Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šílený nápad na superautomobilku VW-Fiat dává smysl

aktualizováno 
Nechali se unést nadšením z vítězství ve fotbalovém mistrovství světa, komentoval ironicky kapitán globálního autokoncernu Fiat Chrysler (FCA) Sergio Marchionne spekulace o tom, že si německý koncern VW dělá na jím vedenou firmu zálusk. Podle odborníků to až tak šílený nápad, jak to na první pohled vypadá, není.

Ve Volkswagenu Routan poznají znalci Chrysler Voyager. Německá značka se modelem vypůjčeným od americké automobilky snažila doplnit nabídku pro severoamerické trhy o velkoprostorové auto. Kvůli nízkým prodejům letos prodej skončil. | foto: Volkswagen

Marchionne na jedné z tiskových konferencí jakékoliv kontakty s Volkswagenem o něčem takovém rezolutně popřel. 

Těžko říci, jestli je to strategie Volkswagenu, jak psychicky "rozhodit" protivníka, pokud ano, nasadil o dost větší kalibr. Donedávna vzkazovali Němci Marchionnemu, že by rádi koupili Alfu Romeo. Značku, která má podle plánů velkého šéfa FCA mít hlavní roli v rozvoji celého koncernu. Sergio mu naplánoval raketový nárůst prodejů do konce dekády, druhou značkou, která v tom má hrát důležitou roli, je Jeep. Třetí do party je Maserati, které znásobilo prodeje z roku na rok a dnes už mluví o umělém omezování výroby (na 75 tisíc aut ročně), aby zůstal zachován punc exkluzivity značky.

Některé kroky obou firem ale k podobným nápadům analytiky automobilového průmyslu vybízejí. Vše odstartoval německý měsíčník Manager Magazin zprávou od utajeného informátora, podle kterého jednala německá automobilová skupina Volkswagen o možném převzetí Fiatu.

Majitelé italské firmy podle Manager Magazinu chtějí přesunout pozornost na značku sportovních aut Ferrari a tradiční trh s automobily téměř opustit. Volkswagen prý také doufá, že distribuční síť Chrysleru v USA by mu pomohla vyřešit problémy s propadem odbytu na druhém největším automobilovém trhu světa. VW-Fiat-Chrysler by se rázem dostal na severoamerickém trhu za první GM a před Ford.

Marchionne vše odmítl se sarkasmem sobě vlastním. Jednání o možném převzetí popřel i John Elkann, šéf holdingu Exor, co ovládá Fiat prostřednictvím 30procentního podílu.

Experti v této hypotéze vidí mnoho rizik, zároveň ale přidají dost argumentů, proč by celá operace dávala smysl.

Fiat, který na začátku letoška získal plnou kontrolu nad americkým Chryslerem, je sedmý největší výrobce aut na světě. Skupina Volkswagen, do níž patří i česká Škoda Auto, je největší evropskou automobilkou. Za prvních šest měsíců letošního roku vytlačila v celosvětových prodejích americkou General Motors z druhého místa a do roku 2018 hodlá být největší automobilkou světa. Zatím těsně první je dnes Toyota.

A od toho se odráží jeden z pádných argumentů splétačů teorií. Být světovou jedničkou je totiž velký sen vládce německého koncernu Ferdinanda Piëcha. Jedna z nejvýznamnějších osobností autoprůmyslu posledních dvou dekád jde systematicky za svým cílem. Velkému vizionáři, charismatickému vůdci, despotickému vládci a velmi dobrému konstruktérovi je dnes sedmasedmdesát let. Na splnění velkého snu tedy moc času nemá. Kdyby deseti milionům prodaných vozů koncernu VW přibyly další čtyři Fiatu a Chrysleru, byl by s přehledem první.

Piechovy plány totiž podle Lucy Ciferriho z renomovaného magazínu Automotive News Europe perfektně souzní s potřebami rodin Elkannů a Agnelliů, jejichž 150 členů drží třicetiprocentní podíl Fiatu. Ti se totiž musí na příštích pět let rozloučit s dividendami, protože FCA plánuje masivní investice do rozvoje.

Vidina velkých peněz pohromadě by tedy mohla s vírou podílníků v budoucnost Fiatu zakymácet. Koncern Volkswagen má totiž na účtech kolem dvaceti miliard dolarů (koncem března to bylo přesně 24 miliard), podíl ve Fiatu, o kterém se mluví, má přitom podle odhadů cenu 5 až 6 miliard, uvádí Automotive News Europe.

Asi také není shoda okolností, že se společně se spekulacemi o převzetí Fiatu objevila zákulisní informace, že koncern Volkswagen uvažuje o přejmenování na Auto Union. Hrdé jméno německé automobilové historie pasuje do Piëchových velikášských snů. Naposledy figurovalo ve jménu výrobce vozů Audi v osmdesátých letech. 

Londýnský analytik Arndt Ellinghorst z ISI Group už přemýšlí nad dalšími možnými plány: "Chrysler, tedy spíš Jeep a Dodge, by vyřešil problémy VW na severoamerickém trhu; Alfa by nahradila churavý Seat, evropský Fiat stojí na řadě 500 a dodávkách a jihoamerické aktivity Fiatu by se mohly prodat, třeba nějaké čínské značce."

Podle analytiků by se Volkswagenu hodila typicky "terénní" značka jako je Jeep. Zájem o crosovery a SUV roste celosvětově a třeba v Americe jejich prodeje už překonaly klasické americké sedany.

VW má v portfoliu třináct značek pokrývajících většinu poptávky, od masových aut, přes supersporty až po náklaďáky. I přes velkou snahu to německému koncernu moc nešlo mezi malými auty. Na ně je naopak specialista Fiat a jeho dnešní nabídka dnes stojí pouze na nich. Italští mrňousové by navíc pomohli Němcům srazit flotilový průměr emisí CO2, za které automobilky platí pokuty. 

Proti mluví podle analytiků nedávné prohlášení Volkswagenu, který plánuje zvýšit profitabilitu, což jde proti nutnosti masivně investovat do radikálního oživení Alfy Romeo, na které si dnes FCA musí půjčovat (a pokud nebudou mít nové alfy úspěch, bude koncern ve velkých problémech; první novodobá alfa má dorazit možná ještě letos). 

Proti takovému spojení by byly určitě i antimonopolní autority na obou stranách Atlantiku. Neřešitelná situace by určitě nastala v Brazílii, kde je Fiat značkou číslo jedna a Volkswagen dvojkou.

Celý kolos by navíc bylo dost složité uřídit a spojení německého smyslu pro řád a italské "kreativity" by vyžadovalo extrémně schopné manažery. 





Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.