Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Díky Britům se stal legendou. Volkswagen Brouk slaví 70 let

  14:08aktualizováno  14:08
Krátce po prvních poválečných Vánocích v roce 1945 sjela z výrobní linky první vozidla Volkswagen Typ 1, po nichž nakonec následovalo více než 21 milionů brouků. Do konce roku 1945 však vzniklo pouhých 55 vozidel.

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod označením „KdF-Wagen“. | foto: Volkswagen

Sériová výroba byla zahájena v improvizovaných podmínkách a v následujících měsících produkce často vázla kvůli všeobecnému nedostatku materiálu. První vozidla však byla viditelným znamením naděje a obnovením provozu v závodě na výrobu automobilů, který se nacházel pod britskou správou.

V rukou Britů

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod označením „KdF-Wagen“. Moderní závod, vybudovaný v dnešním Wolfsburgu pro výrobu nového lidového vozu, byl totiž během druhé světové války součástí německého zbrojního průmyslu a vyráběl především produkty pro armádu.

Fotogalerie

Závod s šesti tisíci zaměstnanci 11. dubna 1945 obsadily americké jednotky a v červnu 1945 jej převzala britská vojenská správa.

Velel jí tehdy devětadvacetiletý major Ivan Hirst, který zadal 22. srpna 1945 první zakázku na 20 000 vozů. Tím výrobní závod a jeho lidé dostali budoucnost a zabránilo se demontážím výrobních zařízení.

Vozidla byla určena především pro spojenecké síly, ale i pro zajištění lékařských služeb na venkově. V letech 1946/47 se výroba pohybovala většinou kolem hranice jednoho tisíce vozidel za měsíc. Soukromí zákazníci začali hrát významnější roli až po měnové reformě v červnu 1948.

Britské kořeny Volkswagenu jsou patrné dodnes, protože Britové přestavěli závod na civilní výrobu a dbali na kvalitu vozidel. Velký důraz kladli na servis a blízké vztahy se zákazníky. Zároveň vybudovali prodejní síť, která již v roce 1948 zahrnovala všechny tři západní zóny Německa.

KdF 60L

Mezinárodní rozměr získal prodej vozidel zahájením exportu v říjnu 1947. První volby do závodní rady v listopadu 1945, sotva půl roku po ukončení války, zavedly do firmy princip demokratické participace zaměstnanců. Když byla v říjnu 1949 předána společnost Volkswagenwerk GmbH do německých rukou, nacházel se tento podnik v nejlepší startovní pozici pro tzv. německý hospodářský zázrak.

„Volkswagen měl velké štěstí, že robustní automobil usnadnil britské vojenské správě řízení podniku a že byl jeho vedením pověřen Ivan Hirst, muž na svém místě,“ říká Dr. Manfred Grieger, vedoucí oddělení historické komunikace společnosti Volkswagen Aktiengesellschaft.

Ivan Hirst

Ivan Hirst

„Chytrý pragmatik dal výrobnímu závodu i zaměstnancům vizi tím, že ve stejné míře motivoval britské vojáky i německé zaměstnance, aby z poničeného závodu vybudovali úspěšný podnik. Znal kvality Volkswagenu a vyslal ho na silnice,“ doplňuje Grieger.

Brouk rozhodujícím způsobem přispěl k rozvoji demokracie a mobility. Později se zabydlel v mnoha zemích a stal se důležitým reprezentantem Německa, pro které získával sympatie. Brouk byl naposledy vyráběn v mexickém závodě Puebla a jeho produkce byla zastavena koncem července 2003 po více než 21 milionech vozidel. Brouk byl jako automobilová ikona srdeční záležitostí mnoha milionů motoristů. Jeho charakteristickou siluetu znají všude.


Autor:




Nejčtenější

Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových...
Audi se jízdu bez řidiče musí naučit sama

Německá značka Audi pracuje na systému autonomního řízení, který se učí podle šoféra. Asistenční systémy s umělou inteligencí se dostanou již do příští A8.  celý článek

Škoda Yeti.
Soud nařídil VW koupit od zákazníka škodovku s podvodným softwarem

Zemský soud v německém Hildesheimu v úterý nařídil německé automobilce Volkswagen, aby od jednoho německého zákazníka za plnou cenu odkoupila naftový vůz Škoda...  celý článek

Test letních pneumatik
Vzniká nová česká značka pneumatik. Zakládá ji největší e-shop s gumami

Česko bude mít nového výrobce pneumatik a s ním i novou značku. Radek Grill, zakladatel největšího českého e-shopu s pneumatikami, rozjíždí vlastní značku gum....  celý článek

Autobus sjel na Kolínsku do příkopu, hasiči evakuovali 28 osob (13.1.2017).
Silnice jsou úzké a auta široká. Ke sjetí na krajnici je čím dál blíže

Redakce iDNES.cz dlouhodobě sleduje frekventovanou silnici třetí třídy na východním okraji Prahy. Komunikace 0126a je velmi úzká, s okrajem vozovky začíná...  celý článek

Výrobní linka v kolínské automobilce TPCA (ilustrační snímek)
Potvrzeno. Češi vyrobili nejvíce aut v historii, čekají zpomalení

Český automobilový průmysl zaznamenal loni další historický rekord. Výroba za loňský rok vzrostla o osm procent, celkem tuzemské automobilky vyrobili 1,35...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.