámek do Světlé nad Sázavou nebo na ledečský hrad.

Sobotní dopoledne mohli tříkolky obdivovat návštěvníci hradu. Účastníci srazu se svými velorexy zaplnili celé nádvoří. Velká většina z nich byly originální modely, našlo se ale i několik upravených vozidel.

Podle Brože by se dalo v republice ještě najít zhruba patnáct set velorexů. A nejméně dvě stovky z nich jsou stále ještě provozuschopné, jejich majitelé se s nimi účastní největšího srazu na jaře v Boskovicích.

"Dokonce jsme s partou na velorexech projeli i Alpy,“ pochlubil se Brož.  Tato tříkolová vozítka vymysleli na přelomu padesátých a šedesátých let minulého století bratři František a Mojmír Stránští. Původně mělo být určené pro méně movité lidi, zejména pro studenty.

"Mělo stát málo peněz a být něco jako motorka, zakrytá, aby na ně nemohlo pršet,“ vypráví Brož. Vozidlo má lehký trubkový rám, který byl původně potažený plátnem, později koženkou.

Aby se mohly tyto stroje začít sériově vyrábět, musel si je pod patronaci vzít nějaký spolek. "Moc se to zalíbilo spolku invalidů, který to vzal jako svoje vozítko,“ líčí Brož. Teprve pak se začaly dělat ručně ovládané páky a řízení a velorex se stal lidovým invalidním vozítkem.

V současnosti už se ale za lidovou cenu sehnat nedá. Z velorexů jsou cenění veteráni. Pořízení nepojízdného stroje v dezolátním stavu vyjde zhruba na třicet tisíc.

"Dalších osmdesát bude stát jeho zprovoznění a renovace,“ vypočítává Brož. Jak dodává, sehnat náhradní díly není složité. Stále se vyrábějí, na srazech je jich vždy plno, někteří majitelé vozů si jejich prodejem přivydělávají. "A v republice jsou už tři fabriky, které vyrábějí koženkové potahy přímo na velorexy,“ doplňuje Luděk Brož.  

Autoři:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.