Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Veloster: auto značky kočkolap

  12:30
To nejdůležitější je třeba říct na začátku: veloster není sporťák. Ale pokud sháníte rychlejší benzinový hatchback a víte, že nebudete jezdit úplně plní, ale tchýni občas na hřbitov hodit musíte, zkuste velostera. Nejrychlejší nebudete, ale určitě nejobdivovanější.
Hyundai Veloster

Hyundai Veloster | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Zelenou automobilky ze svých ceníků nepochopitelně vypouštějí, ale žabičkově zelená je přitom magnetem na pohledy.

Veloster budí pozornost na každém metru, a to, že je pod atraktivní slupkou obyčejná technika masového malého auta, nikomu vyprávět nemusíte. Úplně největší úspěch měl u puberťáků s čepicí s placatým kšiltem nad uchem a rozkrokem o pět velikostí větších kalhot u kolen.

Hyundai Veloster

Hyundai Veloster v číslech

  • Motor zážehový čtyřválec, 1,6 GDI DOHC
  • Výkon 103 kW / 140 k při 6 300 ot./min
  • Max. točivý moment 167 Nm při 4 850 ot./min
  • Převodovka šestistupňová manuální
  • Maximální rychost 201 km/h
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,7 (11,6) s
  • Kombinovaná spotřeba 6,5 l/100 km
  • Délka × šířka × výška × rozvor 4 220 × 1 790 × 1 399 x 2 650 mm
  • Objem zavazadlového prostoru 320–1 015 litrů
  • Provozní hmotnost 1 260 kg
  • Základní cena 479 990 Kč

Myslete si o velosteru, co chcete. Hyundai ale neodiskutovatelně zaslouží poklonu za odvahu. Představit takovou šílenost jako koncept na autosalonu je docela něco jiného, než ji pak nabídnout zákazníkům. Dnes, kdy jsou auta stále odosobněnější, podobají se jedno druhému a nechtějí nikoho urazit, je veloster svůj.

Dvě v jednom

U řidiče má jedny dlouhé kupátkové dveře, na straně spolujezdce hned dvoje. Je to takový kupé-hatchback, nebo střízlivější popis: tří i pětidveřový hatchback v jednom. Ani jednu roli neodehraje stoprocentně, ale v ani jedné nezklame.

Zepředu vypadá fešácky a uhlazeně, zezadu prďácky a dravě. Placatý předek zase připlácne auto pohledově na sinici. Záď je po tuningovém způsobu vyšňořená – jsou tu velké koncovky výfuku, nizounké dělené okno a velká oblá světla.

Předek i zadek je plný zajímavých prolisů. Možná jsou samoúčelné a některé průduchy a výřezy i falešné, ale rozhodně zaujmou. A velké chromové koncovky bohužel také žádné tuningové brumendo nevyluzují.

Hyundai Veloster
Hyundai Veloster

Ten pocit si musíte vyzkoušet: řidič se cítí jako v klasickém třídveřovém hatchbacku a to že sedí v autě, které je z leva jiné než zprava ani moc nevnímá. Ale když otevřete oboje dveře napravo, je to jinačí. Zdá se vám, jako byste interiér víc odhalili.

A časem i zjistíte, že vám ty jedny dveře nalevo ani nechybí. Snad jen tomu, kdo je zvyklý dávat si tašku na sedadlo za sebe. Aspoň se to odnaučí. Nemá se to, při bouračce vám taková volně odložená kabelka může srazit vaz.

Boční zadní dveře se hodí, nejsou sice zrovna velké, takže nastupování dá trochu námahy, ale rozhodně méně než do kteréhokoliv třídveřáku.

Místa vzadu je pro dva nečekaně dost. Nad nějaký metrpětaosmdesát už to není žádná sláva na hlavu, ale pro nohy a ramena je prostoru dost, i díky 265centimetrovému rozvoru.

Překvapeni budete, až otevřete víko kufru. Litrů uspořádaných do pravidelného tvaru je tam nečekaně dost (320 litrů). Ale tak vysoký práh byste dnes u moderních aut hledali dlouho. V zájmu tuhosti karoserie jsou pod nárazníkem schované vzpěry, takže z kufru je vanička.

Hyundai Veloster

Až pak budete něco nakládat do kufru a bouchat víkem, pozor na to, jestli vzadu někdo nesedí. Otevírá se totiž i kus střechy nad zadními sedadly. Všimněte si taky, že auto skoro nemá zadní sloupky, blatníky přecházejí rovnou do střechy.

Jako ve sporťáku

Sedíte hezky nízko, jako ve sporťáku. Výhled vpřed je skvělý, vzad mizerný, při parkování proto oceníte parkovací kameru, která je v příplatkové výbavě.

Vnitřek je jako v ostatních hyundaích hezký, neotřelý, ale ne extravagantní, jak by nesouměrná architektura velosteru naznačovala.

Hyundai Veloster

Hlavní roli na středovém panelu hraje startovací tlačítko, je stylově uprostřed. Všechny další ovladače nacpali co nejvýš, aby je měl řidič hezky na očích.

Líbí se zajímavá čtyřúhelníková madla v předních dveřích. Okouzlí parádní a pohodlná sedadla z vyšší výbavy kombinující látku a kůži.

Korejské značky s Hyundaiem v čele razí sympatickou strategii: nabídneme do auta všechno, co se může hodit, jednoduše, nekomplikovaně. Když dnes koupíte k trochu lepšímu autorádiu couvací kameru jako doplněk za pár stovek, proč ji nemít v nabídce, stejně jako třeba LEDková světla.

Jediný motor v nabídce pro veloster je moderní benzinová jedna-šestka s přímým vstřikem. Čtyřválec do hyundaie patří se svými 103 kilowatty k aktuální nepřeplňované špičce. Nebojte se ho pořádně vytáčet, má hezký mechanický zvuk i zdravý zátah atmosféricky plněného benziňáku.

Osmilitrová spotřeba je průměr. Když budete dračit, pojedete za devět. Poskakování po městě je o půl litru dražší, lehká noha na plynu znamená spotřebu kolem sedmi litrů a mimo město pojedete výletnickým tempem s šestiapůllitrovou spotřebou.

Hyundai Veloster

Motor lineárně táhne v celém spektru otáček, jen od něj nesmíte chtít závodění, hlavně kvůli nijak vysokému točivému momentu 167 Nm, který bude chybět při akceleraci.

Neukázněný podvozek

Nejbolavějším místem velosteru je naladění podvozku. Všechno ostatní už se korejské automobilky od zbytku světa naučily skvěle, mnohé tradiční značky v lecčems i předehnaly. Už se naučily postavit auto, které vás v interiéru hýčká a okouzlí. Teď se shání ladič podvozků. Takový, který naučí auto jezdit i jinde než jen na vyžehleném asfaltu.

Podvozek velosteru je tak rachtavě rozkodrcaný. Zadní náprava (kliková, s dvojicí podélných ramen spojených torzní příčkou) na příčných nerovnostech – typicky na  vysokých retardérech – poskočí, a pak ještě jednou.

Hyundai Veloster

U předku, kterému se snažili konstruktéři dát do řízení co nejvíc mechanické zpětné vazby, to dopadlo tak, že máte pocit, že vám díry a lavory vymačkané v dlažbě berou volant z rukou – jako by mělo zbrusu nové auto "vymlácené čepy".

Přitom do zatáčení má veloster elánu spoustu. Dravě a poslušně se stočí kam chcete. Jenže zadní náprava si s krátkým rozvorem malého auta a lehkou zádí neporadí a jankovitě uskakuje na sebemenších nerovnostech.

Podvozek je ještě navíc prkenně tvrdý. V zatáčce se neumí nápravy opřít o vnější kola a dravě ji vykroužit, jak to má sporťák umět. Paradoxně líp to umí i mnohem umírněnější a lacinější sedan od hyundaie, nová elantra.

Hyundai Veloster
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...