Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vodíkový tradicionalista: Morgan LifeCar vyškolí i zavedené značky

  10:25
Britský výrobce tradičních sportovních vozů ve stylu 30. let Morgan představil na ženevském autosalonu vůz, za který by se nemusel stydět nejeden velký automobilový výrobce. V efektivním využití vodíkového pohonu to totiž velkým hráčům Morgan doslova natřel.

Morgan LifeCar | foto: Morgan

Drobná britská automobilka Morgan se rozhodla světu ukázat, že vodíkový pohon není zdaleka tak náročný na realizaci, jak se na první pohled zdá. Prozatím totiž automobily schopné jezdit na vodík představovaly především velké automobilové koncerny, které do vývoje tohoto druhu pohonu investují i stamiliony eur.

To Morgan s roční produkcí zhruba 650 vozů si rozhodně podobné investice dovolit nemůže. A tak se v případě svého vozu LifeCar Morgan soustředil především na co nejefektivnější využití drahé technologie. Vývoj studie LifeCar tak stál "pouze" 1,9 milionu liber, tedy asi 63 milionů korun. Navíc se na této částce podíleli i partneři Morganu.

Výsledkem je sportovní vůz se zcela tradičním morganovským vzhledem, který jezdí na vodík a řidiči poskytne nezapomenutelné jízdní zážitky. Klíčem k úspěchu je nízká hmotnost pouze 600 kilogramů a také propracovaná aerodynamika.

Morgan LifeCar

Díky tomu může být LifeCar vybaven pouze jedním palivovým článkem firmy QinetiQ s výkonem 22 kW. Ten vyrábí elektrickou energii, která putuje k elektromotoru v každém kole, s účinností 45 %. Výkon 22 kilowattů stačí automobilu na pohodlné udržení rychlosti, ale příliš dynamiky zajistit nemůže.

Morgan ale tuto záležitost vyřešil šalamounsky. Elektromotory, na jejichž vývoji pracovali experti z univerzityv Oxfordu, jsou schopné při brzdění získat zpět 50 % kinetické energie, tedy pětkrát více, než dnes umí běžné rekuperační systémy. Získanou energii pak neukládá LifeCar do zbytečně těžkých baterií, ale do nově vyvinutých vysokokapacitních kondenzátorů.

Kromě nízké hmotnosti je další výhodou kondenzátorů i jejich schopnost rychle dodávat vysoké špičkové proudy. Elektromotory tak mají v případě potřeby razantní akcelerace dostatečný přísun elektrické energie. Zdánlivě velmi slabý Morgan LifeCar je tak schopný akcelerovat z nuly na 100 km/h za necelých 7 sekund. Jen maximální rychlost nijak neohromí – 130 kilometrů za hodinu opravdu není mnoho, ale na druhou stranu na víkendovou projížďku po klikatých silničkách je to až až.

Dojezd Morganu LifeCar na jedno natankování nádrže je lehce přes 400 kilometrů, spotřeba vodíku odpovídá zhruba 1,8 litru benzinu na 100 kilometrů. Drobný výrobce, zvyklý vyrábět automobily v malých sériích, by navíc neměl mít s případnou výrobou LifeCaru žádný problém. Otázkou tak zůstává eventuální cena tohoto unikátního kousku špičkové techniky.

Morgan LifeCar

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...