Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Naučte se číst rodné číslo auta. Při koupi ojetiny prověřte VIN

aktualizováno 
VIN (Vehicle identification number) je identifikační číslo vozidla, představte si to jako unikátní sedmnáctimístný kód, který je vlastní každému vyrobenému autu. Jeho kontrola je při nákupu vozu nezbytná.

VIN kód je autu jednoznačně přiřazen. Změněný VIN na snímku je unikum. Jde o štítek auta značky Alpina, která se zabývá stavbou aut na základech modelů BMW. Alpina tak má povolení měnit VIN vozu na svůj. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

VIN je jednoznačný celosvětově používaný identifikátor motorových vozidel. Je napsaný v technickém průkazu vozidla, ale hlavně je vyražený na pevné, obtížně vyměnitelné součásti auta (na karoserii, rámu). Na vozidle ho najdete několikrát, typicky v motorovém prostoru, pak obvykle na příčce pod čelním sklem - bývá v „okénku“ na levé straně pod stěračem, někteří si ho dodatečně vyleptávají na boční skla. Výrobci mívají i tajná místa, kam VIN zaznamenávají pro případné kontroly v servisu a podobně. Starší auta mívala VIN vyražený na přinýtovaném štítku (třeba trabant) a dokonce i na papírové samolepce.

VIN tvoří směsice 17 písmen a číslic, má ustálenou podobu (určenou normou ISO 3779 z roku 1983). V kódu se používají číslice a znaky anglické abecedy kromě písmen I, O a Q, u kterých by hrozila záměna s číslicemi 0 a 1.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

První tři znaky popisují výrobce vozidla, tato část VIN se jmenuje WMI (World Manufacturer Identifier). Světoví výrobci mají přidělené své kódy. První znak určuje region, ve kterém výrobce působí, druhý znak pak upřesňuje stát, třetí identifikuje značku (Škoda má kód TMB). Následujících pět pozic uvádí model, druh karoserie, provedení motoru a další specifikace. Každý výrobce si může toto označení navrhnout podle vlastní volby. Celá šestice znaků má označení VDS (Vehicle Descriptor Section), poslední, šestá pozice v ní je takzvané kontrolní číslo. To ověřuje správnost VIN; podle speciální tabulky se přiřadí písmenům čísla a dosadí se do vzorce, který má dát kontrolní číslo.

Znaky na zbývajících osmi pozicích se označují VIS (Vehicle Identifier Section) už jednoznačně identifikují vozidlo. Desátá pozice značí modelový rok vozu, jedenáctá továrnu, kde bylo auto vyrobené a dalších pozic už identifikuje konkrétní vyrobenou karoserii. Systém přidělování VINů je na rozhodnutí výrobce, většina volí sekvenční systém (jedno za druhým).

Kontrola VIN má být úplně prvním krokem při prověřování ojetiny. Zveřejňování rodného čísla auta dnes patří ke standardu v inzerci ojetin. „Provozovatel inzertního serveru Automodul.cz, který patří do skupiny Mafra a.s., nabízí u inzerovaných vozidel zdarma možnost jejich prověření v systému VinCheck,“ uvádí produktový manažer Automodul.cz Lukáš Gajarský. „Vycházíme tak vychází vstříc především svým uživatelům, kteří chtějí mít kompletní informace o nabízeném voze, včetně toho, zda se nejedná například o vůz kradený a právě informace o VIN kódu je ta nejzákladnější.“

„Možnost ověření v databázi VinCheck se zobrazuje u vozů, u kterých prodejci uvedli VIN kód, proto budeme prodejcům doporučovat, aby vždy tento kód uváděli,“ dodává Lukáš Gajarský.

Systém VinCheck je platforma, která poskytuje zdarma veřejně dostupné informace o vozidlech. Nabízí kontrolu struktury VIN u více než 98 % všech registrovaných osobních vozidel a také stovky tisíc záznamů stavu kilometrů u vozidel ze zahraničí. Systém VinCheck dokáže také prověřit, zda vozidlo není financováno některou z cca třiceti finančních společností v Čechách a na Slovensku, a zda není v databázi odcizených vozidel v České nebo Slovenské republice.

Autor:


Témata: BMW


Nejčtenější

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Kamil Holán
Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Tuningový sraz v Teplicích
Od června začínají pokuty za úpravy aut, servis je musí majiteli hlásit

Od června vstoupí v platnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Její součástí je povinnost autoservisů oznámit majiteli při...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.