Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ráj parádních bouráků: pijí extrovní benzin, nežere je zima

aktualizováno 
Věčně zelený ostrov, jak se Novému Zélandu přezdívá, není jen rájem pro ty, kdo obdivují jedinečnou divokou přírodu, ale i ideálním místem pro milovníky krásných starých amerických či anglických aut. U nás jsou veteráni kořením provozu, na novozélandských silnicích je potkáváte pořád.

Na Novém Zélandu nejsou jen naleštění veteránští krasavci. I vrakům to tam ale sluší, hlavně když mají zářící chromovanou masku. | foto: Artur Janoušek, MF DNES

Je to ostrov, co se sem přiveze, už tu většinou zůstane. Proto tady auta jezdí do roztrhání. Nový Zéland ovšem není skanzen kombinovaný s vrakovištěm jako Kuba. "Místní si pořizují stará auta schválně, mají je rádi, starají se o ně a mají k tomu dobré podmínky," říká Jason Fitzgerald z města Nelsonu na Jižním ostrově.

Na benzince v Christchurch parkujeme vedle pontiaca ze 60. let, u jedné z farem míjíme chrysler z 50. let, starý bedford, plymouth, cadillac z přelomu 50. a 60. let.

Cadillac de Ville
Cadillac de Ville

Cadillac de Ville

V kempu u města Wanaka stojí udržovaný Ford Anglia z roku 1966 (Mimochodem, víte, že se oficiálně dovážel i do ČSSR?). "Koupil jsem ho v Christchurch, prostě se mi líbil," říká Andrew. Ve značkách aut se vyzná. "Vy jste z České republiky? Znám," reaguje a hned ze sebe chrlí: "Tatra, Škoda, ale to je teď vlastně Volkswagen."

Jak se jezdí na Novém Zélandu

Čtěte zkušenosti blogera iDNES.cz ZDE

Jak se daří auta udržovat? "Tady je lepší benzin," tvrdí automechanik Roman původem z jižních Čech, který žije na Novém Zélandu už deset let. Litr benzinu stojí 2,1 novozélandského dolaru, o dolar méně než litr vody. Při kurzu 16 korun za dolar zjistíme, že palivo je levnější než v Česku.

Klima je milostivé

Zda British Petroleum skutečně zaváží ostrovy v Pacifiku kvalitnějším palivem, není jasné. Jisté však je, že zdejším vozům prospívá přívětivější klima. Na většině míst obou ostrovů nemrzne, sníh je výjimečný, karoserii nerozežírá posypová sůl. Ohleduplné jsou k vozům i silnice, které se díky počasí nedrolí, a jámy podobné těm na českých cestách tam nemají.

Krásný pontiac, kterým si vyjedete na oběd do fastfoodu...

Auta zde musí na technickou dvakrát ročně, za každé pololetí řidiči zaplatí 40 dolarů. Šoféři platí ročně ještě registraci, což je obdoba povinného ručení, silniční daně a pojištění v jednom. Za běžné auto to dělá necelých 300 dolarů. Platí se z toho opravy silnic, část jde i na úrazové pojištění, to znamená, že třeba na motorku je registrace dražší než za auto, protože se počítá s častějšími nehodami a úrazy.

Fotogalerie

Majitelé dieselů platí poplatky za ujeté kilometry, neboť většina těchto aut včetně kamionů se používá k podnikání a silnice ničí víc než ostatní.

Silničáři se snaží řidičům jízdu všemožně usnadnit. Třeba značky před zatáčkami jsou opatřené doporučením, jakou rychlostí zatáčku nejlépe a plynule projet. Na silnicích můžete číst, že se blíží most, kde bude cesta zúžena do jednoho pruhu. A každou chvíli vám šipky na asfaltu připomenou, že na ostrovech se jezdí vlevo.
Na cyklostezkách jsou obrázky člověka, který si má hlídat svého psa, nebo vyobrazení, že když slezete z kola, nemáte překážet ostatním. Na dalších cedulích jsou nápisy: Přibrzdi, před tebou je silnice. Některé značky však působí až úsměvně. Třeba ta, která upozorňuje cyklisty, že mohou spadnout z kola, když vjedou na koleje na železničním přejezdu.

Cyklisto, na kolejích pozor! Pro šťouraly: na Novém Zélandu se jezdí vlevo,

Cyklisto, na kolejích pozor! Pro šťouraly: na Novém Zélandu se jezdí vlevo, volant je v autech napravo. Fotografii pořídila spolujezdkyně.

Auta zde mají většinou automatickou převodovku. Když doslouží, stačí je na úřadě odhlásit a s vrakem si majitelé mohou dělat, co chtějí. Potvrzení o ekologické likvidaci tady nemají. "Já jsem starou toyotu dal kamarádovi, který je hasič. S kolegy ji podpálili a cvičili na ní zásah," popsal Jason Fitzgerald. Asi také proto je možné u místních farem zahlédnout hromady vraků. Na Novém Zélandu můžete pořídit fotky starých krásných vozů, užijí si i "lovci" autovraků s foťáky.

Milovníci staré techniky si na Novém Zélandu přijdou na své.

Milovníci staré techniky si na Novém Zélandu přijdou na své.





Nejčtenější

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony 2017
Závodní speciály se vrátily na brněnské výstaviště

Po padesáti letech se na brněnské výstaviště vrací automobilové závody. Na trati dlouhé 1400 metrů se představí téměř 200 historických formulí, cestovních...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Fiat 500
Všechno nejlepší! Nejitalštějšímu autu je šedesát let

„Fiat 500 byl první auto, které jsem řídil, první auto, které si koupil, a první auto, díky kterému jsem si vyzkoušel snad všechny polohy kamasutry,“ popsal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.