Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Většině aut stačí levnější motorové oleje

  11:55aktualizováno  11:55
- Výroba olejů je byznys stejně jako nabídka různých příměsí do této nezbytné motorové kapaliny. Na zákazníka útočí reklamní slogany typu: naše mazivo šetří váš motor, snižuje spotřebu atd. Pro uživatele však platí, že by se měli řídit parametry, které pro ten který olej stanoví výrobce vozu. Investice do drahých olejů se vyplatí jen těm, kdo mají pod kapotou silný, moderní motor, který má interval výměny 30 000 kilometrů. A dodatečné příměsi neboli aditiva jsou spíše nebezpečným podfukem.

Litr motorového oleje může stát méně než sto, ale i téměř tisíc korun. Pětilitrová náplň přijde na pět set, ale i pět tisíc korun. »Všechny oleje mají stejný základ, který se u dražších olejů snaží jejich výrobci vylepšovat aditivy, ale pokud i levnější olej splňuje výrobcem předepsané požadavky, není nutné utrácet. Rozdíly mezi oleji jsou malé,« říká Vladimír Matějovský z Ústavu paliv a maziv, který tuto problematiku přednáší na Strojní fakultě ČVUT.

Nejrozšířenější jsou v tuzemsku motory, které potřebují olej viskozitní třídy 15W/40. »Viskozita česky znamená vazkost a je opakem tekutosti,« vysvětluje Vladimír Matějovský. Druhým charakteristickým znakem motorového oleje je jeho výkonová charakteristika. »Ta nesouvisí s výkonem motoru, ale zastřešuje další vlastnosti oleje. Například v těžkých klimatických podmínkách.«

Proč nelze motorové oleje jednoduše porovnat v nějakém nezávislém testu, aby se poznalo, který je lepší než ostatní? »Jedna zkouška by přišla nejméně na pět milionů korun,« prozrazuje Vladimír Matějovský. Motory jsou stále technicky vyspělejší, a proto platí, že s modernějšími se objevují i nové oleje.

»Lidi se často ptají, proč se začíná prodávat nový olej a jestli byl ten starý snad špatný. Zapomínají ale, že se stále prodlužují intervaly výměny maziva a není daleko doba, kdy olej bude nutno měnit až po třiceti tisících kilometrech,« říká Vladimír Matějovský. Například Octavie, které mají pod kapotou moderní motory koncernu Volkswagen, vystačí s jednou olejovou náplní na patnáct tisíc kilometrů.

U jen o pár let starších aut se olej mění každých deset tisíc kilometrů a ještě majitelé škodovek stodvacítek pamatují na záběhové oleje. Jak si ale s delšími intervaly výměny poradí výrobci olejů, kterým se tak snižuje prodej? »V Evropě budou zvyšovat ceny, v Americe by si to ale nemohli dovolit.

Ve Spojených státech to funguje tak, že když výrobce předepíše pro své motory nový olej, nesmí být jeho cena o hodně vyšší než cena předchozího oleje,« tvrdí Vladimír Matějovský. Na trhu s příslušenstvím se to jen hemží přípravky, které po přidání do oleje »zaručeně« vylepší jeho vlastnosti a lépe chrání motor.

»Tak jako výrobci aut nabízejí hotový automobil, tak i olejáři prodávají kompletní olej,« pokračuje Vladimír Matějovský. »Olej má vyvážené vlastnosti. Jeho rovnováhu mohou přísady naopak nabourat. Slyšel jsem o vymletých ložiscích po přidání přípravku, který sliboval generálku motoru.« Přísady nedoporučují ani výrobci aut a samozřejmě proti jsou i olejářské firmy.

»Tyto sekundární přísady jednu vlastnost zlepší, ale jinou zase zhorší,« říká Romana Kučerová z firmy Shell, která oleje také vyrábí. »Přísady nedoporučujeme. Když někdo takovou přísadu do auta, které je ještě v záruce, naleje, může o tuto záruku přijít,« varuje Evžen Krauskopf z tiskového oddělení Škoda Auto.

A jak je to s těmi, kdo tvrdí, že jejich přísada sníží spotřebu paliva? »Technicky je možné dobrým olejem snížit spotřebu asi o jedno procento, kdo tvrdí, že o víc, nemá pravdu,« míní Vladimír Matějovský. A ještě několik praktických rad. Protože jsou si oleje navzájem hodně podobné, je možné i navzájem míchat.

Když olejářská firma tvrdí, že dražší syntetický olej není možné míchat s levnějším minerálním, nemá pravdu. »Existují i oleje částečně syntetické a částečně minerální, takže tady není problém,« radí Vladimír Matějovský. Že to s motorem není tak, jak má, nesignalizuje rychlé tmavnutí oleje. To je v pořádku. Problematičtější je to, když motor začne olej spalovat, což se pozná podle toho, že z výfuku vychází modrý kouř. Pak auto musí do servisu.


V záplavě nabídky olejů v obchodech není snadné se vyznat

Autor:




Nejčtenější

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Skládací dětská autosedačka
Nový vynález: přenosná autosedačka v tašce ušetří peníze na dovolené

Nizozemci přišli s vynálezem, který může změnit cestování s dětmi. Skládací autosedačka Purseat je bezpečná a snadno se promění v lehké zavazadlo, se kterým se...  celý článek

Marcos Mantara Spyder / HARD-TOP
Marcos Mantara Spyder / HARD-TOP

r.v. 1997, naj. 22 500 km, benzín
2 970 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.