Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vodní řasy: naděje pro dobu, kdy dojde benzin

aktualizováno 
Vědci se usilovně snaží najít náhražky ropných paliv, jednou z nejnovějších cest je výroba z vodních řas. Rostou doslova všude a není těžké je pěstovat. Problémem jsou prozatím příliš vysoké výrobní náklady.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Myšlenka vyrábět paliva z vodních řas je stará několik desítek let, ale teprve v poslední době se výzkumníci snaží dostat tento způsob výroby do komerční fáze.

Řasy by mohly podle některých odhadů být tím pravým řešením současné honby za ekologickými obnovitelnými palivy. Ke svému pěstování totiž především nepotřebují žádný z dnes velmi ceněných zdrojů – ornou půdu ani čistou vodu. Jejich pěstování je velmi jednoduché a výnosy z plochy jsou podstatně vyšší, než u kterýchkoli současných plodin, z nichž se biopaliva vyrábí. K pěstování řas je potřeba vodní plocha, CO2 a živiny. Řasy přitom mohou být pěstovány třeba v mořské vodě a jako zdroj živin může sloužit částečně vyčištěná odpadní voda.

Z řas lze vyrábět řadu biopaliv. Zhruba padesát procent z jejich hmotnosti v usušeném stavu totiž tvoří lipidy. Z řas lze tedy, podobně jako z kukuřice, řepky nebo dalších plodin, získávat oleje a ty následně zpracovat do podoby různých paliv - například bionaftu nebo biobenzín. Paliva by mělo být možné použít do současných motorů bez úprav.

Z řas lze získat ročně od 4 700 do 140 000 krychlových metrů biopaliva na km2. Vliv na tyto výnosy má samotný druh řas a způsob jejich pěstování. Pokud jsou řasy pěstovány výhradně v přírodních podmínkách a otevřených nádržích, výnosy jsou nižší, nejlepších výsledků je dosaženo v případě pěstování v kontrolovaných podmínkách, kdy je udržována stálá teplota a řasy mají dávkovaný přísun živin.

Takové pěstování je pochopitelně náročnější, ale kvůli výrazně vyšším výnosům se vyplatí. Nutno podotknout, že nejvyšší hodnoty výnosů jsou teoretické a není do nich započítána energie, která je zapotřebí pro samotné pěstování. Podle reálných odhadů lze dnes dosáhnout výnosů asi 31 000 krychlových metrů na km2.

Poslední problém: Jak zlevnit výrobu?

Celé to má ale háček. Výroba paliva z řas je neskutečně nákladná. V současné době stojí jeden galon (3,79 l) paliva z řas asi 100 dolarů. Po přepočtu se tedy dostáváme na cenu asi 460 korun za litr paliva. A případná investice do masové výroby by musela být tak vysoká, že by to cenu paliva nesnížilo. Proto hledají výzkumné týmy způsoby, jak výrobu výrazně zlevnit.

V USA se momentálně vývojem technologií pro výrobu paliv z řas zabývají asi dvě desítky firem. Mezi investory je třeba Bill Gates, který prostřednictvím své společnosti Cascade Investment vložil před rokem peníze do společnosti Sapphire Energy. Ta loni získala od investorů asi 100 milionů dolarů a jejím cílem je vyrábět pro začátek asi 10 000 barelů biopaliva z řas denně. Do dvou až čtyř let by se přitom měla rozjet normální komerční výroba. Rovnou 600 milionů dolarů se do výzkumu rozhodl investovat petrolejářský gigant ExxonMobil, který se už pracemi na palivu z řas dokonce chlubí reklamami v novinách.





Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Další z rubriky

Řidička najela v Petrohradu do protisměru
VIDEO: Řidička najela do protisměru, řešení bylo jednoduché

Řidička v Petrohradě najela na rušném průtahu městem do protisměru. Po nešikovném couvání a několika nebezpečných manévrech nakonec ze situace vyvázla, chvíli...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.