Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vodíkový duch ožívá ... a jezdí!

  18:04aktualizováno  18:04
Prototyp nového vozu na vodíkový pohon, který si mohla v tyto dny prohlédnout britská veřejnost, symbolizuje podle svých tvůrců soumrak tradičních automobilů. Téměř bezhlučné vozítko jezdí pouze na vodík a jediný odpad, který produkuje, je voda. Představuje tak ekologicky šetrnou alternativu běžným vozům.

Prototyp jménem BOC Gh2ost se jako doprovodné vozidlo zúčastní letošního Eco-Maratonu, který startuje 9. srpna.

O pohon tohoto netradičního vozítka se stará i (bohužel doposud) netradiční zdroj energie - palivové články.

Přestože  se "vodíkový duch" (ghost=angl. duch, přízrak) díky regulím eco-maratonu nemůže účastnit "ostrého" závodu (hlavní podmínkou účasti je pohon spalovacím motorem) pořadatelé jej přizvali k účasti mimo oficiální závod.

Na rozdíl od běžných  motorů je proces výroby elektrické energie palivovými články bezhlučný  a nezanechává za sebou emise. 

Základním požadavkem při konstruování vozidla byla minimalizace hmotnosti. Ultralehké vozidlo tak váží okolo 100 kilogramů i s  "pilotem".  Řízení proto inženýři svěřili dvěma ženám -  testovací jezdkyně i závodnice váží okolo 40 kilogramů. Vozidlo umí pelášit maximální rychlostí 25 km/h.

Po skončení "závodní kariéry"  budou milovníci techniky a zájemci o alternativní druhy

Palivový článek vymyslel roku 1839 Sir William Grove - britský soudce a vynálezce, který vyšel z předpokladu, že elektrolýza vody musí "fungovat i naopak". Doufal, že sloučenim vodíku a kyslíku správnou metodou získá elektrickou energii. Sir William sestrojil zařízení "míchající" vodík s kyslíkem, kterým vyrobil elektrickou energii - tím dal vzniknout prvnímu palivovému článku. 

energe moci gH2Osta spatřit v "Grampian Transport Museum" (museum dopravy).

Britské ministerstvo dopravy vývoj nových vozů vítá. Ještě tento rok chce zavést v Londýně tři autobusy na vodíkový pohon.

Co je to palivový článek?

Palivové články nevyužívají k výrobě energie hoření - tím jsou prakticky bezemisní (tzv. pollution free) tímto se svou ekologičností přibližují akumulátorům. Převádějí energii, ukrytou v atomech vodíku, přímo na elektrickou energii. K tomu "pomáhá" vodíku právě kyslík,  společně vytvoří elektrochemickou reakci, jejíž jediným vedlejším produktem je voda.

Největší výhoda palivových článků, v porovnání s klasickými akumulátory, spočívá v tom, že do palivového článku se "palivo" přivádí kontinuálně. Elektrické akumulátory mají na rozdíl od palivových článků problém s omezenou dobou činnosti. Jednoduše řečeno: palivový článek nelze "vybít". 

Další a pravděpodobně největší výhodou palivových článků je fakt, že vodík se nalézá prakticky všude a jeho zásoby jsou tudíž nevyčerpatelné.

Jak palivový článek funguje?

Vodík prochází polymerovými články, které ho za pomoci katalyzátoru konvertují na vodu a v tomto procesu uvolňují elektrický proud.

Vlastní palivový článek je tvořen elektrodami, které jsou odděleny elektrolytem. Základní princip transformace energie je u všech palivových článků stejný, různé typy se liší jen materiálem elektrod (např. platina) a rozdílným elektrolytem. 

Atomy vodíku jsou na anodě "rozdělovány" na protony a elektrony. Membrána elektrolytu umožní průchod uvolněného protonu ke katodě, zatímco volné elektrony procházejí odděleným obvodem a vytváří elektrický proud. Kyslík pak na katodové straně článku reaguje s protony a elektrony vodíku a vzniká tak voda a teplo. 

Autoři: ,




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.