Sebastian Ogier se svým Volkswagenem během Britské rallye.

Sebastian Ogier se svým Volkswagenem během Britské rallye. | foto: Profimedia.cz

Volkswagen kvůli šetření na pokutu za Dieselgate opustí rallye

  • 23
Mistr světa Sébastien Ogier vyhrál o uplynulém víkendu počtvrté za sebou Britskou rallye a zpečetil tím i zisk Poháru konstruktérů pro tovární tým Volkswagen. Úspěšné tažení letošní sezonou však dostane hořkou pachuť. S koncem sezony tovární tým odstupuje ze seriálu mistrovství světa.

Koncern VW začíná kvůli aféře svých cinknutých dieselů škrtat. Už je jisté, že Audi opouští Le Mans a bude závodit s elektroformulemi. A Volkswagen světovou rallye opustí.

Audi musí šetřit na elektřinu

Úsporné škrty v koncernu Volkswagen postihnou jeho aktivity v oblasti motorsportu. Audi už ohlásilo ukončení účasti v okruhových závodech FIA WEC včetně slavné 24 hodin Le Mans, odstoupit od příští sezony z rallyového seriálu FIA WRC se po dnešním zasedání představenstva podle informátora renomovaného britského magazínu Autocar chystá i Volkswagen.

Audi R18 e-tron quattro v závodě 24 hodin Le Mans 2014

Předseda představenstva Ruppert Stadler konec angažmá Audi v okruhových závodech FIA WEC zaměstnancům oddělení motorsportu oficiálně zdůvodnil tím, že „je důležité zaměřit se na věci, které udrží Audi konkurenceschopné v příštích letech, což je nyní zejména elektromobilita“. Místo okruhových závodů jako 24 hodin Le Mans se proto nyní zaměří na závody elektromobilů Formula E.

Část zaměstnanců stávajícího oddělení motorsportu bude pokračovat v tomto „elektrickém“ týmu, část přejde do oddělení Technického vývoje. V Audi se ovšem plánují mnohem větší škrty - více čtěte zde.

Pro fanoušky značky je to smutná chvíle, protože během 18 let ve WEC získalo Audi mimo jiné 13 vítězství v závodě 24 hodin Le Mans. Audi by ale mělo pokračovat alespoň v závodech DTM s vozem RS 5 DTM, o další účasti značky v mistrovství světa v rallycrossu (World RX) zatím nebylo rozhodnuto.

K podobnému kroku zřejmě velmi rychle spěje i samotný Volkswagen, který se účastní mistrovství světa v rally (WRC). Tam získal celkem dvanáct titulů během čtyř let (po čtyřech titulech v hodnoceních jezdců, spolujezdců a konstruktérů), na tratě mistrovství světa v rallye vyjely speciály vycházející z Volkswagenu Polo v roce 2013.

Oficiální oznámení konce proběhne nejspíš na konci letošního ročníku při australské rallye, která se jede 17. až 20. listopadu.

Vedení týmu Volkswagenu převzal letos od 1. září Sven Smeets od Josta Capita, který odešel k McLarenu. Smeets doufal, že představenstvo program WRC německé značky alespoň o rok prodlouží. Tým totiž už investoval velké peníze do vývoje speciálu pro příští sezonu, který odpovídá novým pravidlům. Ani to se nestane, Volkswagen ani nenabídne nový speciál soukromníkům k odkupu. Dvě stovky členů týmu zůstanou v divizi Volkswagen Motorsport, která se zaměří na další projekty koncernu.

21. října 2016

Škoda je zatím v klidu

Logicky ohroženy by mohly být i sportovní aktivity další koncernové značky. Ukončí aféra Dieselgate i 116 let trvající tradici motorsportu značky Škoda? Ta se s tovární Fabií R5 pere o vítězství v letošním ročníku WRC-2, o kterém rozhodne až úplně poslední soutěž v Austrálii.

Ind Gaurav Gill už pro ni na konci září zajistil v Malajsii pátý titul v klasifikaci konstruktérů i jezdců ve FIA Asijsko-pacifickém mistrovství v rally (APRC).

Podle informací od zdrojů uvnitř automobilky zatím ale česká značka ukončení své účasti v oblasti motorsportu pro příští rok neplánuje. Stejný je i oficiální postoj automobilky: „S omezováním aktiv v oblasti motorsportu pro příští rok Škoda nepočítá,“ řekl pro MF Dnes Zbyněk Straškraba z oddělení komunikace Škoda Auto.

Rrallyový speciáu Škoda Fabia R5 na tuningovém srazu ve Wörthersee

Situace se ale může změnit každým okamžikem, přestože projekt Fabia R5 je ekonomicky velmi úspěšný. Značka prodala soukromým týmům už více než sto aut. Jde o nově vyvinutý vůz (homologován 1. dubna 2015), který je ve své kategorii technicky na špičce. Ale pokud šetří velké koncernové značky jako Volkswagen a Audi, bude muset šetřit i Škoda. A sponzoringové aktivity obvykle bývají první na řadě. Zatím ale nic nenasvědčuje tomu, že by Fabia v roce 2017 měla zmizet ze světových rallyových tratí.

Motorsport v podání koncernu Volkswagen tak dostane podle všeho zcela novou, skromnější podobu. Porsche, Lamborghini a Bentley zůstanou u svých okruhových sérií. Bentley pomýšlel na stavbu speciálu pro vytrvalostní závody, teď však na tyto myšlenky není vhodná doba.

,

Elektromobil