Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

FCA svolává přes milion aut do servisů. Řidiči nechápou, jak se řadí

aktualizováno 
Automobilka Fiat Chrysler Automobiles svolává po celém světě ke kontrole více než 1,1 milionu osobních a sportovně užitkových vozů. Důvodem je nešikovné ovládání automatické převodovky. To může řidiče zmást: šofér vystoupí a auto může samo odjet.

Řidič nemá u moderních voličů automatických převodovek v některých modelech koncernu FCA jasnou kontrolu, co je navoleno. | foto: FCA

Fotogalerie

Vyšetřování FCA a americké vlády zjistilo, že elektronický systém řazení ve voze je matoucí. Místo tradičního ovladače automatu, který se pohybuje po dané „dráze“ a který podle zvoleného režimu zůstane vždy v dané poloze, dnes auta dostávají jakési „joysticky“, kterými se jízdní mód volí pulzně a páka se stále vrací do stejné polohy.

Řidič tak nemá jasnou kontrolu, co je navoleno. Auto to dává vědět ikonkou na přístrojové desce, případně kontrolkou na voliči, ale tato indikace nebývá nijak výrazná.

Automatická převodovka

Tradiční řešení voliče automatické převodovky je nejpřehlednějším řešení. Řidič pozná vizuálně i hmatem poslepu, co je na voliči nastaveno.

Řešení voliče u aut koncernu FCA má ještě tu nevýhodu, že jsou jednotlivé polohy seřazeny za sebou. Řidič tedy musí kontrolovat pohledem, jaký režim má nastavený.

BMW parkuje tlačítkem

Například německé BMW používá také pulzní volič, ovšem parkovací polohu nahrazuje tlačítko.

Nové BMW 730d

Některým uživatelům se tak stalo, že při zastavení nezařadili na voliči automatu parkovací polohu (P) a při vystoupení se jim auto samovolně rozjelo. V souvislosti s tím již bylo hlášeno 41 zranění.

Majitelé vozů budou informováni. Oprava bude zahrnovat aktualizaci systému, po níž se auto například nerozjede, když budou otevřené dveře.

Kontrola se týká vozů Dodge Charger a sedanů Chrysler 300 vyrobených v letech 2012 až 2014 (od roku 2015 dostávají modely upravený volič) a SUV Jeep Grand Cherokee z let 2014 a 2015. Většina vozů byla prodána v Severní Americe, tedy USA, Kanadě a Mexiku, zhruba 250 tisíc mimo Severní Ameriku.

Podobně nešikovné ovládání automatu mají například i nové modely Maserati, které také patří do italsko-amerického koncernu FCA.







Nejčtenější

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Renault-Nissan vyměnil šéfa vývoje motorů. Čeká velký problém s diesely

Philippe Brunet je nový šéf vývoje motorů aliance Renault-Nissan. Ta zpráva na pohled moc zajímavá není, ale informace ze zákulisí odhalují velmi zajímavé...  celý článek

Volkswagen GTI Clubsport
Všechno nejlepší! Golf GTI slaví čtyřicátiny. Clubsport je vrchol

Volkswagen Golf GTI není nejrychlejší z hot-hatchů. Není ani nejvýkonnější a na papíře nevyniká superlativy. Jenže o to lepší je v praxi. Tak zábavné auto pro...  celý článek

Porsche Macan Turbo
Úřady zkoumají, zda Porsche nepodvádělo s emisemi

Německé úřady vyšetřují, zda výrobce sportovních aut Porsche nepoužíval software manipulující s výsledky měření emisí výfukových plynů. Oznámil to Spolkový...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.