Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volkswagen prohrál se Suzuki. Zkratka GTI patří všem

aktualizováno 
Největší evropský výrobce automobilů zažil hořkou porážku od japonské automobilky Suzuki. Volkswagen nemůže zakročit proti značce Swift GTi, kterou si Japonci zaregistrovali před devíti lety. Rozhodl o tom Soudní dvůr Evropské unie v Lucemburku.

Zkratka GTI nepatří jen Volkswagenu, může ji používat každý. | foto: Volkswagen

Označení Swift GTi pro automobily, díly a příslušenství přihlásilo Suzuki v roce 2003 u Úřadu pro harmonizaci ve vnitřním trhu, který registruje ochranné známky pro země EU. To se nelíbilo Volkswagenu, který vlastní práva ke značce GTI. A podal na Suzuki žalobu.

Německý koncern argumentoval tím, že si značky Swift GTi a GTI budou lidé zaměňovat. Soud ale takové nebezpečí neshledal a žalobu zamítl.

Suzuki si zaregistrovalo název Swift GTi, nakonec ale dalo přednost

Suzuki si zaregistrovalo název Swift GTi, nakonec ale dalo přednost nekonfliktnímu označení Sport.

Soudní dvůr odůvodnil své rozhodnutí tím, že zkratku GTI používalo či používá mnoho světových výrobců. Například Peugeot, Toyota, Nissan, Mitsubishi nebo Rover, a to pro technické odlišení svých modelů.  

Označení Gran Turismo Injektion (zkráceně GTI) je podle soudu používáno pro sportovní modely s benzinovým motorem se vstřikováním a je tak obecně známou zkratkou, kterou si Volkswagen nemůže uzurpovat jen pro sebe.

Označení GTI vozil i legendární ostrý hatchback, který byl verzí Peugeotu 205.

Označení GTI vozil i legendární ostrý hatchback, který byl verzí Peugeotu 205. GTIčko najdete v ceníku Peugeotu dodnes. Aktuálně nabízí dvousetkoňový model 308 GTi.

I když má Suzuki k používání zkratky GTi soudní povolení, není vůbec jisté, zda se k původně zamýšlenému názvu svého sportovního hatchbacku někdy vrátí. Protože až do soudního rozhodnutí nechtělo Suzuki riskovat konflikt s Volkswagenem, model mezitím pojmenovalo Swift Sport.

Volkswagen nemá ani TDI

Zatímco značku GTI se Volkswagenu podařilo alespoň zaregistrovat, s označením TDI pro dieselové motory měl problémy hned od počátku. Úřad pro harmonizaci ve vnitřním trhu odmítl zkratku zaregistrovat a Soudní dvůr EU jeho rozhodnutí loni v létě posvětil s tím, že jde pouze o "technickou vlastnost". Zkratka TDI je podle rozhodnutí soudu obecným označením pro "Turbo Direct Injection" nebo "Turbo Diesel Injection" a podle platného práva nelze zaregistrovat údaje, které jen popisují vlastnost nějakého zboží. Značka Audi už v minulosti zaregistrovala označení TDI v mnoha zemích světa, v Evropské unii se jí to ale zatím nepodařilo.

Volkswagen se prostřednictvím značky Audi snaží zaregistrovat i značku TDI. V

Volkswagen se prostřednictvím značky Audi snaží zaregistrovat i značku TDI. V Evropě ale zatím bez úspěchu.

Zkratky a typové označení vozu jsou předmětem sporů automobilek odedávna, mladoboleslavská Škoda musela například v minulosti změnit označení modelu 105 u aut exportovaných do Francie. Na tříciferné označení s nulou uprostřed požíval ochranu Peugeot. I kvůli tomu se původní Porsche 901 uvedené v roce 1963 na autosalonu ve Frankfurtu dnes jmenuje Porsche 911.

Obvykle se však výrobci snaží konfliktům s ostatními automobilkami spíše předcházet. Když Fiat v roce 1952 uváděl na trh svůj osmiválcový sporťák, nazval jej 8V. Domníval se totiž, že označení V8 má patentově chráněné Ford, což ale nebyla pravda. Také do sporu proti Volkswagenu o zkratku TDI zatím nikdo nešel, i když by se pro turbodiesel se vstřikováním přímo nabízela. Pro odlišení přidává řada automobilek do označení TDI ještě písmeno C, které označuje typ vstřikování Common rail.

Škodovka má na Úřadu průmyslového vlastnictví zapsanou třeba ochrannou známku Optima, tak se ale jmenuje nová velká kia, konkurující třeba superbu. Kia má ovšem zaregistrovanou kombinaci Kia Optima...

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.