Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stylová osobní dodávka Caddy Alltrack nahradí i SUV, ale stojí balík

aktualizováno 
Tak nějak mohl vypadat Roomster Scout, napadne leckoho při pohledu na nový Volkswagen Caddy v pohledném terénním outfitu Alltrack. Jenže druhou generaci praktické škodovky, které se za devět let v Kvasinách vyrobilo sotva půl milionu, koncem loňského roku vedení automobilky definitivně zrušilo.

Volkswagen Caddy Alltrack | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Caddy má solidní šanci převzít část klientely Roomsteru převzít, ale provedení Alltrack to nebude mít jednoduché.

Staronový vzhled

Navenek se nový Caddy příliš neliší od stejnojmenného předchůdce. Stejný zůstal nejen jeho rozvor, ale i většina vnějších rozměrů. Drobně změny jdou výhradně na vrub pozměněnému designu, který je viditelný hlavně na přídi. Nový nárazník, maska chladiče a výraznější světlomety přiblížily vzhled malé dodávky k moderním modelům Volkswagenu.

Fotogalerie

Modifikace se logicky nevyhnuly ani opačné straně vozu. Koncová světla dostala modernější grafiku, jiný tvar mají prolis kolem registrační značky i lepené zadní sklo, které teď zabírá celou šíři dveří. Novinkou na zádi je i decentní střešní spoiler s integrovaným brzdovým světlem.

Celkově Caddy působí velmi poctivě. Konzervativní design a krabicové tvary mu nejen sluší, ale navíc zajistí, že bude vypadat moderně o něco déle. K autům, za kterými se na ulici otočíte, sice nepatří, přesto mu nelze upřít jistou dávku elegance.

O osobním lehce offroadovém provedení Alltrack, které si v předchozí generaci říkalo Cross Caddy si dokonce dovolíme tvrdit, že vypadá velmi pohledně. Sada nelakovaných plastových doplňků z něj sice ještě nedělá teréňák, je ale rozhodně šmrncovní.

Volkswagen Caddy Alltrack

I užitečné věci můžou být hezké

Na interiéru návrháři mezigeneračně zapracovali o něco více. Z hlediska koncepce a rozmístění sedadel se sice nezměnilo nic, ale výrazně se zlepšil celkový dojem. Caddy i nadále boduje prostorností, skvělou variabilitou vnitřního uspořádání a možností převážet až sedm pasažérů. Ale že sedíte v dodávce, uvnitř poznáte hlavně podle vyššího posazu a několika metrů kubických prostoru kolem.

Nový Caddy samozřejmě využívá množství unifikovaných dílů, ale jeho kokpit na rozdíl od předchůdce nevypadá jako stavebnice. Modernější plastové materiály už nepůsobí tak odolně a houževnatě, ale interiéru rozhodně prospěly. O poznání pohlednější je i přístrojová deska, která má tvarem i rozvržením ovládacích prvků hodně blízko k osobním volkswagenům. Orientaci na náročnější zákazníky ostatně potvrzují i prvky výbavy. Ve standardu nechybí třeba kůží čalouněný volant, hlavice řadicí páky a manžeta ruční brzdy, nastavitelná loketní opěrka a řada dalších prvků, které bychom v užitkovém voze nehledali.

Volkswagen Caddy Alltrack

Díky bohatému prosklení panuje na palubě příjemně vzdušná atmosféra. Výborný je výhled všemi směry, stejně jako přístup k prvním dvěma řadám sedadel. Nadprůměrný je i prostor pro posádku. Řidič ani spolujezdec nestrádají v žádném směru, ve druhé a třetí řadě sedadel, která lze jednotlivě sklápět nebo zcela vyjmout z vozu, mohou být limitováni pouze dlouháni v oblasti kolen.

Na tradičně vysoké úrovni by byla i ergonomie ovládacích prvků, nebýt ovšem několika drobných prohřešků. Jak to vypadá, když dostane styl přednost před funkcí, dokazuje třeba polstrování dveří. Mohutné madlo, které tu mezigeneračně přibylo, je sice pěkné a praktické, ale tlačítka pro elektrické stahování oken se kvůli němu přesunula tak blízko k řidiči, že jsou levou rukou špatně dostupná. Drobnou výtku bychom měli i na adresu sedadel. Potah tvořený speciální odolnou tkaninou schvalujeme, příliš tvrdé polstrování a nevýrazné boční vedení nikoliv.

Absolutně žádné výhrady naopak nemáme k odkládacím prostorům, kterých je po celém voze velké množství. Velice praktická je například stropní polička nebo objemná uzavíratelná schránka v horní části přístrojové desky.

Z hlediska zavazadlového prostoru je Caddy opravdovým stěhovákem. Na zcela rovnou podlahu lze ve dvoumístném uspořádání naložit až 3 030 litrů nákladu, v pěti lze pohodlně cestovat i se zavazadly o objemu 750 litrů. Pokud využijete i třetí řadu sedadel, která se dodává za příplatek, musíte se spokojit jen se skromným 190litrovým kufrem.

Dvanáct možných kombinací

Terénní provedení modelu Caddy pohání množství pohonných jednotek. Paletu zážehových motorů pokrývají agregáty TSI o objemech 1,0, 1,2 a 1,4 litrů s výkony od 84 do 125 koní, vznětové verze pohánějí výhradně dvoulitrové TDI ve čtyřech výkonových variantách od 75 do 150 koní. V nabídce nechybí ani motor 1,4 TGI s tovární přestavbou na zemní plyn. Převodovky jsou v závislosti na výběru motoru k dispozici celkem čtyři, dvě manuální s pěti nebo šesti převody a dvě samočinné s šesti nebo sedmi stupni.

Volkswagen Caddy Alltrack

Volit mezi mechanickým ústrojím a převodovkou DSG mohou zákazníci pouze v případě benzinové čtrnáctistovky, druhého nejslabšího a nejsilnějšího „tédéíčka“. S pohonem všech kol je to obdobné, jenom nabídka je o něco užší. Zájemci o provedení 4Motion mají prakticky na výběr mezi motorem TDI s výkonem 122 koní a manuální převodovkou a silnější stopadesátikoňovou verzí s šestistupňovým automatem DSG.

Silný, nebo nejsilnější

Pokud nejste příliš limitováni finančními prostředky a toužíte po modelu Caddy Alltrack s pohonem všech kol, berte nejsilnější verzi, tak nějak by mohlo znít jednoduché doporučení. Jenže běžný zákazník může asi jen těžko opomíjet více než stotisícový rozdíl v pořizovací ceně.

Při výběru byste měli zvážit především využití. Pokud hodláte s verzí Alltrack trávit většinu času ve městě, automat přijde vhod, při rychlých dálničních přesunech a plném obsazení se zase hodí vyšší výkon. Spotřeba i projev motoru jsou v obou případech velmi podobné. Dvoulitrové TDI si v běžném provozu vystačí s nízkými otáčkami, ty ostatně kvůli ekonomice provozu preferuje i automat.

Motor se naštěstí práci v tomto režimu nijak nebrání, trochu nepříjemné dunění se ozývá z útrob jen při otáčkách těsně nad hranicí volnoběhu. Kromě vyhlazeného turboefektu vznětový čtyřválec zaujme i plynulým nárůstem výkonu a solidním zátahem v širokém spektru otáček.

Čtyři generace

Nápis Caddy se na užitkovém volkswagenu poprvé objevil v roce 1982, tedy v době, kdy se model, který byl od roku 1979 na některých trzích dostupný pod označením Rabbit, nebo Pick Up, začal prodávat na evropském trhu. Letitou dodávku postavenou na základech Golfu nahradila v roce 1996 druhá generace, kterou budou znát hlavně čeští živnostníci.

Jako základ pro malou dodávku, která na českém trhu vozila nápis Pick Up, totiž posloužila Škoda Felicia. Ve stejné době se na vybraných trzích prodával Caddy postavený na platformě modelu Polo.

Svébytným model se stal Caddy až s příchodem třetí generace v roce 2004. Loni byla na trh uvedena výrazně modernizovaná verze, kterou automobilka prezentuje jako čtvrtou generaci.

Trochu za očekáváním je zde jeho odhlučnění. Ve městě nebo na okreskách nevybočuje zvuková kulisa motoru ze zažitého standardu, ale při dálničních rychlostech do kabiny proniká hluk, který už trochu obtěžuje. U obyčejné dodávky bychom se nad tím asi příliš nepozastavovali, ale v případě „luxusního“ provedení Alltrack nás úspory v této oblasti trochu překvapily. Pohledem po kapotu jsme totiž zjistili, že motor kromě účinnější izolace postrádá i tradiční plastový kryt. K dispozici samozřejmě je, bohužel jen za příplatek 6 178 korun.

Pochvalu naopak zaslouží převodovky, které vzorně spolupracují s oběma výkonovými verzemi. Dvouspojkové DSG řadí tradičně hladce a poměrně rychle oběma směry. Neméně kvalitní je i manuální šestistupňová transmise, jejíž řazení má na užitkové auto příjemně krátké dráhy a hladký a přesný chod.

Silnější stopadesátikoňové verze nabízejí hlavně větší uživatelský komfort a lépe si poradí s vyšším zatížením. Ve dvoumístném obsazení ale nemá žádný problém s dynamikou ani o 28 koní slabší provedení. Jedna celá a tři desetiny sekundy, které od sebe dělí obě verze ve sprintu na 100 km/h jsou v praxi zanedbatelné stejně jako jedenáctikilometrový rozdíl v maximální rychlosti.

Jak se ukázalo, velmi podobná je v obou případech i spotřeba. Při testování na rakouském venkově a dálnicích kolem Vídně jsme jezdili se spotřebou okolo šesti litrů.

Pro práci i legraci

K příjemným stránkám modelu Caddy Alltrack patří také jízdní vlastnosti. Podvozek je svým charakterem spíše tužší, přesto je i na standardních sedmnáctipalcových kolech překvapivě komfortní. Pro české silnice budou určitě vhodnější o palec menší kola s vyšším profilem pneumatiky, které jsou v nabídce bez příplatku. Otázkou zůstává, jak se jednoduchá zadní náprava vypořádá s nástrahami vozovky v případě plného zatížení. Ve dvoumístném obsazení jsme byli s projevem na silnici nadmíru spokojeni.

Volkswagen Caddy Alltrack

Alltrack je navzdory vysokému těžišti až nečekaně stabilní, ale unikátní kombinace tuhé zadní nápravy a mezinápravové spojky Haldex páté generace má svá specifika. Nezatížená záď má tendenci trochu poskakovat, což se projevuje hlavně při rychlé jízdě po nerovném povrchu. Zvýšený caddy se do zatáček sice nevrhá s takovou lehkostí, jako nízké osobní modely, ale velmi dobře reaguje i na prudké změny směru. Přední kola mají velmi dobrou přilnavost, trakci v případě potřeby napomáhá i pohon všech kol 4Motion, který na změny adhezních podmínek reaguje okamžitě. Náklony karoserie nejsou ani při rychlé jízdě nijak dramatické, řidiče může maximálně překvapit boční vítr, vůči kterému není vysoká stavba vozu úplně imunní.

Díky pohonu všech kol a zvýšenému podvozku nejsou Alltracku zapovězeny ani výlety mimo asfaltový koberec. Světlá výška 159 milimetrů sice není pozvánkou do kdovíjak členitého terénu, ale rozblácenou polní cestou se prokouše stejně dobře jako koncernová SUV.

Přehnané ambice

Pochválit musíme i izolaci kabiny od hluku odvalujících se pneumatik, méně pak aerodynamiku. Zalomení boků karoserie za předními dveřmi je zdrojem hluku, který při vyšších rychlostech spolu s motorem narušuje akustickou pohodu na palubě.

Předchozí generace nazvaná Cross Caddy stála i v době finanční krize pořádný balík. To byl možná důvod, proč se ho na českém trhu prodalo celkem jen 123 kusů. Nový Caddy Alltrack je však ještě o zhruba 100 tisíc dražší. Základní provedení s motorem 1,2 TSI na českém trhu stojí 547 149 korun a to se ještě bavíme o ceníku, který je označený jako akční. Nejlevnější provedení se čtyřkolkou 4Motion je aktuálně k dispozici od 729 851 korun, za nejsilnější provedení s převodovkou DSG nyní u prodejců zaplatíte 835 759 korun (906 295 korun standardně).

Volkswagen Caddy Alltrack
Volkswagen Caddy Alltrack

Tím však ambiciózní cenová politika rozhodně nekončí. Připlaťte si za metalický lak, podélné střešní nosiče, autorádio s Bluetooth handsfree a třetí řadu sedadel a nebudete daleko od sedmiciferné částky. Cenu bohužel neospravedlní ani solidní bezpečnostní výbava, která kromě obvyklých systémů zahrnuje třeba elektronickou uzávěrku diferenciálu (EDS), nebo systémy Front Assist a City Brake. Jen pro srovnání. Ryze osobní model Touran nebo Golf Alltrack stojí ve srovnatelné specifikaci zhruba o 50 tisíc méně.

Resumé

VW Caddy Alltrack 4 Motion je souborem velmi užitečných vlastností. Pod tvarově jednoduchou a nadčasovou karosérii, která nepostrádá eleganci a styl, se spojují terénní schopnosti vozu SUV, variabilita MPV a přepravní možnosti dodávky. Jako bonus je tu navíc pohledný interiér, příjemné naladění podvozku, předvídatelné chování a úsporný provoz. Caddy Alltrack by podle všeho mohl být ideálním vozem pro mladé lidi žijící aktivním stylem života nebo početnější rodiny. Jenže právě ty asi nejvíc zpraží jeho pořizovací cena.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.