Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Veřejné připomínkování pokut: pro piráty silnic doživotí bez řidičáku

  10:15aktualizováno  10:15
Vyšší pokuty a více bodů za jízdu pod vlivem alkoholu nebo drog, za agresivní jízdu a nedodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly, to jsou některé z více než 400 návrhů, které lidé podali na ministerstvo dopravy po výzvě k „veřejnému připomínkování“ chystané změny pravidel.

S návrhem, aby se lidé vyjádřili k připravované změně bodového systému, přišlo ministerstvo dopravy začátkem dubna. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

„Naopak nesouhlasí se zvýšením pokuty na pět tisíc korun při nezapnutí bezpečnostních pásů, jak navrhuje ministerstvo dopravy,“ uvedl mluvčí úřadu Tomáš Neřold.

S návrhem, aby se lidé vyjádřili k připravované změně bodového systému, přišlo ministerstvo dopravy před měsícem. „Zájem veřejnosti byl pro ministerstvo příjemným překvapením,“ dodal Neřold.

Zároveň ministerstvo připravuje seminář pro zákonodárce, během kterého chce poslancům a senátorům zdůvodnit připravované změny pravidel.

Může se hodit

Hledáte nový nebo ojetý vůz? Nemusíte běhat po autobazarech a autosalonech. Vybírejte v pohodlí domova z bohaté nabídky osobních aut nebo nákladních aut k prodeji na Automodul.cz

Ty by měly obecně přinést přísnější tresty za nejzávažnější přestupky. Maximální výše pokuty by například u řízení pod vlivem alkoholu a jiných omamných látek, řízení bez patřičného oprávnění nebo při způsobení závažné nehody měla vzrůst z nynějších 50 tisíc na 75 tisíc korun.

Právě otázka výše pokut byla jednou z hojně komentovaných. Podle Neřolda řada lidí v připomínkách upozorňovala na skutečnost, že pro méně movité by takto vysoká pokuta mohla být likvidační, zatímco pro jiné řidiče jde o směšné částky. Tito lidé pak apelovali na to, aby výše pokut byla stanovena podle příjmu přistižených řidičů, nebo byla stanovována podle hodnoty vozidla.

Proti tomuto návrhu se už postavil ministr dopravy Dan Ťok (ANO), podle něhož je snahou úřadu systém pokut zjednodušit. Zavádění takovéhoto mechanismu by podle něho šlo přímo opačným směrem.

Dalším postřehem, který by si veřejnost přála do bodového systému zapracovat, je zohlednění skutečnosti, zda je potrestaný řidič profesionál, nebo není. U řidiče z povolání lidé totiž argumentují výrazně vyšším počtem najetých kilometrů, a tedy i vyšší pravděpodobností, že spáchá nějaký přestupek. Příspěvky k tomuto tématu pak úřad vyzývaly k mírnějšímu pohledu na řidiče profesionály.

Naopak u takzvaných pirátů silnic veřejnost požaduje výrazně přísnější tresty než dosud. „Lidé u nejzávažnějších případů požadovali prodloužení doby odebrání řidičského průkazu na pět, deset let nebo i doživotně,“ dodal mluvčí. V současnosti na takto dlouhou dobu úřady nemohou řidičské oprávnění odebírat, ale u závažných trestných činů o tom může rozhodnout soud.

Autoři: ,




Nejčtenější

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Tuningový sraz v Teplicích
Od června začínají pokuty za úpravy aut, servis je musí majiteli hlásit

Od června vstoupí v platnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Její součástí je povinnost autoservisů oznámit majiteli při...  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Kamil Holán
Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Další z rubriky

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Pagani Huayra
OBRAZEM: Bůh větru je v Česku, stojí 48 milionů

Toto automobilové veledílo je ve střední a východní Evropě jediné. Jmenuje se Pagani Huayra a bude hlavní hvězdou letošního ročníku motoristické slavnost...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.