Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volant už nefrčí, pořiďte si řídítka

  10:37aktualizováno  10:37
V posledních sto letech automobilismu bezvýhradně oblíbený kruhový volant by mohla nahradit speciálně tvarovaná řídítka. Velká volantová revoluce se jmenuje Two Spokes.

Volant Nardi Two Spokes | foto: Nardi

Italský výrobce Nardi byl na přelomu 50. a 60. let výhradním dodavatelem volantů pro Ferrari. Dnes najdeme jeho kulaté výrobky v lotusech nebo supersportovních pagani, vyrábí jich na 20 tisíc, ve zlatých dobách jich ale prodával kolem 700 tisíc.

Za sto let, kdy za něj řidiči po celém světě usedají, se na volantu hodně změnilo, přibližně kulatý tvar ale vydržel až do dnešních dnů. Postupem času se do něj nastěhoval airbag, knoflíky ovládající rádio, tempomat, klimatizace a vůbec všechno, co by mohl řidič potřebovat.

V novém tisíciletí si pánové od Citroënu uvědomili, že by mohlo být zajímavé a účelné, aby byl střed volantu stále ve stejné poloze. Ve futuristické C4 tak pilot otáčí pouze obručí volantu.

Nejposlednějším výkřikem invence je hranatý volant Vokswagenu. Řádění ergonomů ve sportovních golfech a jejich blízkých i vzdálenějších příbuzných způsobilo, že jedno z nejdůležitějších nářadí potřebných k ovládání auta už má tvar kruhu jen s notnou dávkou fantazie. Dole bývá zploštělý, aby se za něj lépe nasoukali pupkáči.

Volant Nardi Two Spoke

Šéf společnosti Nardi Lorenzo Cerofolini ale představil úplně něco jiného. Každý, kdo dodnes záviděl pilotům letadel jejich kniply, už ví, co shánět.

Two Spokes prý naučí řidiče pilotovat auto úplně novým způsobem. Největší rozdíl oproti obyčejnému kniplu spočívá v otočném uchycení obou rukojetí. Když zatáčíte, otáčejí se kolem své osy, a zůstávají tak stále v ideální pozici.

Cerofolini pro server La Repubblica doplňuje: "Volantem je tak možné otáčet co nejrychleji a to vše i pouze jednou rukou. Tím ale výhody nekončí: citelně vzroste viditelnost přístrojové desky."

"Zároveň je řidič nucen držet ruce neustále v ideální pozici," doplňuje šéf Nardi.

I v rychlých zatáčkách, stejně jako při klidné jízdě, má řidič ruce pevně na řídítkovolantu. Závodní piloti, kteří ho testovali, ale doporučují, aby Two Spoke bylo montováno především do sportovních aut se strmým řízením a posilovačem.

Lorenzo Cerofolini upozorňuje, že prozatím není možné volant montovat do sériových aut, protože neodpovídá požadavkům homologace. Nardi se chce dohodnout s velkými automobilovými výrobci na vývoji systému, který by kromě "kniplu" zahrnoval i umístění ovladačů co nejblíže k rukám řidiče.

"Two Spokes je perfektní i pro kamiony," říkají u Nardi. Nyní se snaží dohodnout i s asociacemi sdružujícími řidiče se sníženou hybností. Jejich volant, kterému chybí spodní i horní díl, totiž nepřekáží při nastupování.

Obrázek

Two Spokes při testování v Porsche GT2

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.