Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ráj parádních bouráků: pijí extrovní benzin, nežere je zima

aktualizováno 
Věčně zelený ostrov, jak se Novému Zélandu přezdívá, není jen rájem pro ty, kdo obdivují jedinečnou divokou přírodu, ale i ideálním místem pro milovníky krásných starých amerických či anglických aut. U nás jsou veteráni kořením provozu, na novozélandských silnicích je potkáváte pořád.

Na Novém Zélandu nejsou jen naleštění veteránští krasavci. I vrakům to tam ale sluší, hlavně když mají zářící chromovanou masku. | foto: Artur Janoušek, MF DNES

Je to ostrov, co se sem přiveze, už tu většinou zůstane. Proto tady auta jezdí do roztrhání. Nový Zéland ovšem není skanzen kombinovaný s vrakovištěm jako Kuba. "Místní si pořizují stará auta schválně, mají je rádi, starají se o ně a mají k tomu dobré podmínky," říká Jason Fitzgerald z města Nelsonu na Jižním ostrově.

Na benzince v Christchurch parkujeme vedle pontiaca ze 60. let, u jedné z farem míjíme chrysler z 50. let, starý bedford, plymouth, cadillac z přelomu 50. a 60. let.

Cadillac de Ville
Cadillac de Ville

Cadillac de Ville

V kempu u města Wanaka stojí udržovaný Ford Anglia z roku 1966 (Mimochodem, víte, že se oficiálně dovážel i do ČSSR?). "Koupil jsem ho v Christchurch, prostě se mi líbil," říká Andrew. Ve značkách aut se vyzná. "Vy jste z České republiky? Znám," reaguje a hned ze sebe chrlí: "Tatra, Škoda, ale to je teď vlastně Volkswagen."

Jak se jezdí na Novém Zélandu

Čtěte zkušenosti blogera iDNES.cz ZDE

Jak se daří auta udržovat? "Tady je lepší benzin," tvrdí automechanik Roman původem z jižních Čech, který žije na Novém Zélandu už deset let. Litr benzinu stojí 2,1 novozélandského dolaru, o dolar méně než litr vody. Při kurzu 16 korun za dolar zjistíme, že palivo je levnější než v Česku.

Klima je milostivé

Zda British Petroleum skutečně zaváží ostrovy v Pacifiku kvalitnějším palivem, není jasné. Jisté však je, že zdejším vozům prospívá přívětivější klima. Na většině míst obou ostrovů nemrzne, sníh je výjimečný, karoserii nerozežírá posypová sůl. Ohleduplné jsou k vozům i silnice, které se díky počasí nedrolí, a jámy podobné těm na českých cestách tam nemají.

Krásný pontiac, kterým si vyjedete na oběd do fastfoodu...

Auta zde musí na technickou dvakrát ročně, za každé pololetí řidiči zaplatí 40 dolarů. Šoféři platí ročně ještě registraci, což je obdoba povinného ručení, silniční daně a pojištění v jednom. Za běžné auto to dělá necelých 300 dolarů. Platí se z toho opravy silnic, část jde i na úrazové pojištění, to znamená, že třeba na motorku je registrace dražší než za auto, protože se počítá s častějšími nehodami a úrazy.

Fotogalerie

Majitelé dieselů platí poplatky za ujeté kilometry, neboť většina těchto aut včetně kamionů se používá k podnikání a silnice ničí víc než ostatní.

Silničáři se snaží řidičům jízdu všemožně usnadnit. Třeba značky před zatáčkami jsou opatřené doporučením, jakou rychlostí zatáčku nejlépe a plynule projet. Na silnicích můžete číst, že se blíží most, kde bude cesta zúžena do jednoho pruhu. A každou chvíli vám šipky na asfaltu připomenou, že na ostrovech se jezdí vlevo.
Na cyklostezkách jsou obrázky člověka, který si má hlídat svého psa, nebo vyobrazení, že když slezete z kola, nemáte překážet ostatním. Na dalších cedulích jsou nápisy: Přibrzdi, před tebou je silnice. Některé značky však působí až úsměvně. Třeba ta, která upozorňuje cyklisty, že mohou spadnout z kola, když vjedou na koleje na železničním přejezdu.

Cyklisto, na kolejích pozor! Pro šťouraly: na Novém Zélandu se jezdí vlevo,

Cyklisto, na kolejích pozor! Pro šťouraly: na Novém Zélandu se jezdí vlevo, volant je v autech napravo. Fotografii pořídila spolujezdkyně.

Auta zde mají většinou automatickou převodovku. Když doslouží, stačí je na úřadě odhlásit a s vrakem si majitelé mohou dělat, co chtějí. Potvrzení o ekologické likvidaci tady nemají. "Já jsem starou toyotu dal kamarádovi, který je hasič. S kolegy ji podpálili a cvičili na ní zásah," popsal Jason Fitzgerald. Asi také proto je možné u místních farem zahlédnout hromady vraků. Na Novém Zélandu můžete pořídit fotky starých krásných vozů, užijí si i "lovci" autovraků s foťáky.

Milovníci staré techniky si na Novém Zélandu přijdou na své.

Milovníci staré techniky si na Novém Zélandu přijdou na své.





Nejčtenější

Projeli jsme padesátiletou motorku JAWA 250 Junior
Zážitek na celý život: zkusili jsme legendární Jawu Junák na okruhu

Letos slaví motocykl JAWA Junák, neboli JAWA 250 Junior, výročí 50 let. Vznikl v době, kdy se tato tradiční česká značka snažila držet krok se světovou...  celý článek

(Ilustrační snímek)
V Česku se nejspíše bude vyvíjet nové auto pro Indii. Škoda nabere lidi

Automobilka Škoda Auto se přiblížila další velké vývojové zakázce na nové auto, která přinese výrazné rozšíření počtu zaměstnanců v Mladé Boleslavi. Pro...  celý článek

Falešné Ferrari
VIDEO: Španělé odhalili dílnu na falešná ferrari

Španělská policie odhalila dílnu, která vyráběla padělky italských supersportů. Na pohled vcelku povedené kopie karoserií ferrari a lamborghini měly v útrobách...  celý článek

Ferrari 166 MM/212 Export Uovo z roku 1950
Autofotka týdne: Krásné vejce, kterým Ferrari pohrdl, míří do dražby

Giannino Marzotto, ve své době populární závodník a dědic textilních továren, měl tolik odvahy, že o tehdejších Ferrariho výtvorech veřejně řekl, že jsou...  celý článek

Prototyp elektromobilu značky Mercedes-Benz.
Mercedes věří elektromobilům. Promění největší motorárnu, ušetří za lidi

Německý koncern Daimler věří v budoucnu hlavně elektrickému pohonu automobilů. Firma oznámila, že svoji největší motorárnu v Untertürkheim ve Stuttgartu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.