Prototyp jménem BOC Gh2ost se jako doprovodné vozidlo zúčastní letošního Eco-Maratonu, který startuje 9. srpna.
O pohon tohoto netradičního vozítka se stará i (bohužel doposud) netradiční zdroj energie - palivové články.
Přestože se "vodíkový duch" (ghost=angl. duch, přízrak) díky regulím eco-maratonu nemůže účastnit "ostrého" závodu (hlavní podmínkou účasti je pohon spalovacím motorem) pořadatelé jej přizvali k účasti mimo oficiální závod.
Na rozdíl od běžných motorů je proces výroby elektrické energie palivovými články bezhlučný a nezanechává za sebou emise.
Základním požadavkem při konstruování vozidla byla minimalizace hmotnosti. Ultralehké vozidlo tak váží okolo 100 kilogramů i s "pilotem". Řízení proto inženýři svěřili dvěma ženám - testovací jezdkyně i závodnice váží okolo 40 kilogramů. Vozidlo umí pelášit maximální rychlostí 25 km/h.
Po skončení "závodní kariéry" budou milovníci techniky a zájemci o alternativní druhy
Palivový článek vymyslel roku 1839 Sir William Grove - britský soudce a vynálezce, který vyšel z předpokladu, že elektrolýza vody musí "fungovat i naopak". Doufal, že sloučenim vodíku a kyslíku správnou metodou získá elektrickou energii. Sir William sestrojil zařízení "míchající" vodík s kyslíkem, kterým vyrobil elektrickou energii - tím dal vzniknout prvnímu palivovému článku. |
Britské ministerstvo dopravy vývoj nových vozů vítá. Ještě tento rok chce zavést v Londýně tři autobusy na vodíkový pohon.
Co je to palivový článek?
Palivové články nevyužívají k výrobě energie hoření - tím jsou prakticky bezemisní (tzv. pollution free) tímto se svou ekologičností přibližují akumulátorům. Převádějí energii, ukrytou v atomech vodíku, přímo na elektrickou energii. K tomu "pomáhá" vodíku právě kyslík, společně vytvoří elektrochemickou reakci, jejíž jediným vedlejším produktem je voda.
Největší výhoda palivových článků, v porovnání s klasickými akumulátory, spočívá v tom, že do palivového článku se "palivo" přivádí kontinuálně. Elektrické akumulátory mají na rozdíl od palivových článků problém s omezenou dobou činnosti. Jednoduše řečeno: palivový článek nelze "vybít".
Další a pravděpodobně největší výhodou palivových článků je fakt, že vodík se nalézá prakticky všude a jeho zásoby jsou tudíž nevyčerpatelné.
Jak palivový článek funguje?
Vodík prochází polymerovými články, které ho za pomoci katalyzátoru konvertují na vodu a v tomto procesu uvolňují elektrický proud.
Vlastní palivový článek je tvořen elektrodami, které jsou odděleny elektrolytem. Základní princip transformace energie je u všech palivových článků stejný, různé typy se liší jen materiálem elektrod (např. platina) a rozdílným elektrolytem.
Atomy vodíku jsou na anodě "rozdělovány" na protony a elektrony. Membrána elektrolytu umožní průchod uvolněného protonu ke katodě, zatímco volné elektrony procházejí odděleným obvodem a vytváří elektrický proud. Kyslík pak na katodové straně článku reaguje s protony a elektrony vodíku a vzniká tak voda a teplo.