Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sedmdesátiletá italská superstar má hlas vosy, kterým láká davy ctitelů

aktualizováno 
Itálie je plná nadšených řidičů. Ještě než usedli do fiátků, stavěla Italy na kola vespa. Jednoduchá, dodnes stejná a nekonečně stylová motorka. Právě dnes slaví sedmdesátku.

První vespa byla dokonce rychlejší než ta dnešní. Uměla uhánět až šedesátkou, dnes má maximálku schválně omezenou na pětačtyřicítku.

Globální superstar

Již desítky let jsou ikonou nejen italské kultury, objevují se ve filmu i v literatuře a po celém světě mají miliony nadšených milovníků. Italské skútry vespa se zrodily jako levné a pohodlné dopravní prostředky ve válkou zničené Itálii a ulicemi po celém světě je stále slyšet jejich bzučivý zvuk. Na vespě se proháněl Gregory Peck s Audrey Hepburnovou v slavném filmu Prázdniny v Římě nebo členové londýnské subkultury takzvaných mods. Vespy přinesly revoluci do jedné stopy. Vespa je dnes prototyp skútru, z dopravního prostředku, který pomáhal motorizovat Itálii, je dnes módní ikona.

Na vespě

Vedou všechny cesty do Říma

Na kultovním skútru jsme brázdili Řím - čtěte zde

Před 70 lety, 23. dubna 1946 italské ministerstvo průmyslu a obchodu přijalo patent na malý motocykl, který podala firma Piaggio. Společnost, kterou v roce 1884 založil v Janově Rinaldo Piaggio (1884-1938), se zpočátku orientovala na loďařský a železniční průmysl, postupně však ve výrobním programu převážila letadla. Hlavní výroba se nakonec přesunula do toskánské Pontedery, kde má sídlo dodnes. Po druhé světové válce se firma stejně jako celá země ocitla v troskách, kvůli vojenským zakázkám byla totiž často terčem spojeneckých náletů.

Jednoho ze synů zakladatele společnosti Enrica Piaggia (1905- 1965) tehdy napadlo, že by mohl prorazit s levným a jednoduchým dopravním prostředkem, který by byl ve válce zničené zemi dostupný pro širokou veřejnost. První skútr byl vyroben ještě za války a je znám po označením MP5 nebo také Paperino (italské označení Kačera Donalda), jak ho pojmenovali samotní dělníci z továrny. Piaggiovi se však nelíbil a jeho vývoj zastavil a „Kačerů“ tak bylo vyrobeno asi jen 100 kusů.

Vypadá jako vosa

Piaggio poté zadal konstrukci skútru leteckému inženýrovi Corradinu D’Ascaniovi a ten ho nezklamal. „Sembra una vespa“ - „vypadá jako vosa“, řekl Enrico Piaggio, když uviděl prototyp nového skútru MP6. Právě tato hláška společně s bzučivým zvukem motoru stála za vznikem jména Vespa (v italštině vosa).

Fotogalerie

D’Ascanio vytvořil elegantnější a praktičtější model, který obsahoval řadu revolučních prvků, jako bylo například uložení mechanických částí pod karoserii, volná střední část, která umožňuje snadné nastupování, pohon zadního kola hřídelí nebo jednostranně zavěšené přední kolo, což usnadňovalo jeho výměnu.

Během prvního roku se prodalo 2500 skútrů, v dalším roce to bylo již 10 000 kusů a v roce 1950, kdy se vespa začala vyrábět i v Německu, to bylo 50 000 skútrů. Miliontá vespa byla prodána v roce 1956, dva miliony byly překonány o čtyři roky později a magická hranice deset milionů padla koncem 80. let.

Do dnešních dní celkový počet vyrobených kusů přesáhl 18 milionů. Pravděpodobně nejpopulárnějším modelem je Vespa PX. Nejvíce jsou mezi vespisty ceněné ty s manuálním řazením.

Od 70 do 260 tisíc

Výroba se postupně rozšířila i do dalších evropských měst, do USA i do Asie (indické vespy LML se dají koupit i v Česku - čtěte zde) a měnili se také majitelé. Vespa mnoho let patřila do koncernu Fiat, v roce 2003 se však společnost Piaggio ocitla na pokraji bankrotu a novým majitelem se stala holdingová firma IMMSI. Společnost, která ovládá i další slavné italské motocyklové značky jako Aprilia, Gilera nebo Moto Guzzi, provedla v Piaggiu restrukturalizaci a o tři roky později část akcií uvedla na burzu.

Slávu skútrů šíří po celém světě také řada klubů, které sdružují milovníky těchto strojů. Vespa Club Czech Republic vznikl v roce 2004. Nejdříve se jmenoval Vespa Club Praha, v roce 2006 se ale přejmenoval podle mezinárodních zvyklostí. VCCR je oficiálně uznaný národní klub spadající pod světovou organizaci Vespa World Club, zřízenou firmou Piaggio.

Na českém trhu se některé vespy dají pořídit již za necelých 70 000 korun, cena těch nejdražších se pohybuje kolem 260 000 korun.

Každým rokem se vosy slétají do Prahy. I roce 2013:


Autoři: ,


Témata: Aprilia, Fiat, Superstar


Nejčtenější

Ferrari LeFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Další z rubriky

KTM 1290 Super Adventure
Nejsilnějšímu motorkářskému SUV moderní elektronika skvěle pomáhá

Stejně jako u aut je i u motorek stále vyhledávanější kategorie SUV, které se ovšem v jednostopém světě říká „cestovní enduro“. Jenže u motorek místo...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Motocykl se hodí i na běžné projížďky a výlety.
Italská divoška vás uhrane. První jízda s Ducati SuperSport

Přímá konkurence pro tuto motorku se jen těžko hledá, cestovně-sportovní mašiny proti ní působí autobus vedle ferrari. Italové z Ducati opět předvedli své...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.