Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sedmdesátiletá italská superstar má hlas vosy, kterým láká davy ctitelů

aktualizováno 
Itálie je plná nadšených řidičů. Ještě než usedli do fiátků, stavěla Italy na kola vespa. Jednoduchá, dodnes stejná a nekonečně stylová motorka. Právě dnes slaví sedmdesátku.

První vespa byla dokonce rychlejší než ta dnešní. Uměla uhánět až šedesátkou, dnes má maximálku schválně omezenou na pětačtyřicítku.

Globální superstar

Již desítky let jsou ikonou nejen italské kultury, objevují se ve filmu i v literatuře a po celém světě mají miliony nadšených milovníků. Italské skútry vespa se zrodily jako levné a pohodlné dopravní prostředky ve válkou zničené Itálii a ulicemi po celém světě je stále slyšet jejich bzučivý zvuk. Na vespě se proháněl Gregory Peck s Audrey Hepburnovou v slavném filmu Prázdniny v Římě nebo členové londýnské subkultury takzvaných mods. Vespy přinesly revoluci do jedné stopy. Vespa je dnes prototyp skútru, z dopravního prostředku, který pomáhal motorizovat Itálii, je dnes módní ikona.

Na vespě

Vedou všechny cesty do Říma

Na kultovním skútru jsme brázdili Řím - čtěte zde

Před 70 lety, 23. dubna 1946 italské ministerstvo průmyslu a obchodu přijalo patent na malý motocykl, který podala firma Piaggio. Společnost, kterou v roce 1884 založil v Janově Rinaldo Piaggio (1884-1938), se zpočátku orientovala na loďařský a železniční průmysl, postupně však ve výrobním programu převážila letadla. Hlavní výroba se nakonec přesunula do toskánské Pontedery, kde má sídlo dodnes. Po druhé světové válce se firma stejně jako celá země ocitla v troskách, kvůli vojenským zakázkám byla totiž často terčem spojeneckých náletů.

Jednoho ze synů zakladatele společnosti Enrica Piaggia (1905- 1965) tehdy napadlo, že by mohl prorazit s levným a jednoduchým dopravním prostředkem, který by byl ve válce zničené zemi dostupný pro širokou veřejnost. První skútr byl vyroben ještě za války a je znám po označením MP5 nebo také Paperino (italské označení Kačera Donalda), jak ho pojmenovali samotní dělníci z továrny. Piaggiovi se však nelíbil a jeho vývoj zastavil a „Kačerů“ tak bylo vyrobeno asi jen 100 kusů.

Vypadá jako vosa

Piaggio poté zadal konstrukci skútru leteckému inženýrovi Corradinu D’Ascaniovi a ten ho nezklamal. „Sembra una vespa“ - „vypadá jako vosa“, řekl Enrico Piaggio, když uviděl prototyp nového skútru MP6. Právě tato hláška společně s bzučivým zvukem motoru stála za vznikem jména Vespa (v italštině vosa).

Fotogalerie

D’Ascanio vytvořil elegantnější a praktičtější model, který obsahoval řadu revolučních prvků, jako bylo například uložení mechanických částí pod karoserii, volná střední část, která umožňuje snadné nastupování, pohon zadního kola hřídelí nebo jednostranně zavěšené přední kolo, což usnadňovalo jeho výměnu.

Během prvního roku se prodalo 2500 skútrů, v dalším roce to bylo již 10 000 kusů a v roce 1950, kdy se vespa začala vyrábět i v Německu, to bylo 50 000 skútrů. Miliontá vespa byla prodána v roce 1956, dva miliony byly překonány o čtyři roky později a magická hranice deset milionů padla koncem 80. let.

Do dnešních dní celkový počet vyrobených kusů přesáhl 18 milionů. Pravděpodobně nejpopulárnějším modelem je Vespa PX. Nejvíce jsou mezi vespisty ceněné ty s manuálním řazením.

Od 70 do 260 tisíc

Výroba se postupně rozšířila i do dalších evropských měst, do USA i do Asie (indické vespy LML se dají koupit i v Česku - čtěte zde) a měnili se také majitelé. Vespa mnoho let patřila do koncernu Fiat, v roce 2003 se však společnost Piaggio ocitla na pokraji bankrotu a novým majitelem se stala holdingová firma IMMSI. Společnost, která ovládá i další slavné italské motocyklové značky jako Aprilia, Gilera nebo Moto Guzzi, provedla v Piaggiu restrukturalizaci a o tři roky později část akcií uvedla na burzu.

Slávu skútrů šíří po celém světě také řada klubů, které sdružují milovníky těchto strojů. Vespa Club Czech Republic vznikl v roce 2004. Nejdříve se jmenoval Vespa Club Praha, v roce 2006 se ale přejmenoval podle mezinárodních zvyklostí. VCCR je oficiálně uznaný národní klub spadající pod světovou organizaci Vespa World Club, zřízenou firmou Piaggio.

Na českém trhu se některé vespy dají pořídit již za necelých 70 000 korun, cena těch nejdražších se pohybuje kolem 260 000 korun.

Každým rokem se vosy slétají do Prahy. I roce 2013:


Autoři: ,


Témata: Aprilia, Fiat, Superstar


Nejčtenější

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.