Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Volkswagen Golf GT: statečné srdce

Stříbrný nevýrazný kabát z něj dělá toho pravého šedého vlka v rouše beránčím. Když na něj začnete na okresce dorážet, procedíte možná mezi zuby cosi o tunerovi, kterému už nezbylo lepidlo na poslední literu z magického trojpísmenní GTI. Ale chyba lávky, bez ohromujícího zvukového doprovodu vaše úšklebky hanebně ztrestá, až vám i černé folie na oknech zblednou a čepice, chránící kšiltem levé ucho, odlétne.
VW Golf GT

VW Golf GT - "Gétéčko“ se bohužel nedostalo k půlmilionové hranici, kde by ho i na kost od výbavy oholené kupovali hordy nadšenců, takhle je spíše variantou pro technicistně smýšlející kupce GTIčka. | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

zvenčí  |  zevnitř  |  motor  |  jízda závěr

Na první pohled docela obyčejný golf, unisexová barva, pět dveří... přesně s tímhle jezdí sousedka v sobotu do supetmarketu a v neděli na hřbitov, zklamáním je i zdvihový objem 1390ccm napsaný v techničáku.

Ona ta čtrnáctistovka ale zase tak "obyčejná" není. Je vlastně hodně neobyčejná, dokonce natolik, že ji Volkswagen ji chrání jako rodinné stříbro a žárlivě ho zatím nechce půjčit ani koncernovým příbuzným.

"Gétéčko“ má na dnešní sporťáky hodně podměrečný motor co do objemu, když ale přijmete jeho pravidla hry, letíte jak s větrem o závod. Tahle "obyčejná" čtrnáctistovka předvádí pod kapotou golfu hodně statečný výkon, když jí konkurenti neporazí hrubou silou svých mnoha kubíků, bude jim víc než dobrým soupeřem. A není troufalé říci, že na technické trati plné zatáček jim to gétéčko "natře", nebo jim minimálně znechutí sobotní odpoledne.

Může se hodit

Prodej nových i ojetých vozů Volkswagen Golf www.automodul.cz

Co na tomhle autě opravdu chybí, je označení motorizace na zádi. Jedna-čtyřka by se tam hezky vyjímala, to už by ale mnohem objemněji vybavení soupeři nemuseli "rozdýchat" vůbec.

Volkswagen Golf nepatří ke krasavcům, za kterými by se děvčata otáčela. Jeho baculaté tělo nevzbuzuje příliš emocí a když náhodou zaparkujete vedle minulé generace, nespatříte žádný výraznější posun.

VW Golf GT

Ve Wolfsburgu sází především na jistotu, extravagantní kousky a kdejaké designérské excesy si u vozu s takovou tradicí prostě nedovolí. Negativista by řekl, že žije ze slávy předchůdců, zarytý golfista by jistě poznamenal cosi o klasice a nadčasovosti a běžný uživatel, tomu přijde nenápadný vzhled vlastně vhod.

Testovaná verze GT hraje v modelové hierarchii třetí housle, ale příslušnost ke skupině sportovních derivátů prozrazuje její zevnějšek minimálně. Něco málo napoví kola z lehkých slitin, stylizovaná mřížka chladiče, dvojitá koncovka výfuku a štítky s označením GT. Trochu matoucí jsou kontextu se zaměřením vozu nelakované části nárazníků, které by spíš ukazovaly na ekonomickou verzi "junior-golf" než třičtvrtěmilionového sprintera.

Jinak je to golf, který známe a který se za ty tři roky potkávání vlastně dost okoukal. Dost možná také proto, že se mu na českém trhu tak dobře daří.

Ani uvnitř vozu to není žádný festival novot. Až na drobné detaily se interiér prakticky neliší od základních verzí. Známé tvary, známé plasty, známé všechno. Kvalita zpracování je samozřejmě příkladná, nic ovšem nenaznačuje, že zrovna tenhle golf by měl posádku něčím zaujmout.

VW Golf GT

První, co na palubě vozu upoutá pozornost jsou anatomicky tvarovaná a velmi pohodlná přední sedadla s výrazným bočním vedením. Ani ta však nejsou ve výbavě žádnou novinkou. Na chlup stejného posezení si užívají i majitelé golfu v provedení Sportline.

Štítek s označením verze umístěný na volantu a interiérový dekor v grafitovém provedení také nepatří k výsadám "gétéčka".

Zásadní inovace je před zraky méně pozorných dobře ukryta v prostoru za volantem. V přístrojové kapličce nahradil důležitý teploměr vody malý tajemný ciferník s nápisem BOOST, ve kterém se může při polechtání plynového pedálu červená ručička uběhat.

Právě boost-budík ovšem prozrazuje co se děje vepředu. Benzinová čtrnáctistovka je totiž notně dopovaná dávkami vzduchu a právě BOOST má řidiči ukazovat, jak je motor v danou chvíli přeplňovaný. V praxi se ale z něj nic vyčíst nedá a o jeho informativním charakteru tak lze přinejmenším pochybovat.

VW Golf GT

Kdo se nechá táhnout mainstreamem, koupí si GTIčko. Jste-li ale fajnšmekr třicet koní oželíte, a to i přesto, že za "I" v jeho jméně moc neušetříte. Konstruktérům VW se podařilo téměř popřít heslo pana Bentleye "Objem ničím nenahradíš". Říkají: "Jde to – turbem, kompresorem a přímým vstřikem."

Kdo se nechá táhnout mainstreamem, koupí si GTIčko. Jste-li ale fajnšmekr třicet koní oželíte, a to i přesto, že za "I" v jeho jméně moc neušetříte.

Neskutečně pružný, lehkonohý, střelhbitě reaguje na sebevětší zlomyslnost, která se urodí v hlavě řidiče - tak se dá jednoduše popsat dojem TSIčka. Díky kompresoru, který dopuje motor kyslíkem od nízkých otáček do doby než se roztočí vrtule turba, je v každé chvíli k mání dostatek výkonu. Tento dvojitý doping si dopřává motor 1,4 vybavený systémem přímého vstřikování paliva FSI.

Jako chybu bude neznalý čtenář technické dokumentace považovat údaj v kolonce výkon - 170 koní (125 kW). Tabulky výrobce dále říkají, že maximální kroutící moment je 240 newtonmetrů, zrychlení z nuly na stovku se odehraje během 7,9 sekund a maximálka je 220 kilometrů v hodině.

VW Golf GT

Kouzlo motoru ale spočívá někde jinde. Zvolená technologie totiž zaručuje dokonalou linearitu agregátu, není třeba čekat na sepnutí turbodmychadla a udržovat otáčky nad potřebnou mezí, TSIčku se stačí přehoupnout přes nějakých tisíc otáček a frčí seč mu pneumatiky 225/45 R17 stačí.

Motor nemá citelnou výkonovou špičku, obejde se bez turboefektu, ale táhne od nuly do konce otáčkoměru jako o život. Prostě a jednoduše "nalosujete" v převodové skříni nějakou z šesti rychlostí a jedete srážet hřebínky "namachrovaným frajírkum" oplývajícím koňskými silami. Zdá se to až neuvěřitelné, ale je schopný si i na dvojku a trojku "odhrábnout".

Jediné, čím vás tento agregát zklame, je zvuk. Od prostoru pro posádku je vzorně odhlučněn, na nějaké burácení výfuku zapomeňte také. O poznání výraznější zvukové kulisy se Vám nedostane ani při jízdě se staženými okny.

VW Golf GTVW Golf GT

Příznivou stránkou malého motoru je i střídmý apetit. Při běžném tempu, bez ambic trhat ekorekordy jezdí GT v kombinovaném cyklu se sedmilitrovou spotřebou, jízda na maximum znamená dvoucifernou spotřebu začínající jedničkou. Při normálním prohánění se do deseti litrů vejde s přehledem.

Velkou neznámou zůstává životnost přeplňovaného motůrku, který bude většina soutěživých majitelů neustále točit do hvězdných výšin. Logika ovšem říká, že by si VW nedovolil přijít na trh s něčím, co není řádně ozkoušené a dostatečně odolné vůči neomalenému zacházení.

Pro začátek bude stačit, kdy se řidiči konečně naučí nechat turbodmychadlu po RZtě čas na "odfrknutí". V praxi to žádnou alchymii nevyžaduje, jednoduše necháme po dojetí motor ještě jednu až dvě minuty běžet, aby se stačil uklidnit a vychladit.

VW Golf GT

Papírové slabší hodnoty výkonu nemusí vždy znamenat menší požitek z jízdy. Čistě subjektivní pocit říká, že s GTčkem se užije více zábavy než s GTIčkem a R32. Má sice o 30 respektive 80 koní méně než závodiví bráchové, to ale zážitkům vůbec neubírá, ba právě naopak.

Tenhle neobyčejný golf aspiruje na krále zatáček, ač mu motor roztáčí jen přední kola. Motorem nepřetížená přední náprava dovoluje vrhat se do zatáček bez nežádoucí nedotáčivosti rychleji, než by si kdo pomyslel. Tiše a s přehledem odvádí zbytek práce šampiona klikatic zadní čtyřprvková náprava.

Stejně jako "gétéíčko" i "gétéčko" má oproti standardu o 15 milimetrů snížený podvozek, díky nepatrně lepšímu rozložení hmotnosti ale poskytuje o třídu komfortnější svezení.

Chování vozu je překvapivě hodně neutrální. I při vysokých rychlostech je držení zvolené stopy velmi precizní a klid s jakým se vůz pouští i do ostrých vlásenek je těžko popsatelný.

Tradiční výtka míří na adresu "pře"posilovače řízení, který k rukám řidiče přivádí omezené množství informací od vozovky. Vyšší účinnost by si vzhledem k naturelu naopak zasloužila brzdová soustava.

Došli jsme k nejzávažnější vadě modelu Golf GT a tou je jeho astronomická cena. Jen vedení VW ví, proč mu nasadilo tak neskutečně vysokou cenovku.

VW Golf GTMohou za to vysoké náklady vložené do vývoje, je to drahou technologií výroby, nebo je to jen pojistka proti kanibalizaci zákazníků prestižněji působícího GTIčka, které má ale jedna-čtyřkový golf nečekaně blízko na dostřel?

"Gétéčko" se bohužel nedostalo k půlmilionové hranici, kde by ho i na kost od výbavy oholené kupovali hordy nadšenců, takhle je spíše variantou pro technicistně smýšlející kupce GTIčka.

Nejlevnější golf ve verzi GT je k mání za 719 tisíc, spolupráci s dvouspojkovou převodovkou DSG, si tuzemský dovozce cení na dalších 61 tisíc Kč.

Pohled do ceníku golfu odhalí, že silnější brácha GTI, se srovnatelnou výbavou startuje na 769 tisících. Rozdíl je tu "zanedbatelných" padesát tisíc, kdo ale jen trochu hoví technice, ten GTčko v nabídce rozhodně nepřehlédne...

PLUSY
+ nízká sazba povinného ručení
+ vynikající dynamické vlastnosti
+ mimořádná pružnost motoru
+ velmi dobré jízdní vlastnosti
+ nízká spotřeba pohonných hmot
+ příjemné ovládání

MINUSY
- vysoká pořizovací cena
- nepříliš komunikativní řízení
- slabší účinnost brzdové soustavy
- malá odlišnost od základní verze

Volkswagen Golf GT v číslech

motor

zážehový, přímovstřikový (FSI), přeplňovaný turbodmychadlem a kompresorem

max. výkon (kW/k)

125/170

max. kroutící moment (Nm)

240

objem (ccm)

1390

spotřeba město/mimo město/kombinace (l)

9,8 / 6,1 / 7,4

max. rychlost (km/h)

220

zrychlení 0-100
km/h (s)

7,9

délka x šířka x výška x rozvor (mm)

4204 x 1759 x 1479
x 2578

objem kufru sklop./ nesklop. zadní sedadla (l)

350/1305

hmotnost provozní/celková (kg)

1271/1850

základní cena v Kč

719 100

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...