Jen slupka je jiná. Z toho vyplývají i podobné vlastnosti všech jmenovaných. I Bora má vybrané jízdní vlastnosti, které dodávají pocit bezpečí. Pérování je přitom naladěno přesně tak, aby si řidič nestěžoval na přílišné otřesy a hlučné přejezdy nerovností. Ani v motorové nabídce nevystupuje Bora z rodinného kruhu. Testovaná šestnáctistovka je dnes už známá tisícům majitelů Octavií. Sto koní zaručuje solidní zrychlení, spotřeba řadí Boru přinejlepším k průměru. To ukazují nejen údaje ve srovnávací tabulce, ale i poznatky z testovacích jízd. Ve městě si v chladné zimě běžně říkala o dvanáct litrů benzinu na sto kilometrů, na dálnici se jí moc nechtělo výrazně pod deset litrů. I na mimoměstských silnicích měla nejraději sedm litrů na sto kilometrů.
Naopak vzorová je Bora v uspořádání interiéru a v jeho provedení. Až na jednu věc. Už zmíněná sesterská příbuznost s ostatními modely naznačuje, že místa vzadu nebude na rozdávání. A opravdu, nejeden konkurent z nižší střední třídy je dnes v nabídce místa vzadu velkorysejší. Navíc střecha Bory padá rychleji než například u Octavie, takže i místa pro hlavu se tu zdá být ještě o něco méně. Na druhé straně roli učitele by Bora mohla převzít v dílenském zpracování. Na vzorové tabuli by mohly viset obrázky kvalitních a luxusně působících plastů s přesnou návazností, příjemné potahové látky, do rukou dobře padnoucí volant i ostatní ovladače. Výbornou si zaslouží i přesné a pohodlné řazení rychlostních stupňů. Výtku si zaslouží snad jen z Octavie nechvalně známý špatně dosažitelný ovladač nastavení opěradel předních sedadel, k jinak výbornému dojmu nepadne ani prskající reproduktor v testovací Boře.
Největší nevýhodou karoserie sedanů ve srovnání s vozy s vyklápěcími pátými dveřmi (Škoda Octavia) je omezený přístup k obvykle obrovskému kufru. Bora není výjimkou, ani její objemný zavazadlový prostor (oproti svému předchůdci Ventu se smrskl o 45 litrů) není nejlépe přístupný. Zdobí jej však praktická a estetická chromovaná lišta na namáhané hraně kufru a propojení s interiérem, kterým lze nákladový prostor ještě zvětšit. Vzorové je čalounění.
Jak už je zvykem, za nabízenou kvalitu si Volkswagen pořádně účtuje, odměňuje se však dobrou bezpečnostní výbavou již v základní ceně. Nejlevnější Bora je na tuzemském trhu za cenu vyšší než půl milionu, nejrychlejší Bora se stopadesátikoňovým pětiválcem je k mání za tři čtvrtě milionu.
Prognóza odhadce
Konečně dochází k uzavření nové řady Vokswagenu: Bora jako kombinace sportovního ducha a elegance perfektně zapadá mezi "trháky" Golf a Passat.
Příbuznost s Golfem Bora určitě nezapře - 80% dílů pochází právě z Golfu IV. Opticky ale vystupuje přece jen jinak, navíc do vínku dostává bohatší výbavu.
Stejně jako její sourozenci i Bora jistě potvrdí stálé postavení Volkswagenu na našem trhu s automobily jak novými, tak i ojetými. Neustále se zvyšuje užitná hodnota vozů VW a jejich tradičně dobrá pověst je předpokladem pro udržení současného trendu: dobrá prodejnost. Nehavarovaná auta v dobrém technickém stavu jsou žádaná a většinou o něco dražší než konkurenční značky.
Lze bez pochyb předpokládat, že za udržovanou Boru 1,6 v základní výbavě dostane její dnešní čerstvý majitel po pěti letech ještě solidních 230 tisíc korun.
PETER LIŠKA
Očima designéra
Je-li dán Octavii dynamický a sympatický agresivní plnoštíhlý tvar, vyznačuje se Bora naopak nenápadnou, pečlivě vyváženou figurou, s výrazně zeštíhlovací kúrou. Působí skromněji a všechno kolem dokola na sebe harmonicky navazuje. Téměř vodorovný průběh bočního velkorysého prosklení zklidňuje tvarovou dynamiku stejně jako umírněná vypouklost boků.
Protože nikdo není dokonalý, vyskytují se i v této takřka dokonalé skulptuře "neharmoničnosti": obhroublá maska chladiče připomíná oteklá "ústa" s mohutným neušlechtilým "nosním" přechodem do čela motorového krytu. Více zajímavé jsou poněkud vysoké "oči" s postranními ostrými "růžky" v podobě zakomponovaných blikačů. Celý "obličej" se mi tím jeví neadekvátní k jemnému a citlivému tvaru karoserie. Půvab Bory spočívá v její jednoduchosti a nese tím pečeť dlouhodobé hodnoty.
PAVEL HUŠEK
Hodnocení AUTO MOTO
MOTOR A PŘEVODOVKA
Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu
7
Pružnost
7
Řazení/odstupňování převodovky
9
Spotřeba v testu
7
KAROSERIE A INTERIÉR
Prostor na předních sedadlech
8
Prostor na zadních sedadlech 1)
5
Využití zavazadlového prostoru 2)
7
Výhled z vozu 3)
7
Vybavení interiéru
9
PODVOZEK
Jízdní vlastnosti (v běžném provozu)
8
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích)
9
Řízení a ovladatelnost
8
Tlumení nerovností
8
Brzdy
9
Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu s konkurenty v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.
Design testovaného vozu hodnotí designér Pavel Hušek, který působil u několika evropských automobilek. Prognózu odhadce sestavuje Petr Liška ze společnosti Mobil Data, která zastupuje firmu Eurotax sledující ceny aut po celé Evropě.
Testovaný vůz | |
Model |
Volkswagen Bora 1,6 |
Výkon motoru (kW/k) |
74/100 |
Točivý moment (Nm) |
145 |
Spotřeba (l/100 km) * |
10,6/6,0/7,7 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
11,7 |
Max. rychlost (km/h) |
188 |
Objem zavazadlového prostoru (l) |
455 |
Výbava | |
Airbag řidič/spolujezdec |
ano/ano |
ABS |
ano |
El. stahování předních oken |
18 415 |
Centrální zamykání |
ano |
Klimatizace |
38 074 |
Cena (Kč) |
524 900 |
Interiéru vládne pohodlí a přehlednost. |
smysl pro detail |
Interiéru vládne pohodlí. |
Volkswagen Bora 1.6 |