Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektrická škodovka odhaluje interiér, má dveře jako skříň

  13:43aktualizováno  13:43
Škoda se připravuje na elektromobilitu a začíná mluvit o autonomním řízení. Jak bude první sériová škodovka na baterky vypadat, naznačí koncept Vision E, který automobilka představí v druhé půlce dubna na autosalonu v Šanghaji. Nyní nechává nahlédnout do interiéru.

Interiér konceptu Škoda Vision E | foto: Škoda Auto

Vision E je podle informací iDNES.cz opravdu předobrazem první elektrické škodovky, která dorazí v roce 2020. Velké auto s rysy SUV má mít dojezd přes 500 kilometrů na jedno nabití a hlavně architekturu zcela odlišnou od aktuálních konvenčních škodovek. Značka ovšem hledí ještě dál a přemýšlí, jak auta změní autonomní řízení. Ale Škodě Vision E ještě volant nechali.

„Do roku 2025 uvedeme na trh vedle plug-in-hybridů také pět čistě elektricky poháněných automobilů v různých segmentech,“ uvádí Bernhard Maier, šéf české značky. Každá čtvrtá prodaná škodovka má v té době mít elektropohon.

Rozmístění částí pohonu může být u vozu, který je od počátku stavěný jako elektromobil, zcela odlišné. Koncern Volkswagen, do kterého Škoda patří, na to má novou specifickou platformu MEB s akumulátory uloženými v podlaze a elektromotory umístěnými na nápravách. To otevírá designérům možnosti pojmout auto a především jeho interiér zcela jinak.

Škoda Vision E
Škoda Vision E

Showcar

Vision E je ovšem především „showcar“, studie auta, které má zaujmout publikum na autosalonu. Je tedy velmi futuristická, ale také naznačí, jakým směrem se Škoda možná při návrhu budoucích modelů vydá. Základní míry a požadavky na podobu sériového auta (říká se tomu „package“) jsou v případě prvního elektromobilu Škody už dané, na autě se nyní ve vývojovém oddělení intenzivně pracuje.

Do kabiny pozvou od sebe otevírané dveře, mezi kterými nepřekáží středový (B) sloupek. To je řešení oblíbené u designérů, ovšem nemají ho rádi konstruktéři. Právě středový sloupek patří k nejpevnějším partiím na celé karoserii. Musí zabezpečil její tuhost a při bočním nárazu ochránit posádku. Dveře „od skříně“ tady sériové vozy dostávají jen zřídkakdy, a navíc jim obvykle stejně ten středový sloupek zůstane.

Auto má dlouhý rozvor a krátké převisy, to otevírá velký prostor pro cestující. Koncept má mít v interiéru zcela rovnou podlahu bez středového tunelu, která bude pokryta dřevem.

„Velkorysou prostornost dodávají bohatě prosvětlenému interiéru čtyři samostatně otočná sedadla,“ popisuje Štěpán Řehák ze Škody Auto. Ta parádní sedadla mají v opěrkách hlavy integrované reproduktory, což umožní každému pasažérovi poslouchat hudbu podle vlastního výběru. „Kromě toho jsou otočná o 20 stupňů. Při otevírání dveří se natočí směrem ven a usnadní tak nastupování. Poté, co se elektricky ovládané dveře uzavřou, pootočí se sedadla zpět do své výchozí pozice,“ popisuje Řehák. V režimu autonomního řízení se přední sedadla automaticky nastaví do komfortní polohy a volant se odsune, aby nepřekážel.

Uprostřed palubní desky, která je vymodelovaná do horizontálních vrstev, je centrální dotykový displej. Designér interiéru Peter Olah upozorňuje na jakousi poličku, kterou vymodelovali do přístrojovky před dotykový tablet. Je tam proto, aby bylo možné o ní opřít ruku a jistěji tak ovládat palubní systém. S rukou ve vzduchu se totiž v autě poskakujícím po nerovnostech ikonky na dotykových plochách bez mechanické (haptické) odezvy špatně trefují.

Interiér konceptu Škoda Vision E

„Každý cestující má pak k dispozici vlastní obrazovku, díky níž má přístup k informacím a zábavním funkcím. Monitor pro spolujezdce je umístěn v palubní desce, obrazovky pro cestující na zadních sedadlech jsou umístěny v opěradlech sedadel před nimi,“ popisuje Štěpán Řehák.

Fotogalerie

Všichni pasažéři navíc mohou pomocí vlastních dotykových displejů ovlivňovat svůj individuální zábavní program. Ovládání monitoru spolujezdce se nachází v pravé loketní opěrce, pro cestující vzadu je pak umístěno mezi zadními sedadly.

V každé výplni dveří je schránka, ve které lze bezdrátově nabíjet chytré telefony. Osobní nastavení, data a informace ze smartphonu lze sledovat a ovládat příslušným displejem.





Nejčtenější

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Lancia Delta HF Integrale
Voltovy lancie v Česku osiřely. Fanatik legend rally tragicky zemřel

Postavou nevelký, soutěžáckým srdcem však velikán mezi nadšenci do světa rally a milovníky italské produkce zvláště. Na pohled nenápadný kouzelný dědeček, ve...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

Sraz Volkswagenů Brouk na pražském Vítkově
Praha plná brouků. Legendární auta na srazu sprintovala i plavala Vltavou

Už pošestnácté patřila Praha nejslavnějšímu autu světa. Broučí sraz v modřanském Freestyle parku byl i přes nepřízeň počasí opět náramná podívaná. Tradičním...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.