Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Přípravky do ostřikovačů řeďte, některé totiž ožírají auto

aktualizováno 
Přípravek do ostřikovačů je především v zimních měsících nezbytná tekutina. Po palivu je to druhá nejpoužívanější provozní kapalina. Zašpiněné čelní okno bez ní neumyjete. Motoristé řeší především cenu a to, aby jim „modrá voda“ nezamrzla. Některé ale mohou poškozovat plastové díly a těsnění.

Ilustrační foto | foto: Škoda Auto

Z pohledu uživatele je u zimních kapalin do ostřikovačů důležitá především odolnost proti mrazu. Obvykle tedy motoristé do plastové nádržky pod kapotou nalijí celý obsah lahve a o více se nestarají. Jenže zrovna u modrých zimních provedení je důležité číst návod. Například na vysoce koncentrovaných kapalinách najdete upozornění, že je nutné je ředit.

Použité látky mohou být agresivní a poškozovat díly vozu. Ředěním také ušetříte, kapaliny bývají obvykle mrazuvzdorné do teplot, které se v našich podmínkách objeví párkrát za zimu, dolitím vodou podle předepsaných tabulek tedy rozhodně nic nezkazíte.

„Základní nemrznoucí složkou zimní směsi je alkohol nebo jejich směs. Podle požadovaného stupně ředění je přítomna voda. Při nezámrznosti okolo -20 °C tvoří asi dvě třetiny hmoty kapaliny,“ uvádí specializovaný server petrol.cz.

Kdysi se zimní nemrznoucí směsi do ostřikovačů vyráběly výhradně z lihu (etanolu), vody, barviv a dalších látek přidaných pro zlepšení vlastností. Výrobci tlačící cenu co nejníže ovšem objevili levnější řešení: metanol. Ten se složením i vlastnostmi velmi podobná etanolu, je ovšem výrazně nebezpečnější, hlavně pro člověka.

Ethanol nemá kromě hořlavosti žádnou nebezpečnost. Isopropanol (který se pro výrobu kapalin do ostřikovačů občas také používá) k tomu ještě přidává dráždivost pro oči. Methanol je ovšem toxický, a to při vdechování, při styku s kůží a při požití.

Etanol je také těkavý, takže se rychleji odpaří z povrchu čelního skla. Jednou z dalších přísad „modré vody“ do ostřikovačů je tedy je etylenglykol, který netěká, a tak směs stabilizuje - vydrží prostě déle nemrznoucí.

Odpařování alkoholu stojí i za dalším častým problémem: z trysek kapalina stříká, ale zamrzne na skle. To je při silných mrazech úplně promrzlé, k tomu se přidává ještě efekt ochlazování ledovým vzduchem za jízdy. Takže stačí trocha odpařeného alkoholu a místo čistého skla máte namrzlé šmouhy.

Metanol leptá reflektory

Kromě toho, že je metanol jedovatý, je také velmi dobrým rozpouštědlem různých materiálů. U aut může napadat pryže, laky i plasty. Především plastové kryty světel jsou na tuto látku velmi citlivé a může dojít k praskání, zmatnění či mléčnému zákalu dílů. Moderní vozy vybavené xenonovými světlomety totiž musí mít povinně ostřikovače světel a ty používají samozřejmě stejnou nádržku s kapalinou do ostřikovačů, jakou se čistí čelní sklo.

Metanol se může do zimní kapaliny do ostřikovačů dostat i jinou cestou. Kvůli možným daňovým únikům musí být technický líh denaturovaný. Běžná denaturační činidla, jako právě třeba etylenglykol, jsou bezproblémová a autu neublíží. Ale výrobci našli i levnější řešení. Jako denaturační činidlo se tedy používá třeba také aceton nebo právě metanol.

A ty už umí polykarbonát (případně polymethylmetakrylát) používaný na světla leptat. K poškození nedochází hned, takže pokud čekáte opravdu vysoké mrazy, výjimečně je možné více koncentrovaný roztok použít. Ovšem dlouhodobé používání může světla poškodit.

Ilustrační foto

„Zvláštní požadavky platí také pro vějířovité trysky používané u většiny koncernových vozů. Tyto trysky, zajišťující rozprostření čisticího prostředku po velké ploše, nesmějí zamrzat ani se postupně ucpávat z důvodu usazujícího se vápníku. Zabránit tomu dokáže dostatečná odolnost čističe proti tvrdé vodě,“ uvádí Škoda Auto.

Vápník a hořčík jsou minerály, které způsobují tvrdost vody a tvorbu vodního kamene (znáte ho, podívejte se v kuchyni do rychlovarné konvice). Usazují se v čerpadle, hadičkách a právě v ústích trysek ostřikovačů a ty pak hůře rozprašují. V kvalitní směsi do ostřikovačů by tedy měla být ta nejměkčí voda.

Koncern VW si dokonce v nezávislé laboratoři nechával testovat, zda nemůže při použití kapaliny do ostřikovačů z nabídky příslušenství dojít k poškození laku.

Koncentráty ozkoušené, aby nepoškozovaly světla, gumičky stěračů ani těsnění a další součásti okruhu ostřikovačů a nezanášejí nabízí často přímo automobilky u dealerů nebo přes internet. V e-shopu Škody stojí půllitrové balení koncentrátu do -70 stupňů Celsia, ze kterého naředíte 1,5 litru kapaliny do -16 stupňů, za 69 korun. U Mazdy stojí litrovka koncentrátu 140 korun. Pětilitrové balení originální směsi do ostřikovačů od BMW stojí 540 korun.





Nejčtenější

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své jediné...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.