Volkswagen Concept A: Přespolní běh v tretrách

  • 9
Boření předsudků je v poslední době velice oblíbená činnost mezi automobilovými výrobci. Jedním z těch, kteří mají nejvíce co bořit, patří německý Volkswagen, který ještě v nedávné minulosti platil za samo ztělesnění konzervatismu. Ten ale odlévá mladé a perspektivní zákazníky, proto Volkswagen začal, počínaje frankfurtským autosalonem 2003, navykat své stávající a lákat mladší zákazníky na nový designový směr.

Concept R z roku 2003 se stal vstupenkou do vyššího stupně designu, na němž se od té doby již octl nový Passat a také model EOS, který sám předtím přijal podobu Conceptu C.

Značně futuristický Concept T spíše demonstroval potenciál wolfsburských designérů, zato již čtvrtý concept, tentokrát pojmenovaný "A", by se díky svojí reálnosti mohl v dohledné době snadno ocitnout na výrobních linkách. A protože Volkswagen nepatří mezi ty, u kterých sériové modely neztrácí příliš na kráse proti konceptům, máme se možná zanedlouho nač těšit.

Concept A se velikostí podobá golfu. Je sice do všech stran o kousek větší (nejvíce na délku o 144 mm), ovšem do touaregu mu nějakých pár desítek centimetrů chybí. Největší změna je v koncepci - Concept A se vydal prozkoumat území, které zatím v Evropě leží ladem; pomezí mezi sportovním kupé a SUV, s krátkou zajížďkou směrem k pick-upům. Také v tomto případě, jako mnohokrát předtím, byl ovšem rychlejší Opel, jehož obdobně zaměřená antara se představila před půlrokem ve Frankfurtu.

Náskok konkurenci zřejmě tradičně nebude nic platný, protože Volkswagen se tentokrát hodně povolil kohoutky emocí a stvořil efektní a atraktivní tvary. Příď je jednoznačně firemní, ovšem dál už není povědomé skoro nic. Vzad posunutá kabina s nízkou střechou se odkazuje na Audi TT, ovšem zadní sloupek a celý zbytek auta s tím nesouhlasí a vytváří cosi nového.

Originální detaily přímo pršely, takže konceptu chybí B-sloupek a po vzoru Mazdy RX-8 se na zadní sedadla přistupuje zadními půl-dveřmi, otevíranými proti směru jízdy. Uvnitř čekají čtyři samostatná sedadla a ultramoderní přístrojová deska. To vše kryje plátěná střecha, která se shrnuje jako u starého Brouka. Fascinaci dotváří pro Volkswagen netypické výřezy blatníků, či kliky dveří, na obou stranách opticky spojené v jediný celek.

TSI a TDI se octnou pod kapotou. Přímo na ženevský sokl přijel terénní sporťák s pomocí turbokompresorové přímovstřikové čtrnáctistovky z Golfu GT, vyladěné na 110 kW, v případné sériové výrobě se počítá i s dvoulitrovým TDI a dalšími jednotkami. Sílu distribuuje šestistupňová sekvenční převodovka DSG za asistence pohonu všech kol Haldex II. Světlomety na obou koncích využívají LED technologii.

Volkswagen Concept A

Volkswagen Concept A

Volkswagen Concept A

Volkswagen Concept A

Volkswagen Concept A

Volkswagen Concept A

Volkswagen Concept A

Volkswagen Concept A

Volkswagen Concept A

Volkswagen Concept A

Volkswagen Concept A

Volkswagen Concept A