Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Veteránem roku je podle Američanů Tatra T 87

  10:50aktualizováno  10:50
Vítězem soutěže deníku The New York Times o veterána roku se stala česká Tatra T 87 z roku 1941. Finále klání se zúčastnilo 30 vozů, o kterých rozhodovalo zhruba 9000 hlasujících.

Tatra 87 | foto: aerotatra.czweb.org

Vítězství automobilu ve Spojených státech jen velmi málo známé značky, již podle deníku vyráběla "málo známá firma v malé zemi ve středovýchodní Evropě", je přitom překvapivé, a to i pro jeho majitele.

Pětapadesátiletého potomka českého otce Paula Greensteina z Los Angeles i jeho přítelkyni Dydii DeLyserovou zpráva o úspěchu v soutěži zaskočila.

fotogalerie Tatry T87

Fotky krásné tatry Paula Greensteina ZDE

Greenstein si nejprve myslel, že jde určitě o vtip. Vůz, který přihlásil do soutěže, ale získal vítězných 1510 z celkových 9539 zaslaných hlasů. Greensteinovi s přítelkyní tak mimo jiné náleží 5000 dolarů (asi 100 000 korun) určených pro vítěze.

Greenstein po tatře toužil od dětství, kdy ji viděl na fotce. Myslel si ale, že je pro něj nedosažitelná, protože jde o takovou východoevropskou kuriozitu. Nakonec ale vlastní několik vozů této značky, vítěznou Tatru T 87 našel na aukčním serveru eBay v roce 2001.

Podle popisu mělo být dražené auto z 90 procent kompletní, když si jej ale Greenstein přebral, šlo spíše o vrak. "Byl na něj pěkně strašidelný pohled," vzpomíná muž, který za vůz zaplatil 8000 dolarů (nyní asi 160 000 korun). "Nakonec mě to auto asi stálo více, než jakou to mělo skutečnou hodnotu. Bylo to ale méně, než jakou má cenu pro mne," dodal.

Prodejce ale měl mnoho originálních dílů, takže automobil bylo možné opravit. Greenstein se nakonec rozhodl, že ho nechá opravit v České republice v Kopřivnici. Byly tam nižší náklady na práci, ale i dostupnější díly. V tamním muzeu navíc získal informace o historii svého vozu, včetně toho, kdo byl jeho prvním majitelem.

Opravené auto si jeho majitelé užívají 13 měsíců, jezdí s ním asi jednou týdně. Do vozu dosud investovali asi 60 000 dolarů (nyní kolem 1,2 milionu korun), což si podle nich vyžádalo "tvůrčí šetření". Pořád ale zřejmě jde o dobrou investici. "Když jsme si pořizovali naši (tatru), mohl člověk zajet do České republiky a sehnat ji za 35 000 až 45 000 dolarů. Poslední, co se prodala v poslední době, ale už byla za 125 000 dolarů," uvedl Greenstein.

Na silnicích v Los Angeles ale prý jeho automobil překvapivě velkou pozornost nebudí. Lidé jej míjejí na dálnici, aniž by si ho prohlédli.

Zřejmě je to proto, že se příliš vymyká silnicím obydleným vozy takových značek, jako jsou Honda, Chevrolet či Hyundai. "Řídím to nejskvělejší auto a nikdo se na mne ani nepodívá, no je to možné? Nikdo se nedívá. Někdy si tak musím připomínat, jak vzácnou věc mám," uvedl Greenstein.

Čtenáře deníku The New York Times ovšem vůz zaujal. Podle listu opět projevili smysl pro neobvyklé. V předchozí soutěži totiž zvítězil jedinečný vůz nazvaný Marquis de Soto vyrobený na základě Fordu Mercury, který obsahoval součástky z 11 dalších aut.

Tatra T 87 se vyráběla v letech 1937 až 1950. Jde o luxusní limuzínu s aerodynamickou karoserií. Mezi její majitele patřil například básník Vítězslav Nezval. Proslula také jako vůz, kterým cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund projeli Afriku a Jižní Ameriku.

Autoři: ,




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.