Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Víte, jak pustit záchranku?

aktualizováno 
Stojíte ve středním pruhu v koloně aut na tříproudé dálnici a za sebou slyšíte sirénu sanitky. Je potřeba uhnout. Jenže kam? Doleva? Doprava? Adrenalin stoupá a zvuk sirény je čím dál zřetelnější. Nakonec uhýbáte tam, kam řidič za vámi. Jenže motorista před vámi uhnul přesně na opačnou stranu, takže záchranka se mezi vámi musí složitě proplétat.
Ambulance

Ambulance | foto: MF DNES

Jak nejlépe umožnit průjezd záchranářským vozům

"Řidiči pořád nevědí, jak se v takové situaci chovat. Sice nakonec uhnou, ale chvíli to trvá. Když takhle máte k lidem uvězněným ve voze projet několik kilometrů dlouhou kolonou, zdržení může někoho stát život,“ říká Petr Kopáček, mluvčí Generálního ředitelství hasičského záchranného sboru České republiky.

Takový případ se stal minulé léto, kdy na dálnici D1 v koloně zemřel řidič, jehož postihl infarkt. Rychlá záchranná pomoc se k němu kvůli autům blokujícím průjezd nemohla včas dostat.

Tři pruhy v jednom směru
Na co nejsnadnější průjezd spěchajících záchranářských vozů nebo policie myslí zákon.

"Pokud jsou v jednom směru tři jízdní pruhy a na silnici se vytvoří kolona, řidiči v levém a prostředním pruhu musí najet co nejvíc doleva. Řidiči v pravém pruhu pak najedou doprava. Mezi prostředním a pravým pruhem by měl poté vzniknout pruh široký nejméně tři metry,“ vysvětluje Petr Kopáček.

Takto by se podle zákona měli řidiči řadit automaticky ve chvíli, kdy kolona vznikne. "Když to budu dělat až tehdy, kdy za nimi bude blikat auto záchranářů, je to pozdě,“ dodává Kopáček.

Za nesprávné stání v koloně přitom může být motorista potrestán blokovou pokutou až do výše 2 500 korun.

Dva a čtyři pruhy
Jednodušší to je, když jedete po komunikaci, kde jsou v jednom jízdním směru dva pruhy.

Tam se při vzniku kolony musí řidiči "uklidit" na tu stranu silnice, po níž právě jedou. Volný pruh o šířce nejméně tři metry musí být uprostřed mezi nimi.

Totéž platí o dálnici, kde jsou v jednom směru pruhy dokonce čtyři.

Volný pruh pro záchranáře je opět na středu silnice. Řidiči ve dvou levých pruzích jedou více vlevo, řidiči ve dvou pravých pruzích jedou více vpravo.

Na běžné silnici s jedním jízdním pruhem v každém směru řidiči uhýbají vždy ke kraji silnice. Pokud je to možné, je nejlepší zastavit a počkat, až záchranářské auto projede.

Obzvlášť ve městech je někdy potřeba přijíždějícímu záchranářskému autu uhnout i za cenu, že do křižovatky vjedete na červenou. Za to trest nehrozí, jen je potřeba takový manévr provádět s velkou opatrností.

KAM UHNOUT
Dva pruhy: Na vozovce se dvěma pruhy v jednom směru uhněte na tu stranu silnice, po níž právě jedete.
Tři pruhy: Jedete-li v levém a středním pruhu, uhněte doleva. Pokud jste v pravém pruhu, zajeďte co nejblíž ke krajnici.

Autoři:




Nejčtenější

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Další z rubriky

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Na dovolené ve Francii pozor, pokuta za vámi dorazí do Česka

Francie a Česká republika začnou ode dneška sdílet informace o dopravních přestupcích, informovalo francouzské ministerstvo vnitra. K českým řidičům, kteří se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.