Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vítejte v 80. letech! Lada Niva v testu

aktualizováno 
Její jméno zná snad každý Čech. Byla tu dávno před módou SUV – aut, která si na terénní jen hrají. Niva je dříč: projede všude, ale na silnici se jí moc nelíbí.

Lada 4x4 (Niva) | foto: Roman ŠvidrnochMF DNES

 Kdybych tuhle recenzi psal po ujetí prvních desítek kilometrů s Nivou, dopadla by strašně. Připadal jsem si, jako když jsem před dvaceti lety sedal do svého prvního polského fiatu 125p – ať už kvůli konstrukci nebo jízdním vlastnostem.

Pak jsem pochopil, že na tenhle stroj nemůžu uplatňovat současná měřítka; smířil se s laciným a nepohodlným interiérem, hlukem, vrzáním, natřásáním – a vyrazil do zasněžených Krkonoš. Tam byla Niva konečně ve svém živlu. A na spoustu výhrad jsem zapomněl.

Může se hodit

Prodej nových i ojetých terénních automobilů www.automodul.cz

Nejlevnější teréňák na trhu
Ladu Nivu jsem na test dostal netradičním způsobem: od autobazaru AAA Auto, který nám jinak dodává ojetá auta.

Nivu začal právě teď dovážet jako novou, a konkuruje tak oficiánímu zastoupení značky Lada. V jeho ceníku najdete cifru 316 tisíc korun, Áčka totéž základní provedení nabízejí za 249 tisíc.

Podle jejich vyjádření platí na auto normální dvouletá záruka. Vůz, který se podle anglického manuálu oficiálně jmenuje Lada 4x4 (my budeme používat tradiční název Niva) je tedy nejlevnějším novým off-roadem na českém trhu.

V podstatě jediným konkurentem je Suzuki Jimny, prodávaný od 420 tisíc korun – ovšem s mnohem bohatší výbavou včetně airbagů.

Královéhradecká firma AMC pak v Česku provádí finální výrobu kdysi populárních teréňáků ARO 4x4 (od 546 tisíc Kč) a UAZ (zhruba od 600 tisíc Kč).

Závan historie
Lada je od roku 1977 v podstatě pořád stejná, jen s mála  výjimkami: od roku 1995 má motor o obsahu 1,7 litru vícebodové vstřikování benzinu od firmy Bosch a nové modely mají posilovač řízení a imobilizér.

Největším šokem pro řidiče uvyklého alespoň na minimální komfort vozů vyráběných v posledních řekněme deseti letech je srážka s realitou 80. let.

Začíná to už klíčky k vozu – jeden, celý kovový, je k zámku dveří; druhý, částečně plastový, do zapalování (to je nezvykle na levé straně pod volantem).

Uvnitř je vše jako ve starém žigulíku – pamětníci zde najdou historické páčky blinkrů a stěračů, vnitřní osvětlení, sluneční clony, řadicí páku, ale i posuvné ovladače topení, kolébkové přepínače světel či ventilátoru.

Ten mimochodem vydává rachot jako kdybyste zapnuli přídavný motor, a mohutně přispívá k už tak hodně vysoké hladině vnitřního hluku. Možná by zastaralý design ovladačů tolik nevadil, kdyby nepůsobily dost subtilně.

Stejně jako miniaturní poddimezované stěrače, které by jistě nezvládly přívaly deště nebo sněhu – a jak se později ukazuje, stírají nerovnoměrně.

Smutným vrcholem jsou pak "údaje“ palivoměru – ve vlnobití benzinu se plovák zmítá natolik, že si nikdy nemůžete být jisti, kolik ho tam vlastně je. Při plné nádrži ukazuje 3/4, od půlky se potácí k nule a zase zpět – dojezd bude otázkou dlouhodobých zkušeností.

Co se týče řazení, je kupodivu docela přesné, přestože se ovládá půlmetrovou řadicí pákou, která je navíc příliš daleko, aby bylo její uchopení pohodlné.

Mnohem blíž jsou páky redukční převodovky a uzávěrky diferenciálu, které se zase tak často nepoužívají. Špatně odhlučněná hvízdající převodovka je však dalším kouskem do mozaiky hlučících součástek terénní Nivy.

Na silnici se nehodí
Komicky působí pasáže o kvalitě a skvělých jízdních vlastnostech na silnici i v terénu, jimiž se výrobce chlubí v manuálu k autu.

O první polovině věty to zcela jistě neplatí. Krátká třídveřová Niva (kratší než Toyota Yaris!) s velkou světlou výškou a oběma tuhými nápravami na normálních cestách moc nesedí, naklání se v každé zatáčce; přes papírovou maximální rychlost 137 kilometrů se s ní víc než 110 jet nedá.

Na polňačkách zase auto poskakuje a řidič s ním, trpí celé tělo. Pokud nesnášíte v autě povrzávání, na Nivu úplně zapomeňte – třese se, drnčí a skřípe celý interiér.

Vnitřní zpětné zrcátko se při rychlostech nad 100 km rozvibruje tak, že auta za vámi vidíte v jakési mlze; pravé venkovní zrcátko se dokonce u našeho exempláře pokaždé sklopilo.

Nastavit zpět ho lze jen po stažení okénka (to jde pěkně ztuha!). Velmi slabá jsou světla: klasické kulaté reflektory svítí s bídou patnáct metrů před auto; v noci v lese vám sice pomůžou silná dálková, na silnici je ale pořád používat nemůžete.

Terén, to je to pravé
Vyjetím do těžšího terénu ovšem přijde čas na předvedení kvalit ruského stroje. Nivu jsem zkoušel jednak na terénní trati nedaleko Prahy, jednak na zasněžených uježděných cestách a v hlubokém sněhu v Krkonoších a jejich okolí.

Díky robustním nápravám s velkou schopností zkřížení, stálému pohonu všech čtyř kol, světlé výšce, velkému rozchodu a malému rozvoru (vzdálenost mezi předními a zadními koly) a velkorysým nájezdovým úhlům projede maličká niva cestou necestou.

Vyhrabe se z bláta, hlubokých závějí, když je zle, pomůže nejen redukční převodovka, ale i uzávěrka mezinápravového diferenciálu (pomůže tam, kde se země dotýkají jen dvě protilehlá kola).

V terénu nejlépe oceníte papírově pouze 59kilowattový motor – ani se zapnutou redukcí nemá problémy s nedostatkem výkonu.

I na cestě se projevuje jeho dobrá pružnost: na pětku můžete jet 50 i 100, rozjet se dá i na dvojku a dokonce trojku.

Spotřeba také není nejhorší: v průměru jsem jezdil za rovných deset litrů, což vzhledem k náročným jízdním režimům vůbec nebylo špatné.

Zpočátku mě vyděsilo, že se do nádrže vešlo jen 36 litrů benzinu (6 je rezerva), ale došlo mi, že Niva opravdu není auto na dlouhé cesty, a na ježdění po revíru to stačí.

Koupit, nebo ne?
O tom, jestli má smysl takové auto jako je Niva vůbec kupovat, se strhla bouřlivá debata. Osobně bych si konstrukčně starou ladu nekoupil, už kvůli totálnímu nepohodlí a nulové bezpečnosti (papírové dveře, žádné deformační zóny, ani ABS, ani airbagy) – raději bych za stejné peníze pořídil třeba deset let starý Nissan Patrol.

Jsou zde ovšem silné protiargumenty: patrola mi neopraví každý vesnický servis, a když dojde třeba na problémy s turbem dieselmotoru, klidně můžu zaplatit desítky tisíc za opravu nebo strávit týdny hledáním nového na vrakovištích.

A při jízdách v lese nebo na polních cestách stejně bezpečnostní ani komfortní výbavu nevyužiji...

Lada 2121 4x4 (Niva) v číslech
výrobce Avtovaz Togliatti, Rusko
motor 1,7i, 59 kW
max. rychlost 137 km/h
spotřeba 10 l/100 km
rozměry 3 dveř. kombi
délka/šířka/výška v mm 3740/1814/1640
rozvor 2200 mm
pneumatiky 185/70 R16

Lada 4x4 (Niva)Lada 4x4 (Niva)Lada 4x4 (Niva)



Lada 4x4 (Niva)Lada 4x4 (Niva)Lada 4x4 (Niva)



Lada 4x4 (Niva)Lada 4x4 (Niva)Lada 4x4 (Niva)



Lada 4x4 (Niva)Lada 4x4 (Niva)Lada 4x4 (Niva)



Lada 4x4 (Niva)Lada 4x4 (Niva)


Autoři:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.