Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Veteránista: Nejvíce záleží na detailech

  12:00aktualizováno  12:00
"To auto koupili rodiče v roce 1955, jenže zhruba čtyřicet let pak jen stálo ve stodole," vypráví Jaroslav Doležal z Úštěka. Jeho Praga Piccolo vyrobená v roce 1926 sloužila načas dokonce jako kurník, než se ji rozhodl opravit. Nyní její motor znovu žije a v sobotu byla klenotem na závodu veteránů ve Velkém Březně.

Veteránský závod O pohár hraběte Chotka | foto: Martin AdamecMF DNES

Oprava trvala asi deset let, Doležal do ní investoval stovky hodin práce a desetitisíce korun. Díly sháněl na burzách a v inzerátech. Nejprve musel udělat úplně novou výdřevu interiéru, který byl již skrz naskrz prohnilý.

Největší problém: sehnat barvu a čalounění
"Největší problém byl sehnat odpovídající barvu a látku na čalounění," říká Doležal. Dnešní barvu použít nechtěl a na tu, která se používala před osmdesáti lety, čekal půl roku, než mu ji sehnala specializovaná firma v Turnově.

Také dobový manšestr do interiéru vozu sháněl marně. "Nakonec jsem ho objevil v Praze na výstavě, ale za metr čtvereční chtěli dva tisíce korun, což se mi zdálo moc. Naštěstí jsem stejný materiál našel v jednom pražském čalounictví," vzpomíná Doležal.

Motor byl naštěstí po renovaci, takže se mohl věnovat detailům. "Jednou jsem přijel do muzea Pragy a jeho šéf Emil Příhoda mi řekl: Pěkně zrenovované, ale kliky nejsou původní," vypráví Doležal. Tak je musel sám vyrobit, stejně jako zátky na ventilky kol. Pomohly mu dobové fotografie. Právě v detailech se podle něj pozná, jaký vztah má majitel ke svému veteránu.

Doležal objíždí s Pragou Piccolo setkání veteránů již čtvrtým rokem, každou sezonu vyrazí na čtyři pět akcí. "Na žádné jsem stejný typ vozu ještě nepotkal. Byli zájemci, kteří chtěli ten můj koupit, ale o ceně jsme se nebavili, protože já prostě prodat nechci," říká Doležal. Loni jeho pragovka vyjela i na Ještěd.

"Auto zatím šlape bezvadně," pochvaluje si. Na silnici musí Doležal dodržovat předpisy stejně jako ostatní řidiči. Policisté ho ale ještě nekontrolovali. Ani když jel v sobotu do Velkého Března a nesvítil. Policisté mu prý jen zamávali.

"Tohle auto není stavěné na celodenní svícení, po dlouhé době bych třeba už nenastartoval, protože dynamo to neutáhne," vysvětlil Doležal.

Pravidla z doby, kdy bylo jeho auto vyrobené, dnes přitom znějí poněkud úsměvně. "Podle vyhlášky z roku 1915 mohu jet jen takovou rychlostí, jako je čerstvý poklus koně," poznamenal Doležal.

Kromě Pragy Piccolo vlastní ještě jednu pragovku, jeho syn, který tomuto koníčku také propadl, má aerovku. Paní Doležalová oba podporuje a občas s nimi také vyrazí na setkání majitelů historických vozidel.

Padesátka veteránů

Doležalova pragovka budila v sobotu ve Velkém Březně nejvíce pozornosti. Stejně zaujala před lety i filmaře.

"Na srazu v Roudnici si nás všiml režisér, který tu právě natáčel jeden z dílů seriálu Místo v životě. Poprosil nás, abychom před kamerami projeli náměstím," přiblížil hrdý majitel přes osmdesát let starého skvostu.

Návštěvníci ve Velkém Březně ale mohli obdivovat přes padesát dalších veteránů značek Tatra, Aero nebo Škoda i historické motocykly Čechie Böhmerland, BMW, Jawa či ČZ. Všechny vyrazily na trať směrem k zámku v Ploskovicích a zpět.

O pohár hraběte Chotka soutěžily jen stroje vyrobené před rokem 1945. Nešlo ale o rychlost, ve dvou etapách museli závodníci plnit různé úkoly, třeba vyměnit pneumatiku, odhadovali průměr pístů nebo jeli jízdu zručnosti. Vítězná posádka dobového hasičského vozu získala kromě poháru také víkendový pobyt v zámeckém apartmá.

Autoři:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.