Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Většinu „mřížkových“ náklaďáků lze přestavět zpátky na osobní auto

Podnikatel může koupit vůz s odpočtem DPH v bazaru. Pořídit si ho může i řidič nepodnikatel. Ovšem bez daňové úspory.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Mitsubishi Pajero 3.2, nafta, rok výroby 2002, najeto 124 tisíc kilometrů, cena 269 tisíc korun. Mitsubishi Pajero, 3.2, nafta, rok výroby 2002, najeto 164 000 km, cena 279 tisíc korun. Které si vyberete? Asi to první, je přece levnější a má míň najeto.

Jenže pak přijde malé, ale nepříjemné překvapení. Vaše vyhlédnuté pajero má mezi kabinou a kufrem mříž a v papírech poznámku, že je to "nákladní vozidlo N1". Můžete takové auto vůbec koupit, když nejste podnikatel a plátce DPH neboli daně z přidané hodnoty? A lze je přestavět zpátky na osobní auto, takzvanou "M1"?

Takových otázek najdete na internetových diskusních fórech desítky, dost lidí tento problém trápí. Netýká se samozřejmě jen luxusních terénních vozů, ale i obyčejných menších aut typu Škoda Fabia či Ford Focus, kterých byly na "nákladní" přestavěny tisíce.

Odpověď na první otázku je jednoduchá: můžete. Cena z našeho inzerátu je běžná cena s daní, kterou zaplatí každý kupec. Jen podnikatel by však následně v účetnictví vykázal 19 % DPH a stát by mu daň vrátil, čímž by ho pajero z prvního příkladu přišlo na necelých 226 tisíc korun.

I v bazaru bez daně

Mnohým živnostníkům se bude hodit informace, že bazary běžně auta s odpočtem daně nakupují a prodávají, zákony jim to umožňují. "Můžeme vykoupit vozidlo od plátce DPH, které si on sám uplatnil do odpočtu. Podmínkou ale je, že nám musí vystavit prodejní fakturu s vyznačeným DPH. My pak auto dál prodáváme jako odpočtové, to znamená, že si ho další podnikatel může koupit a odpočet si uplatní. Ale řetězec plátců se nesmí přerušit. Když tedy auto koupí jakákoli fyzická osoba, neplátce daně, nikdo další si už odpočet uplatnit nesmí," vysvětluje obchodní ředitel Auto ESA Tomáš Svoboda.

Co se zamřížovaným autem

Existují vlastně jen dva důvody, proč byste auto s mřížkou měli chtít: když ji potřebujete (třeba kvůli převozu materiálu či zvířat) nebo když je takové auto výrazně levnější. V praxi to tak může být nejčastěji, když některá z firem vyprodává po skončení leasingu ojeté "mřížkatce" a vám se podaří být u toho; v autobazarech se auto s mřížkou objeví s nižší cenovkou jen ojediněle. I v úvodním příkladu ojetého Mitsubishi Pajero je rozdíl jen 10 tisíc korun, a takových aut najdete na internetu spoustu.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily můžete koupit na www.automodul.cz

Ještě hůř se hledá u běžných vozů. Po průzkumu nabídek autobazarů můžeme říci, že třeba u Fordu Focus jakéhokoli stáří (zkoumali jsme pětileté a roční vozy) se nám nepodařilo najít levnější zamřížovaný vůz. Stejně jsme dopadli v databázi AAA Auto: Škoda Octavia 1.9 TDi 66 kW z roku 2004 se s téměř stejnými najetými kilometry a výbavou prodává za shodných 209 tisíc korun - jen u mřížkové verze stojí na cenovce cifra 175 630 Kč bez daně. Samozřejmě můžete mít větší štěstí a výhodný kup udělat. Pak bude záležet, jestli auto budete chtít provozovat s mříží, nebo je budete chtít přestavět zpátky na osobní vůz.

Jak přestavět náklaďák

"Mám možnost koupit auto v N1 za velice rozumnou cenu, ale nechci vůz, jehož užitné hodnoty jsou výrazně omezené tou přepážkou. Má to být Octavia Kombi. Ze Škodovky mi napsali, že by to jít mělo za podmínek určených dopravním inspektorátem a že se za to platí správní poplatek. Nemáte s tím někdo zkušenost?" I toto je častý dotaz na internetu. Zbavit se přepážky totiž není tak jednoduché, jako bylo nechat ji do vozu namontovat.

Někteří problém neřeší a rozhodnou se riskovat: "Mám VW T5 Transporter, samozřejmě s odečtem DPH a s přepážkou, co je nedílnou součástí automobilu, a přesto leží od začátku v garáži a auto jezdí," chlubí se na webu VW Club chlapík s přezdívkou Jezdec. Risk to však je. Zaprvé neprojdete technickou prohlídkou na STK, zadruhé vás může policista při dopravní kontrole sankcionovat za to, že řídíte nikoli "nákladní", jak máte uvedeno v "malém techničáku", ale normální osobní auto bez mřížky, tudíž v neodpovídajícím technickém stavu. Blokovou pokutu vám sice neuloží, ale přestupek předá do správního řízení na odbor dopravy obecního úřadu, kde vám mohou nadělit 1 500 až 2 500 korun pokuty.

Naopak nemusíte mít strach (jak se mnozí domnívají), že budete muset doplácet DPH. Po účetní stránce je auto dávno "vypořádáno", jinak byste je ani nemohli legálně koupit.

Záleží na značce auta

Stoprocentní informaci o tom, jestli lze vozidlo "přestavět zpátky" na osobní, vám může dát pouze jeho výrobce nebo dovozce do Česka, lze se obrátit i na společnost Dekra, která v Česku provozuje Stanice technické kontroly.

"Některá auta přestavět lze, jiná ne, záleží na tom, jak velké úpravy byly provedeny. Pokud to byl kombík a přestavbou se neměnila hmotnost auta ani obsaditelnost, tedy počet míst, nebude to problém. U menších aut se však třeba odstraňovaly kotevní úchyty bezpečnostních pásů a sedadel, auta byla otypována jako čtyřmístná. Pak je změna nevratná," upozornil Roman Váca, vedoucí typové zkušebny Dekry. Typickým příkladem je podle něho Škoda Octavia dovezená z Itálie, kde rovněž znají mřížky, ale odstranit je výrobce nepovolí.

Také homologační specialista Fordu Marek Pazourek potvrzuje, že kombíky jsou ve výhodě. "Třeba krátký focus nebo mondeo přestavět nelze, pouze verzi kombi. Ale pozor na dovozy z ciziny, ty mohou mít další úpravy, třeba jim chybějí zadní skla. Pak sice přestavba teoreticky možná je, ale finančně se nevyplatí," upozorňuje.

Podobné je to také třeba u Renaultu. Nedávno tak narazila jedna členka internetového fóra příznivců francouzské značky, jíž výrobce po odfaxování velkého technického průkazu odmítl povolit zpětnou přestavbu Renaultu Grand Scénic. Volvo zase uvádí, že přestavbu je možné povolit pro všechny modely kromě největšího XC90, prý z legislativních důvodů.

Volejte a ptejte se

Na počátku "přestavbové anabáze" tedy zavolejte do autorizovaného servisu značky vyhlédnutého vozu. Buď vám přímo řeknou, že přestavba možná bude (Škoda), nebo vám dají číslo na homologační kancelář (Ford), případně po vás budou chtít poslat žádost poštou (Volvo). Pak vás čeká papírování na odboru Správních činností obecního úřadu nebo magistrátu, přestavba v servisu, technická kontrola a ještě jedna cesta na "dopravku".

Přestavba bude stát peníze a "papírování"

Postup jsme vyzkoušeli na modelovém případu Fordu Focus z roku 2005. Nejdřív jsme zavolali do značkového servisu Ford v Ostravě, kde nám technik řekl, že přestavba bude možná, ale pro přesnou informaci nám dal telefonní číslo do pražské kanceláře. Tam nám podle VIN (výrobního čísla vozu) možnost potvrdili a vystavili by nám certifikát "souhlas s přestavbou" za poplatek 3 450 Kč.

Poté by naše kroky směřovaly na odbor správních činností magistrátu. "Musíte vyplnit žádost o povolení přestavby, k níž se přikládá kopie technického průkazu a povolení Fordu. Pak vám vystavíme ‚rozhodnutí‘, s nímž můžete jet do autorizovaného servisu na demontáž přepážky a odtud na STK, kde potvrdí, že je přestavba v pořádku. U nás potom vyplníte novou žádost, tentokrát o schválení přestavby, zaplatíte správní poplatek 1 000 korun a my údaj o tom, že se ‚nákladní‘ auto změnilo na osobní, zapíšeme do technického průkazu. Můžeme vám také na místě prodloužit o dva roky platnost technické kontroly, to už zdarma. Emisní kontrolu si však musíte zařídit sami," vysvětluje Lenka Šveřepová z odboru schvalování technické způsobilosti vozidel Magistrátu města Ostravy.

K finanční stránce ještě chybějí dvě cifry: tisícikorunu zaplatíte na zmíněné STK a další v servisu Fordu za práci při odstranění mřížky. Celková suma se tak vyšplhá na zhruba 6,5 tisíce korun.

Levnější a jednodušší to mají majitelé škodovek. Většina kombíků této značky byla totiž přestavěna na základě "hromadného schválení", takže stačí se obrátit na autorizovaného prodejce, který přepážky montoval a má k tomu certifikát přestavbové firmy MTX.

"Hromadné schválení na osobní kombi je platné pro všechny octavie. Za schválení a další administrativní úkony si účtujeme 1 200 korun, přihlášení na úřadě vás pak bude stát jen padesátikorunu," říká obchodní ředitel MTX Praha Vladimír Ondroušek. Práce přijde také maximálně na tisícikorunu, vejdete se tedy do 2 500 korun. U fabií je to složitější, některé novější kombíky přestavět nelze. Poznáte je lehce: ve velkém technickém průkazu mají vždy napsáno "zpětná přestavba není možná".

Ovšem pozor, všechny přestavby mají dva háčky: nesmíte je (alespoň zatím, o změně se jedná) udělat na autě, které má přepážku kratší dobu než rok. To z daňových důvodů. A za druhé, pokud bylo auto "přetypováno" pouze na čtyři místa, pětimístné už nikdy nebude, s čímž musíte počítat při plánování rodinné dovolené.

Jak postupovat při přestavbě
* ve značkovém servisu získejte kontakt na homologační oddělení automobilky
* tam vám (za poplatek) vystaví potvrzení, že auto je možné přestavět, nebo žádost zamítnou
* zajděte na odbor správních činností obecního úřadu, kde získáte povolení k přestavbě
* v servisu necháte odstranit přepážku
* zajedete na STK
* znovu zajdete na odbor správních činností obecního úřadu, kde přestavbu schválí
* majitelům škodovek stačí kontaktovat značkový servis a firmu MTX
* cena celé procedury se pohybuje zhruba od 2,5 do 6,5 tisíce korun u běžných značek, u speciálních může být dražší

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...