Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Víme, jak jezdí letošní král mezi skútry

aktualizováno 
Testy renomovaných zahraničních redakcí o druhé generaci velkého skútru Yamaha Tmax píší v superlativech. U nás vyhrál v kategorii skútrů anketu Motocykl roku ještě předtím, než se na něm mohla drtivá většina hlasujících vůbec svézt. Čím nový tmax všechny okouzluje?

Yamaha Tmax | foto: Yamaha

První dojem je velmi příznivý. Vysoká kvalita zpracování, použití hodnotně působících plastů včetně několika panelů s povrchovou úpravou označenou jako černý klavírový lak, neméně pěkně zpracované sedlo – to všechno dopředu oznamuje, že snaha Yamahy udržet pro tmaxe postavení prémiového skútru je míněna velmi vážně.

Leccos také signalizuje přepracovaný a sebevědomý celkový design, který v žádném případě nepopírá sportovní ambice stroje, stejně jako muskulární ochrana řídítek, otáčkoměr, který u skútrů není obvyklý, nebo efektně zvednutý mohutný "racingový" výfuk.

První generace tmaxu se představila v roce 2000. Tehdy v kategorii velkých skútrů v podstatě osamoceně kraloval Suzuki Burgman. Kromě závanu svěžího vzduchu tenkrát tmax přinesl i ve světě skútrů nevšední technickou finesu: tuhý, "motocyklový" rám a v něm pevně uložený motor, což se velmi příznivě projevilo na jistých jízdních vlastnostech. V tomto ohledu vždy převyšoval konkurenci.

Stejný konstrukční rys je také základní devizou nové, druhé generace. Tmax drží zvolenou stopu s neuvěřitelnou precizností, v zatáčkách se nesetkáte s nějakým pohupováním a podobnými nejistotami. Jízdní projev je velice blízký supersportům, a to i díky zvoleným pneumatikám Bridgestone BT 012.

S podvozkem je však spojena i jedna z mála výtek: přední vidlice je snad až příliš přecitlivělá a informuje vás o sebemenší nerovnosti. Není to nic tragického – na jízdní pohodlí to nemá vliv – ale někdy to působí trochu nadbytečně.

Jinak však je těžké na tmaxu najít nějaké chyby. Motor, řadový dvouválec objemu 499 ccm s výkonem 43 koní a novou vstřikovací mapou, zrychluje lineárně, bez zaváhání a zároveň bez nepříjemných překvapení až do cca 120 km/h. Maximum leží za 160 km/h, a tak se s ním můžete bez problémů vydat i na dálnice.

Tři kotoučové brzdy se vyznačují stejnou vyvážeností jako zbytek stroje. Účinně dělají to, o co je požádáte: dávkování je přesné, žádné jedovatý nástup.

Již první generace si získala oblibu mezi cestovateli – v Alpách občas můžete potkat skupinku tmaxů s kufry, s kterými jejich majitelé tráví bez pocitů hanby 14denní dovolenou...

Vyvážená směs dynamiky a pohodlí charakterizuje také letošní verzi. Nové sedlo je i po stovkách kilometrů příjemně tuhé, lze na něm nalézt různé polohy, nohy lze alternativně natáhnout pohodlně dopředu, skoro jako na chopperu. Rovněž přední plexisklo plní svou funkci bez výtek.

Co dalšího je vlastně na tmaxu nového? Nový design přídě a zádě, přístrojové desky, přední ráfek zvětšený ze 14 na 15 palců, o litr větší nádrž (15 l), zesílená přední vidlice...

Vlastně nic radikálně převratného oproti předchozí verzi, ale všechny tyto změny vyladily tmaxe na úroveň, které z něj činí asi "nejvymakanější" skútr současnosti.

Dynamický jízdní projev je doplněn řadou sympatických praktických detailů: jednoduché a rychlé sklápění zrcátek, tři úložné prostory, kdy dvojice menších schránek pod palubní deskou je ideální pro úschovu rukavic nebo zámku kotoučové brzdy a podsedlový prostor pojme například helmu a pláštěnku.

Nebo se do něj vejde 15palcový notebook a menší batůžek. Přilbu je jen nutné ukládat obráceně. Prostor je však čalouněn a poškrábání není třeba se bát. Osvětlení podsedlového prostoru je další z řady příjemných dotažených detailů.

Spotřeba se při dodržování limitů pohybuje lehce nad 4 litry. Pokud však věrni pojmenování taháte za plyn (a tmax svádí), lze se s ní vyhoupnout až k 6 litrům, což se někomu může zdát na půllitr hodně – platí to však opravdu pro "zlobivou" jízdu.

Cena bezmála 220 tisíc korun (verze s ABS 239 900) není nízká, za stejné peníze dosáhnete na některé motocykly střední třídy. Ty však v této třídě mají většinou některá rozpočtová technická řešení, zatímco tmax není rozhodně o nic ošizen.

Navíc může nabídnout pro motocykly nedosažitelnou úroveň uživatelského komfortu (sečteme-li snadné ovládání bez nutnosti řazení, velkorysý a šikovně tvarovaný nákladní prostor, cestovní pohodlí pro nohy atd.).

Přidejte si k tomu ještě prestižní image a vynaložené peníze se mi zdají odpovídající. Intuice hlasujících v anketě o skútr roku neselhala, tmax je králem letošní sezony skútrové právem.

Yamaha Tmax v číslech

typ motoru

kapalinou chlazený, čtyřtaktní řadový dvouválec, 4 ventily na válec, DOHC

zdvihový objem

499 ccm
maximální výkon 32,0 kW při 7 500 ot. za min
max. kroutící moment: 46,4 Nm při 6 500 ot. za min
objem palivové nádrže 15 l
převodovka automatická s variátorem
přední odpružení teleskopická vidlice, zdvih 120 mm
zadní odpružení kyvná vidlice, zdvih 116 mm
brzdy přední dvojitá kotoučová, Ø 267 mm / zadní kotoučová, Ø 267 mm
pneumatiky přední 120/70-15 / zadní 160/60-15
celkové rozměry (d x š x v) 2 195 x 775 x 1 445 mm
výška sedla 800 mm
hmotnost bez náplní 203 Kg (verze s ABS: 207 Kg)
rozvor kol 1 580 mm
min. světlá výška 125 mm

Autoři:




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Ángel Nieto závodil v Brně naposledy v roce 1971, kdy vyhrál třídu do 125 ccm.
Závodní legenda Ángel Nieto je v kómatu, srazilo ho auto

Třináctinásobný mistr světa v závodech silničních motocyklů Ángel Nieto je po nehodě na čtyřkolce v umělém spánku v nemocnici. Sedmdesátiletý legendární jezdec...  celý článek

Honda CMX 500 REBEL
Rebel je hodný jako beránek. Ideál pro slečny i motorkářský potěr

Rebelem je obvykle nazýván jedinec, který si neláme hlavu se zákony a pravidla mu mnoho neříkají. Prostě někdo, kdo umí tak trochu zlobit. Je tohle ale...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.