Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

FCA svolává přes milion aut do servisů. Řidiči nechápou, jak se řadí

aktualizováno 
Automobilka Fiat Chrysler Automobiles svolává po celém světě ke kontrole více než 1,1 milionu osobních a sportovně užitkových vozů. Důvodem je nešikovné ovládání automatické převodovky. To může řidiče zmást: šofér vystoupí a auto může samo odjet.

Řidič nemá u moderních voličů automatických převodovek v některých modelech koncernu FCA jasnou kontrolu, co je navoleno. | foto: FCA

Fotogalerie

Vyšetřování FCA a americké vlády zjistilo, že elektronický systém řazení ve voze je matoucí. Místo tradičního ovladače automatu, který se pohybuje po dané „dráze“ a který podle zvoleného režimu zůstane vždy v dané poloze, dnes auta dostávají jakési „joysticky“, kterými se jízdní mód volí pulzně a páka se stále vrací do stejné polohy.

Řidič tak nemá jasnou kontrolu, co je navoleno. Auto to dává vědět ikonkou na přístrojové desce, případně kontrolkou na voliči, ale tato indikace nebývá nijak výrazná.

Automatická převodovka

Tradiční řešení voliče automatické převodovky je nejpřehlednějším řešení. Řidič pozná vizuálně i hmatem poslepu, co je na voliči nastaveno.

Řešení voliče u aut koncernu FCA má ještě tu nevýhodu, že jsou jednotlivé polohy seřazeny za sebou. Řidič tedy musí kontrolovat pohledem, jaký režim má nastavený.

BMW parkuje tlačítkem

Například německé BMW používá také pulzní volič, ovšem parkovací polohu nahrazuje tlačítko.

Nové BMW 730d

Některým uživatelům se tak stalo, že při zastavení nezařadili na voliči automatu parkovací polohu (P) a při vystoupení se jim auto samovolně rozjelo. V souvislosti s tím již bylo hlášeno 41 zranění.

Majitelé vozů budou informováni. Oprava bude zahrnovat aktualizaci systému, po níž se auto například nerozjede, když budou otevřené dveře.

Kontrola se týká vozů Dodge Charger a sedanů Chrysler 300 vyrobených v letech 2012 až 2014 (od roku 2015 dostávají modely upravený volič) a SUV Jeep Grand Cherokee z let 2014 a 2015. Většina vozů byla prodána v Severní Americe, tedy USA, Kanadě a Mexiku, zhruba 250 tisíc mimo Severní Ameriku.

Podobně nešikovné ovládání automatu mají například i nové modely Maserati, které také patří do italsko-amerického koncernu FCA.





Nejčtenější

Škoda Vision E
Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji...  celý článek

Chyby ve videu Tesly
Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Tento exemplář veyronu je v ČR dva roky. Drahý je nejen nákup, ale především...
Konec génia světa aut. Vládce Volkswagenu nutí jít na odpočinek

Ferdinand Piëch je jednou z nejvýraznějších osobností historie automobilismu. Muž, který 17. dubna oslaví osmdesátiny, definitivně ztrácí vliv v koncernu...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.