Škoda Vision E | foto: Škoda Auto

Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

  • 186
Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji začínající 19. dubna chystá nový koncept. Jmenuje se Vision E a je pro značku poslem elektromobility.

„Začíná doba elektrická,“ říká šéf představenstva Škody Auto Bernhard Maier. První elektrická škodovka dorazí koncem roku 2020 a ujede na jedno nabití 550 kilometrů. Už teď je jasně specifikováno, jak bude velká, na jaké zákazníky bude mířit a ladí se design. Škodovka své poslední koncepty pravidelně přeměňuje v sériové modely, Vision E by tedy mohl za tři roky dorazit jako první elektromobil značky.

Škoda Vision E

Čekání na rozmach

Za letošní leden a únor přibylo na českých silnicích 68 aut na elektrický pohon, elektromobily však podle předpovědí brzy přestanou hrát okrajovou roli. Automobilky k jejich vývoji a výrobě a zákazníky k nákupu donutí stále přísnější legislativa.

V Evropě bude po roce 2020 pro automobilky ke splnění emisních limitů nevyhnutelné elektrifikovat svou nabídku a v Číně, která je pro Škodu největším trhem, to je stejné. „Čína je hlavním trhem pro elektromobilitu,“ prohlásil Maier.

Dnes mají elektromobily na evropských prodejích půl procenta, v Číně je to 1,5 procenta. Prognózy říkají, že v roce 2020 budou mít v Evropě elektroauta v prodejích osmiprocentní podíl a v roce 2025 už to bude 25 procent. V Číně to má být šest procent (2020) a třicet procent (2025). Cílem je, aby do roku 2030 bylo ve světových metropolích o polovinu méně aut se spalovacím motorem.

„Škoda nabídne do roku 2025 pět elektrických aut,“ prohlásil Bernhard Maier na prezentaci elektrické budoucnosti značky. Úplně prvním autem bude ovšem v podání Škody plug-in hybridní Superb, který dorazí v roce 2019. Vůz kombinující spalovací motor s elektromotorem živeným bateriemi, které půjde dobít ze zásuvky, bude postavený na aktuálním provedení superbu. Ten stojí na modulární platformě MQB pro modely koncernu VW se spalovacím motorem vpředu napříč a pohonem předních nebo všech kol. To jsou elektromobily dneška, většinou stavěné z běžných aut se spalovacím motorem. Jenže ty mají mizerný dojezd, vysokou cenu a výrobci na nich prodělávají. To se ovšem má změnit.

Největšími brzdami rozmachu elektromobility jsou dnes cena, omezený dojezd aut na baterky a chybějící infrastruktura k jejich nabíjení. Volkswagen se tedy společně s dalšími automobilkami dohodl na vytvoření celoevropské sítě rychlonabíjecích stanic. Škoda ovšem také očekává podporu samotných zemí. Plán pro Česko je 1200 nabíjecích stanic do roku 2020.

Škoda proto zatím s elektrifikací své nabídky čeká, i když už v roce 2011 představila flotilu prototypů elektrických octavií druhé generace, které dodnes provozuje.

Elektrická škodovka

Nejnovější obrovský koncept ovšem ukazuje auto, které je od počátku stavěné jako elektromobil. To znamená úplně jinou architekturu a jiné možnosti. Jednotlivé komponenty lze uložit v autě odlišně než dnes. Česká značka má zázemí koncernu VW a ten jí nabídne celou platformu určenou výhradně pro elektromobily, která umožňuje variabilně měnit koncepci. Ta může být použita jak pro osobní, tak pro lehké užitkové vozy s velkou rozmanitostí karoserií a typů aut.

Platforma se jmenuje MEB a nadšení jsou z ní také designéři. Peter Olah, designér interiéru nejnovějšího konceptu to popisuje tak, že bude možné auto zcela jinak uspořádat. V interiéru nebude překážet třeba středový tunel, vnitřek bude vzdušnější a prosvětlenější. V Boleslavi si už dokonce vytvořili speciální designový jazyk pro budoucí elektromobily, představil ho designér exteriérů Marko Jevtic.

Auto na baterky třeba nebude potřebovat velký chladič vpředu, je tedy zbytečné, aby mělo masku, z té zbyly jen obrysy; má naopak velkou a výrazně tvarovanou kapotu, ostré linky, které rýsují boky a na zádi tradiční škodovácký světelný podpis v podobě stylizovaného písmene C, které vykreslují červené koncové lampy.

Exteriér si hraje se zajímavými detaily. Spáru mezi předním blatníkem a dveřmi tvoří průduch, kterým proudí vzduch nasátý na přídi - vylepšuje tak aerodynamiku a chladí brzdy. Parádní je výrazná lišta vysoko na boku. Autosalonový koncept ji má vyrobenou z českého křišťálu (ten mají designéři Škodovky rádi), je ozdobená logem značky a ukrývá kromě klik dveří také kameru nahrazující zpětné zrcátko, celá je navíc podsvícená, takže funguje jako výrazná směrovka.

VisionE je typický crossover, mohutné auto (délka je 4 645 milimetrů, šířka 1 917, výška 1 550 a rozvor 2 850 milimetrů) na zvýšeném podvozku a velkých kolech, ovšem se splývavou siluetou karoserie, které se říká „fastback“. Designová studie si může dovolit i libůstku v podobě dveří otevíraných od sebe (jako u skříně), mezi kterými nepřekáží středový sloupek. Do sériového provedení takové řešení zcela jistě nedoputuje, je velmi náročné na konstrukci z pohledu ochrany posádky při nehodě, u konceptu ovšem otvírá pohled do interiéru s dřevem pokrytou podlahou, „levitujícími“ sedačkami a minimalistickou „vrstvenou“ přístrojovkou, jíž vévodí obří centrálně uložený dotykový displej infotainmenutu. Navíc má před sebou řidič i spolujezdec u spodní hrany čelního okna velký displej - řidič na něm vidí provozní údaje a spolujezdec třeba film.

Platforma MEB počítá s uložením akumulátorů v ploché podlaze. Na každé nápravě spočívá jeden elektromotor, VisionE má tedy pohon všech kol; celkový výkon je 225 kW. Škoda vozu naplánovala velký rozvor, který uvolní prostor v interiéru, chce také zachovat velký kufr. Protože elektrická škodovka bude už dost velké auto, které má být použitelné i na delší jízdy, musí nabídnout pohodlí a také dobré jízdní vlastnosti. Předpoklady k tomu zajistí nízké těžiště (těžké lithiové akumulátory budou nízko u země v podlaze) a principiální schopnost elektromotoru nabídnout vysoký točivý moment od nejnižších otáček - to znamená raketové zrychlení.

Škodováci se s tvorbou koncepce aut budoucnosti neomezují jen na elektrifikaci, ale pomýšlejí už i na autonomní řízení. VisionE sice zůstává u volantu - je dvouramenný a vypadá náramně - řízení bez pomoci řidiče ovšem má zvládnout.

„Studie Vsion E splňuje předpoklady pro dosažení třetí úrovně autonomního řízení. To znamená, že se má umět automaticky pohybovat v kolonách, v režimu autopilota projet některé úseky dálnic, držet se v jízdním pruhu nebo se naopak vyhýbat, předjíždět, automaticky vyhledávat volná parkovací místa a automaticky na ně zajíždět a vyjíždět z nich. To zajišťují různé senzory, různého dosahu a nejrůznější kamery, které sledují provoz,“ popisuje Štěpán Řehák ze Škody Auto a dodává, že podle nejnovějších odhadů bude v roce 2030 zhruba patnáct procent všech nových automobilů jezdit plně autonomně.

Podívejte se na Škodu Vision S:

4. dubna 2016


Elektromobil