Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Většinu „mřížkových“ náklaďáků lze přestavět zpátky na osobní auto

aktualizováno 
Podnikatel může koupit vůz s odpočtem DPH v bazaru. Pořídit si ho může i řidič nepodnikatel. Ovšem bez daňové úspory.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Mitsubishi Pajero 3.2, nafta, rok výroby 2002, najeto 124 tisíc kilometrů, cena 269 tisíc korun. Mitsubishi Pajero, 3.2, nafta, rok výroby 2002, najeto 164 000 km, cena 279 tisíc korun. Které si vyberete? Asi to první, je přece levnější a má míň najeto.

Jenže pak přijde malé, ale nepříjemné překvapení. Vaše vyhlédnuté pajero má mezi kabinou a kufrem mříž a v papírech poznámku, že je to "nákladní vozidlo N1". Můžete takové auto vůbec koupit, když nejste podnikatel a plátce DPH neboli daně z přidané hodnoty? A lze je přestavět zpátky na osobní auto, takzvanou "M1"?

Takových otázek najdete na internetových diskusních fórech desítky, dost lidí tento problém trápí. Netýká se samozřejmě jen luxusních terénních vozů, ale i obyčejných menších aut typu Škoda Fabia či Ford Focus, kterých byly na "nákladní" přestavěny tisíce.

Odpověď na první otázku je jednoduchá: můžete. Cena z našeho inzerátu je běžná cena s daní, kterou zaplatí každý kupec. Jen podnikatel by však následně v účetnictví vykázal 19 % DPH a stát by mu daň vrátil, čímž by ho pajero z prvního příkladu přišlo na necelých 226 tisíc korun.

I v bazaru bez daně

Mnohým živnostníkům se bude hodit informace, že bazary běžně auta s odpočtem daně nakupují a prodávají, zákony jim to umožňují. "Můžeme vykoupit vozidlo od plátce DPH, které si on sám uplatnil do odpočtu. Podmínkou ale je, že nám musí vystavit prodejní fakturu s vyznačeným DPH. My pak auto dál prodáváme jako odpočtové, to znamená, že si ho další podnikatel může koupit a odpočet si uplatní. Ale řetězec plátců se nesmí přerušit. Když tedy auto koupí jakákoli fyzická osoba, neplátce daně, nikdo další si už odpočet uplatnit nesmí," vysvětluje obchodní ředitel Auto ESA Tomáš Svoboda.

Co se zamřížovaným autem

Existují vlastně jen dva důvody, proč byste auto s mřížkou měli chtít: když ji potřebujete (třeba kvůli převozu materiálu či zvířat) nebo když je takové auto výrazně levnější. V praxi to tak může být nejčastěji, když některá z firem vyprodává po skončení leasingu ojeté "mřížkatce" a vám se podaří být u toho; v autobazarech se auto s mřížkou objeví s nižší cenovkou jen ojediněle. I v úvodním příkladu ojetého Mitsubishi Pajero je rozdíl jen 10 tisíc korun, a takových aut najdete na internetu spoustu.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily můžete koupit na www.automodul.cz

Ještě hůř se hledá u běžných vozů. Po průzkumu nabídek autobazarů můžeme říci, že třeba u Fordu Focus jakéhokoli stáří (zkoumali jsme pětileté a roční vozy) se nám nepodařilo najít levnější zamřížovaný vůz. Stejně jsme dopadli v databázi AAA Auto: Škoda Octavia 1.9 TDi 66 kW z roku 2004 se s téměř stejnými najetými kilometry a výbavou prodává za shodných 209 tisíc korun - jen u mřížkové verze stojí na cenovce cifra 175 630 Kč bez daně. Samozřejmě můžete mít větší štěstí a výhodný kup udělat. Pak bude záležet, jestli auto budete chtít provozovat s mříží, nebo je budete chtít přestavět zpátky na osobní vůz.

Jak přestavět náklaďák

"Mám možnost koupit auto v N1 za velice rozumnou cenu, ale nechci vůz, jehož užitné hodnoty jsou výrazně omezené tou přepážkou. Má to být Octavia Kombi. Ze Škodovky mi napsali, že by to jít mělo za podmínek určených dopravním inspektorátem a že se za to platí správní poplatek. Nemáte s tím někdo zkušenost?" I toto je častý dotaz na internetu. Zbavit se přepážky totiž není tak jednoduché, jako bylo nechat ji do vozu namontovat.

Někteří problém neřeší a rozhodnou se riskovat: "Mám VW T5 Transporter, samozřejmě s odečtem DPH a s přepážkou, co je nedílnou součástí automobilu, a přesto leží od začátku v garáži a auto jezdí," chlubí se na webu VW Club chlapík s přezdívkou Jezdec. Risk to však je. Zaprvé neprojdete technickou prohlídkou na STK, zadruhé vás může policista při dopravní kontrole sankcionovat za to, že řídíte nikoli "nákladní", jak máte uvedeno v "malém techničáku", ale normální osobní auto bez mřížky, tudíž v neodpovídajícím technickém stavu. Blokovou pokutu vám sice neuloží, ale přestupek předá do správního řízení na odbor dopravy obecního úřadu, kde vám mohou nadělit 1 500 až 2 500 korun pokuty.

Naopak nemusíte mít strach (jak se mnozí domnívají), že budete muset doplácet DPH. Po účetní stránce je auto dávno "vypořádáno", jinak byste je ani nemohli legálně koupit.

Záleží na značce auta

Stoprocentní informaci o tom, jestli lze vozidlo "přestavět zpátky" na osobní, vám může dát pouze jeho výrobce nebo dovozce do Česka, lze se obrátit i na společnost Dekra, která v Česku provozuje Stanice technické kontroly.

"Některá auta přestavět lze, jiná ne, záleží na tom, jak velké úpravy byly provedeny. Pokud to byl kombík a přestavbou se neměnila hmotnost auta ani obsaditelnost, tedy počet míst, nebude to problém. U menších aut se však třeba odstraňovaly kotevní úchyty bezpečnostních pásů a sedadel, auta byla otypována jako čtyřmístná. Pak je změna nevratná," upozornil Roman Váca, vedoucí typové zkušebny Dekry. Typickým příkladem je podle něho Škoda Octavia dovezená z Itálie, kde rovněž znají mřížky, ale odstranit je výrobce nepovolí.

Také homologační specialista Fordu Marek Pazourek potvrzuje, že kombíky jsou ve výhodě. "Třeba krátký focus nebo mondeo přestavět nelze, pouze verzi kombi. Ale pozor na dovozy z ciziny, ty mohou mít další úpravy, třeba jim chybějí zadní skla. Pak sice přestavba teoreticky možná je, ale finančně se nevyplatí," upozorňuje.

Podobné je to také třeba u Renaultu. Nedávno tak narazila jedna členka internetového fóra příznivců francouzské značky, jíž výrobce po odfaxování velkého technického průkazu odmítl povolit zpětnou přestavbu Renaultu Grand Scénic. Volvo zase uvádí, že přestavbu je možné povolit pro všechny modely kromě největšího XC90, prý z legislativních důvodů.

Volejte a ptejte se

Na počátku "přestavbové anabáze" tedy zavolejte do autorizovaného servisu značky vyhlédnutého vozu. Buď vám přímo řeknou, že přestavba možná bude (Škoda), nebo vám dají číslo na homologační kancelář (Ford), případně po vás budou chtít poslat žádost poštou (Volvo). Pak vás čeká papírování na odboru Správních činností obecního úřadu nebo magistrátu, přestavba v servisu, technická kontrola a ještě jedna cesta na "dopravku".

Přestavba bude stát peníze a "papírování"

Postup jsme vyzkoušeli na modelovém případu Fordu Focus z roku 2005. Nejdřív jsme zavolali do značkového servisu Ford v Ostravě, kde nám technik řekl, že přestavba bude možná, ale pro přesnou informaci nám dal telefonní číslo do pražské kanceláře. Tam nám podle VIN (výrobního čísla vozu) možnost potvrdili a vystavili by nám certifikát "souhlas s přestavbou" za poplatek 3 450 Kč.

Poté by naše kroky směřovaly na odbor správních činností magistrátu. "Musíte vyplnit žádost o povolení přestavby, k níž se přikládá kopie technického průkazu a povolení Fordu. Pak vám vystavíme ‚rozhodnutí‘, s nímž můžete jet do autorizovaného servisu na demontáž přepážky a odtud na STK, kde potvrdí, že je přestavba v pořádku. U nás potom vyplníte novou žádost, tentokrát o schválení přestavby, zaplatíte správní poplatek 1 000 korun a my údaj o tom, že se ‚nákladní‘ auto změnilo na osobní, zapíšeme do technického průkazu. Můžeme vám také na místě prodloužit o dva roky platnost technické kontroly, to už zdarma. Emisní kontrolu si však musíte zařídit sami," vysvětluje Lenka Šveřepová z odboru schvalování technické způsobilosti vozidel Magistrátu města Ostravy.

K finanční stránce ještě chybějí dvě cifry: tisícikorunu zaplatíte na zmíněné STK a další v servisu Fordu za práci při odstranění mřížky. Celková suma se tak vyšplhá na zhruba 6,5 tisíce korun.

Levnější a jednodušší to mají majitelé škodovek. Většina kombíků této značky byla totiž přestavěna na základě "hromadného schválení", takže stačí se obrátit na autorizovaného prodejce, který přepážky montoval a má k tomu certifikát přestavbové firmy MTX.

"Hromadné schválení na osobní kombi je platné pro všechny octavie. Za schválení a další administrativní úkony si účtujeme 1 200 korun, přihlášení na úřadě vás pak bude stát jen padesátikorunu," říká obchodní ředitel MTX Praha Vladimír Ondroušek. Práce přijde také maximálně na tisícikorunu, vejdete se tedy do 2 500 korun. U fabií je to složitější, některé novější kombíky přestavět nelze. Poznáte je lehce: ve velkém technickém průkazu mají vždy napsáno "zpětná přestavba není možná".

Ovšem pozor, všechny přestavby mají dva háčky: nesmíte je (alespoň zatím, o změně se jedná) udělat na autě, které má přepážku kratší dobu než rok. To z daňových důvodů. A za druhé, pokud bylo auto "přetypováno" pouze na čtyři místa, pětimístné už nikdy nebude, s čímž musíte počítat při plánování rodinné dovolené.

Jak postupovat při přestavbě
* ve značkovém servisu získejte kontakt na homologační oddělení automobilky
* tam vám (za poplatek) vystaví potvrzení, že auto je možné přestavět, nebo žádost zamítnou
* zajděte na odbor správních činností obecního úřadu, kde získáte povolení k přestavbě
* v servisu necháte odstranit přepážku
* zajedete na STK
* znovu zajdete na odbor správních činností obecního úřadu, kde přestavbu schválí
* majitelům škodovek stačí kontaktovat značkový servis a firmu MTX
* cena celé procedury se pohybuje zhruba od 2,5 do 6,5 tisíce korun u běžných značek, u speciálních může být dražší





Nejčtenější

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Další z rubriky

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

Hasiči na pražském letišti dostali novou špičkovou techniku
VIDEO: Na ruzyňské letiště nastupují fascinující hasičské speciály

Hasičský záchranný sbor Letiště Praha převzal koncem května dvě supermoderní zásahová vozidla Panther Rosenbauer. Dohromady stály 54 milionů korun. V současné...  celý článek

Tesla Model S 85D
Elektromobily na volném trhu neobstojí, potvrdilo se to v Dánsku

Dánsko je proslulé svými vysokými daněmi za registraci auta. Donedávna však neplatily pro elektromobily, jakmile začaly, prodala Tesla v Dánsku za první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.