Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sedmdesátiletá italská superstar má hlas vosy, kterým láká davy ctitelů

aktualizováno 
Itálie je plná nadšených řidičů. Ještě než usedli do fiátků, stavěla Italy na kola vespa. Jednoduchá, dodnes stejná a nekonečně stylová motorka. Právě dnes slaví sedmdesátku.

První vespa byla dokonce rychlejší než ta dnešní. Uměla uhánět až šedesátkou, dnes má maximálku schválně omezenou na pětačtyřicítku.

Globální superstar

Již desítky let jsou ikonou nejen italské kultury, objevují se ve filmu i v literatuře a po celém světě mají miliony nadšených milovníků. Italské skútry vespa se zrodily jako levné a pohodlné dopravní prostředky ve válkou zničené Itálii a ulicemi po celém světě je stále slyšet jejich bzučivý zvuk. Na vespě se proháněl Gregory Peck s Audrey Hepburnovou v slavném filmu Prázdniny v Římě nebo členové londýnské subkultury takzvaných mods. Vespy přinesly revoluci do jedné stopy. Vespa je dnes prototyp skútru, z dopravního prostředku, který pomáhal motorizovat Itálii, je dnes módní ikona.

Na vespě

Vedou všechny cesty do Říma

Na kultovním skútru jsme brázdili Řím - čtěte zde

Před 70 lety, 23. dubna 1946 italské ministerstvo průmyslu a obchodu přijalo patent na malý motocykl, který podala firma Piaggio. Společnost, kterou v roce 1884 založil v Janově Rinaldo Piaggio (1884-1938), se zpočátku orientovala na loďařský a železniční průmysl, postupně však ve výrobním programu převážila letadla. Hlavní výroba se nakonec přesunula do toskánské Pontedery, kde má sídlo dodnes. Po druhé světové válce se firma stejně jako celá země ocitla v troskách, kvůli vojenským zakázkám byla totiž často terčem spojeneckých náletů.

Jednoho ze synů zakladatele společnosti Enrica Piaggia (1905- 1965) tehdy napadlo, že by mohl prorazit s levným a jednoduchým dopravním prostředkem, který by byl ve válce zničené zemi dostupný pro širokou veřejnost. První skútr byl vyroben ještě za války a je znám po označením MP5 nebo také Paperino (italské označení Kačera Donalda), jak ho pojmenovali samotní dělníci z továrny. Piaggiovi se však nelíbil a jeho vývoj zastavil a „Kačerů“ tak bylo vyrobeno asi jen 100 kusů.

Vypadá jako vosa

Piaggio poté zadal konstrukci skútru leteckému inženýrovi Corradinu D’Ascaniovi a ten ho nezklamal. „Sembra una vespa“ - „vypadá jako vosa“, řekl Enrico Piaggio, když uviděl prototyp nového skútru MP6. Právě tato hláška společně s bzučivým zvukem motoru stála za vznikem jména Vespa (v italštině vosa).

Fotogalerie

D’Ascanio vytvořil elegantnější a praktičtější model, který obsahoval řadu revolučních prvků, jako bylo například uložení mechanických částí pod karoserii, volná střední část, která umožňuje snadné nastupování, pohon zadního kola hřídelí nebo jednostranně zavěšené přední kolo, což usnadňovalo jeho výměnu.

Během prvního roku se prodalo 2500 skútrů, v dalším roce to bylo již 10 000 kusů a v roce 1950, kdy se vespa začala vyrábět i v Německu, to bylo 50 000 skútrů. Miliontá vespa byla prodána v roce 1956, dva miliony byly překonány o čtyři roky později a magická hranice deset milionů padla koncem 80. let.

Do dnešních dní celkový počet vyrobených kusů přesáhl 18 milionů. Pravděpodobně nejpopulárnějším modelem je Vespa PX. Nejvíce jsou mezi vespisty ceněné ty s manuálním řazením.

Od 70 do 260 tisíc

Výroba se postupně rozšířila i do dalších evropských měst, do USA i do Asie (indické vespy LML se dají koupit i v Česku - čtěte zde) a měnili se také majitelé. Vespa mnoho let patřila do koncernu Fiat, v roce 2003 se však společnost Piaggio ocitla na pokraji bankrotu a novým majitelem se stala holdingová firma IMMSI. Společnost, která ovládá i další slavné italské motocyklové značky jako Aprilia, Gilera nebo Moto Guzzi, provedla v Piaggiu restrukturalizaci a o tři roky později část akcií uvedla na burzu.

Slávu skútrů šíří po celém světě také řada klubů, které sdružují milovníky těchto strojů. Vespa Club Czech Republic vznikl v roce 2004. Nejdříve se jmenoval Vespa Club Praha, v roce 2006 se ale přejmenoval podle mezinárodních zvyklostí. VCCR je oficiálně uznaný národní klub spadající pod světovou organizaci Vespa World Club, zřízenou firmou Piaggio.

Na českém trhu se některé vespy dají pořídit již za necelých 70 000 korun, cena těch nejdražších se pohybuje kolem 260 000 korun.

Každým rokem se vosy slétají do Prahy. I roce 2013:


Autoři: ,




Nejčtenější

Neil Eamonn Smith na elektrickém skútru vycházejícím z legendárního stroje ČZ...
Českou motocyklovou legendu křísí Brit. Jeho prase jezdí na baterky

Brit Neil Eamonn Smith se nejdřív zamiloval do Prahy, pak si tu našel manželku i životní cíl: znovuobnovil ikonickou značku československých skútrů z 60. let. ...  celý článek

V Bohnicích s Legendami
V Bohnicích s Legendami

Snili jsme o tom a těšili se a jednu červnovou sobotu a neděli se nám to podařilo – stali jsme se součástí motoristické slavnosti Legendy v pražských...  celý článek

Měření emisí u dieselového motoru na STK. U auta se sleduje teplota oleje a...
Dieseloví zabijáci škodí dál. Hon na auta bez filtru zůstal na papíře

Nezabíjí sice přímo jako při dopravní nehodě, přesto mají na svědomí jen u nás stovky životů kvůli škodlivinám, které vypouštějí do ovzduší. Řeč je o...  celý článek

Filtr DPF (pevných částic)
Tahák do auta: kterých kontrolek na přístrojové desce se bát

Většina kontrolek na přístrojovém panelu auta se rozsvítí po nastartování, pak postupně zhasínají. Problém je, když nezhasnou, nebo když se rozsvítí za jízdy....  celý článek

Škoda Rapid Monte Carlo
Ojetá Škoda Rapid: auto pro českou rodinu berte s benziňákem

Vzhledem se podobá větší a širší Octavii, pod kapotou může mít i stejný motor. Na podvozku však najdeme komponenty, jejichž původ sahá k modelům z devadesátých...  celý článek

Další z rubriky

Moderní dobu prozrazuje čirý světlomet.
První jízda na Jawě 350 OHC z Číny: mírný pokrok v mezích socialismu

Žádná motorka na silnici nepřitahuje tolik zájmu starších generací jako nová Jawa 350 OHC. Češi prostě Jawu stále milují a dotazy na cenu a původ motorky na...  celý článek

Neil Eamonn Smith na elektrickém skútru vycházejícím z legendárního stroje ČZ...
Českou motocyklovou legendu křísí Brit. Jeho prase jezdí na baterky

Brit Neil Eamonn Smith se nejdřív zamiloval do Prahy, pak si tu našel manželku i životní cíl: znovuobnovil ikonickou značku československých skútrů z 60. let. ...  celý článek

Kamil Holán na Tourist Trophy 2017
Fascinuje mě rychlost, i když na ni člověk není stavěný, říká závodník

Jeden z nejrychlejších českých motocyklových závodníků Kamil Holán se vrátil z nejslavnějšího závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Je to náramná podívaná a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.