Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Vzácný britský stroj, který Rusům nedorazil

aktualizováno 
Byl připraven k boji, ale kvůli zásahu Lenina se nakonec První světové války nezúčastnil. Dodávka 250 kusů britských armádních motocyklů byla zrušena na poslední chvíli po vypuknutí Říjnové revoluce a do Moskvy nikdy nedorazila. Jeden z posledních dochovaných kusů se vydražil v Londýně za jeden a tři čtvrtě milionu korun.

Firma Matchless vyrobila celkem 250 kusů tohoto motocyklu, všechny byly rozprodány civilnímu obyvatelstvu těsně po válce. | foto: Profimedia.cz

Aukční síni Bonhams se povedlo na aukci v Londýně prodat jeden zajímavý artefakt z dob První světové války. Armádní sajdkáru vyrobila v letech 1916-17 britská společnost Matchless a byla primárně určená pro ruskou armádu, která měla dodatečně na motocykl namontovat těžký kulomet Vickers. Cenu motocyklu s postranním vozíkem odhadovali experti zhruba na 30 tisíc liber, nový majitel nakonec sajdkáru získal za neuvěřitelných 46 tisíc liber (1 758 000 Kč).

Fotogalerie

Sajdkára vznikla v době obrovské armádní poptávky po motocyklech. Hlavními dodavateli pro britskou armádu byly firmy Douglas a Triumph, další motocykloví výrobci, jako např. Matchless, Royal Enfield, Rudge-Whitworth a Sunbeam, dodávali své stroje také spojeneckým armádám, mezi které patřila také ta ruská.

Motocykl z dražby byl součástí dodávky celkem 250 kusů, které měly opustit Británii na sklonku roku 1917. Jenže 7. listopadu proběhla v Moskvě Říjnová revoluce, kterou se v chaotické situaci dostali k moci bolševici a Rusové se postupně z bojů vytratili.

A právě v té době pravděpodobně také pozastavili dodávku od britských výrobců motocyklů. Všech 250 motocyklů bylo rozprodáno civilnímu obyvatelstvu, do dnešního dne zachovali jen tři ojedinělé kusy. Dva z nich jsou součástí muzejních výstav, třetí zbývající kus byl vydražen.

Armádní motocykl z roku 1917 sice vyrobili Britové, ale primárně byl určen pro ruskou armádu.

Stroj z aukce byl poprvé zaregistrován v roce 1919 angličanem Edwardem Fosterem jako civilní vozidlo. V pořadí druhým majitelem se stal Chris Roberts, který ho získal v roce 1998. Roberts se rozhodl, jako správný člen vojenského klubu, že sajdkáru doplní o kulomet značky Vickers tak, jak to naplánovali Rusové.

„Kulomet na sajdkáře je sice novější model firmy Vickers, ale víceméně odpovídá původnímu typu,“ říká James Stensel z Bonhams. „Jde o protiletadlový kulomet, který může střelec používat v podstatě v jakémkoliv směru. Zároveň se dá ze sajdkáry lehce odmontovat a dá se použít zcela samostatně.“



Témata: Bonhams


Nejčtenější

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.