Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ráj parádních bouráků: pijí extrovní benzin, nežere je zima

aktualizováno 
Věčně zelený ostrov, jak se Novému Zélandu přezdívá, není jen rájem pro ty, kdo obdivují jedinečnou divokou přírodu, ale i ideálním místem pro milovníky krásných starých amerických či anglických aut. U nás jsou veteráni kořením provozu, na novozélandských silnicích je potkáváte pořád.

Na Novém Zélandu nejsou jen naleštění veteránští krasavci. I vrakům to tam ale sluší, hlavně když mají zářící chromovanou masku. | foto: Artur Janoušek, MF DNES

Je to ostrov, co se sem přiveze, už tu většinou zůstane. Proto tady auta jezdí do roztrhání. Nový Zéland ovšem není skanzen kombinovaný s vrakovištěm jako Kuba. "Místní si pořizují stará auta schválně, mají je rádi, starají se o ně a mají k tomu dobré podmínky," říká Jason Fitzgerald z města Nelsonu na Jižním ostrově.

Na benzince v Christchurch parkujeme vedle pontiaca ze 60. let, u jedné z farem míjíme chrysler z 50. let, starý bedford, plymouth, cadillac z přelomu 50. a 60. let.

Cadillac de Ville
Cadillac de Ville

Cadillac de Ville

V kempu u města Wanaka stojí udržovaný Ford Anglia z roku 1966 (Mimochodem, víte, že se oficiálně dovážel i do ČSSR?). "Koupil jsem ho v Christchurch, prostě se mi líbil," říká Andrew. Ve značkách aut se vyzná. "Vy jste z České republiky? Znám," reaguje a hned ze sebe chrlí: "Tatra, Škoda, ale to je teď vlastně Volkswagen."

Jak se jezdí na Novém Zélandu

Čtěte zkušenosti blogera iDNES.cz ZDE

Jak se daří auta udržovat? "Tady je lepší benzin," tvrdí automechanik Roman původem z jižních Čech, který žije na Novém Zélandu už deset let. Litr benzinu stojí 2,1 novozélandského dolaru, o dolar méně než litr vody. Při kurzu 16 korun za dolar zjistíme, že palivo je levnější než v Česku.

Klima je milostivé

Zda British Petroleum skutečně zaváží ostrovy v Pacifiku kvalitnějším palivem, není jasné. Jisté však je, že zdejším vozům prospívá přívětivější klima. Na většině míst obou ostrovů nemrzne, sníh je výjimečný, karoserii nerozežírá posypová sůl. Ohleduplné jsou k vozům i silnice, které se díky počasí nedrolí, a jámy podobné těm na českých cestách tam nemají.

Krásný pontiac, kterým si vyjedete na oběd do fastfoodu...

Auta zde musí na technickou dvakrát ročně, za každé pololetí řidiči zaplatí 40 dolarů. Šoféři platí ročně ještě registraci, což je obdoba povinného ručení, silniční daně a pojištění v jednom. Za běžné auto to dělá necelých 300 dolarů. Platí se z toho opravy silnic, část jde i na úrazové pojištění, to znamená, že třeba na motorku je registrace dražší než za auto, protože se počítá s častějšími nehodami a úrazy.

Fotogalerie

Majitelé dieselů platí poplatky za ujeté kilometry, neboť většina těchto aut včetně kamionů se používá k podnikání a silnice ničí víc než ostatní.

Silničáři se snaží řidičům jízdu všemožně usnadnit. Třeba značky před zatáčkami jsou opatřené doporučením, jakou rychlostí zatáčku nejlépe a plynule projet. Na silnicích můžete číst, že se blíží most, kde bude cesta zúžena do jednoho pruhu. A každou chvíli vám šipky na asfaltu připomenou, že na ostrovech se jezdí vlevo.
Na cyklostezkách jsou obrázky člověka, který si má hlídat svého psa, nebo vyobrazení, že když slezete z kola, nemáte překážet ostatním. Na dalších cedulích jsou nápisy: Přibrzdi, před tebou je silnice. Některé značky však působí až úsměvně. Třeba ta, která upozorňuje cyklisty, že mohou spadnout z kola, když vjedou na koleje na železničním přejezdu.

Cyklisto, na kolejích pozor! Pro šťouraly: na Novém Zélandu se jezdí vlevo,

Cyklisto, na kolejích pozor! Pro šťouraly: na Novém Zélandu se jezdí vlevo, volant je v autech napravo. Fotografii pořídila spolujezdkyně.

Auta zde mají většinou automatickou převodovku. Když doslouží, stačí je na úřadě odhlásit a s vrakem si majitelé mohou dělat, co chtějí. Potvrzení o ekologické likvidaci tady nemají. "Já jsem starou toyotu dal kamarádovi, který je hasič. S kolegy ji podpálili a cvičili na ní zásah," popsal Jason Fitzgerald. Asi také proto je možné u místních farem zahlédnout hromady vraků. Na Novém Zélandu můžete pořídit fotky starých krásných vozů, užijí si i "lovci" autovraků s foťáky.

Milovníci staré techniky si na Novém Zélandu přijdou na své.

Milovníci staré techniky si na Novém Zélandu přijdou na své.







Nejčtenější

Crashtest deformačních zón
VIDEO: Test deformačních zón ukázal, že měkčí auto může lépe chránit

Deformační zóny aut chrání posádku, ale mohou efektivně zmírnit následky nehody i u vozidla, do kterého bourají. Netradiční crashtest německého autoklubu...  celý článek

Výrobní linka automobilky Volkswagen ve Wolfsburgu.
Korejci dál dusí VW za dieselgate. Rekordně pokutovali klamavou reklamu

Jihokorejský regulační úřad FTC se rozhodl vyměřit německé automobilce Volkswagen rekordní pokutu 37,3 miliardy wonů, v přepočtu zhruba 800 milionů korun, za...  celý článek

Díky dnu bez aut se lidé mohli projít i po slavném pařížském bulváru Champs...
Čtyři světové metropole chtějí vyhnat diesely do roku 2025

Starostové Paříže, Mexico City, Madridu a Atén podepsali deklaraci, ve které se zavázali vyhnat dieselová auta ze svých měst do roku 2025.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.