Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Naučte se číst rodné číslo auta. Při koupi ojetiny prověřte VIN

aktualizováno 
VIN (Vehicle identification number) je identifikační číslo vozidla, představte si to jako unikátní sedmnáctimístný kód, který je vlastní každému vyrobenému autu. Jeho kontrola je při nákupu vozu nezbytná.

VIN kód je autu jednoznačně přiřazen. Změněný VIN na snímku je unikum. Jde o štítek auta značky Alpina, která se zabývá stavbou aut na základech modelů BMW. Alpina tak má povolení měnit VIN vozu na svůj. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

VIN je jednoznačný celosvětově používaný identifikátor motorových vozidel. Je napsaný v technickém průkazu vozidla, ale hlavně je vyražený na pevné, obtížně vyměnitelné součásti auta (na karoserii, rámu). Na vozidle ho najdete několikrát, typicky v motorovém prostoru, pak obvykle na příčce pod čelním sklem - bývá v „okénku“ na levé straně pod stěračem, někteří si ho dodatečně vyleptávají na boční skla. Výrobci mívají i tajná místa, kam VIN zaznamenávají pro případné kontroly v servisu a podobně. Starší auta mívala VIN vyražený na přinýtovaném štítku (třeba trabant) a dokonce i na papírové samolepce.

VIN tvoří směsice 17 písmen a číslic, má ustálenou podobu (určenou normou ISO 3779 z roku 1983). V kódu se používají číslice a znaky anglické abecedy kromě písmen I, O a Q, u kterých by hrozila záměna s číslicemi 0 a 1.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

První tři znaky popisují výrobce vozidla, tato část VIN se jmenuje WMI (World Manufacturer Identifier). Světoví výrobci mají přidělené své kódy. První znak určuje region, ve kterém výrobce působí, druhý znak pak upřesňuje stát, třetí identifikuje značku (Škoda má kód TMB). Následujících pět pozic uvádí model, druh karoserie, provedení motoru a další specifikace. Každý výrobce si může toto označení navrhnout podle vlastní volby. Celá šestice znaků má označení VDS (Vehicle Descriptor Section), poslední, šestá pozice v ní je takzvané kontrolní číslo. To ověřuje správnost VIN; podle speciální tabulky se přiřadí písmenům čísla a dosadí se do vzorce, který má dát kontrolní číslo.

Znaky na zbývajících osmi pozicích se označují VIS (Vehicle Identifier Section) už jednoznačně identifikují vozidlo. Desátá pozice značí modelový rok vozu, jedenáctá továrnu, kde bylo auto vyrobené a dalších pozic už identifikuje konkrétní vyrobenou karoserii. Systém přidělování VINů je na rozhodnutí výrobce, většina volí sekvenční systém (jedno za druhým).

Kontrola VIN má být úplně prvním krokem při prověřování ojetiny. Zveřejňování rodného čísla auta dnes patří ke standardu v inzerci ojetin. „Provozovatel inzertního serveru Automodul.cz, který patří do skupiny Mafra a.s., nabízí u inzerovaných vozidel zdarma možnost jejich prověření v systému VinCheck,“ uvádí produktový manažer Automodul.cz Lukáš Gajarský. „Vycházíme tak vychází vstříc především svým uživatelům, kteří chtějí mít kompletní informace o nabízeném voze, včetně toho, zda se nejedná například o vůz kradený a právě informace o VIN kódu je ta nejzákladnější.“

„Možnost ověření v databázi VinCheck se zobrazuje u vozů, u kterých prodejci uvedli VIN kód, proto budeme prodejcům doporučovat, aby vždy tento kód uváděli,“ dodává Lukáš Gajarský.

Systém VinCheck je platforma, která poskytuje zdarma veřejně dostupné informace o vozidlech. Nabízí kontrolu struktury VIN u více než 98 % všech registrovaných osobních vozidel a také stovky tisíc záznamů stavu kilometrů u vozidel ze zahraničí. Systém VinCheck dokáže také prověřit, zda vozidlo není financováno některou z cca třiceti finančních společností v Čechách a na Slovensku, a zda není v databázi odcizených vozidel v České nebo Slovenské republice.

Autor:


Témata: BMW


Nejčtenější

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Ferrari Testarossa
Ferrari Testarossa

r.v. 1992, naj. 46 715 km, benzín
3 512 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.