Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vodíkový tradicionalista: Morgan LifeCar vyškolí i zavedené značky

  10:25aktualizováno  10:25
Britský výrobce tradičních sportovních vozů ve stylu 30. let Morgan představil na ženevském autosalonu vůz, za který by se nemusel stydět nejeden velký automobilový výrobce. V efektivním využití vodíkového pohonu to totiž velkým hráčům Morgan doslova natřel.

Morgan LifeCar | foto: Morgan

Drobná britská automobilka Morgan se rozhodla světu ukázat, že vodíkový pohon není zdaleka tak náročný na realizaci, jak se na první pohled zdá. Prozatím totiž automobily schopné jezdit na vodík představovaly především velké automobilové koncerny, které do vývoje tohoto druhu pohonu investují i stamiliony eur.

To Morgan s roční produkcí zhruba 650 vozů si rozhodně podobné investice dovolit nemůže. A tak se v případě svého vozu LifeCar Morgan soustředil především na co nejefektivnější využití drahé technologie. Vývoj studie LifeCar tak stál "pouze" 1,9 milionu liber, tedy asi 63 milionů korun. Navíc se na této částce podíleli i partneři Morganu.

Výsledkem je sportovní vůz se zcela tradičním morganovským vzhledem, který jezdí na vodík a řidiči poskytne nezapomenutelné jízdní zážitky. Klíčem k úspěchu je nízká hmotnost pouze 600 kilogramů a také propracovaná aerodynamika.

Morgan LifeCar

Díky tomu může být LifeCar vybaven pouze jedním palivovým článkem firmy QinetiQ s výkonem 22 kW. Ten vyrábí elektrickou energii, která putuje k elektromotoru v každém kole, s účinností 45 %. Výkon 22 kilowattů stačí automobilu na pohodlné udržení rychlosti, ale příliš dynamiky zajistit nemůže.

Morgan ale tuto záležitost vyřešil šalamounsky. Elektromotory, na jejichž vývoji pracovali experti z univerzityv Oxfordu, jsou schopné při brzdění získat zpět 50 % kinetické energie, tedy pětkrát více, než dnes umí běžné rekuperační systémy. Získanou energii pak neukládá LifeCar do zbytečně těžkých baterií, ale do nově vyvinutých vysokokapacitních kondenzátorů.

Kromě nízké hmotnosti je další výhodou kondenzátorů i jejich schopnost rychle dodávat vysoké špičkové proudy. Elektromotory tak mají v případě potřeby razantní akcelerace dostatečný přísun elektrické energie. Zdánlivě velmi slabý Morgan LifeCar je tak schopný akcelerovat z nuly na 100 km/h za necelých 7 sekund. Jen maximální rychlost nijak neohromí – 130 kilometrů za hodinu opravdu není mnoho, ale na druhou stranu na víkendovou projížďku po klikatých silničkách je to až až.

Dojezd Morganu LifeCar na jedno natankování nádrže je lehce přes 400 kilometrů, spotřeba vodíku odpovídá zhruba 1,8 litru benzinu na 100 kilometrů. Drobný výrobce, zvyklý vyrábět automobily v malých sériích, by navíc neměl mít s případnou výrobou LifeCaru žádný problém. Otázkou tak zůstává eventuální cena tohoto unikátního kousku špičkové techniky.

Morgan LifeCar





Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.