Volkswagen Golf kombi - solidní vůz s menším prostorem

- Volkswagen Golf Variant je ve své třídě nepřekonatelný v tom, jak pozitivně působí jeho výborné zpracování od sedadel přes kvalitní plasty až po čalounění kufru. U vozu, který se podrobil redakčnímu testu, přesvědčil i pružný turbodiesel s nízkou spotřebou. Na druhé straně však zůstává skutečností, že většina konkurentů nabízí levnější kombíky s objemnějším prostorem jak pro zavazadla, tak i pro posádku na zadních sedadlech.

Může se hodit

Nabídku nových i ojetých vozů Volkswagen Golf 
můžete najít na serveru www.automodul.cz

Kdo potřebuje vozit zavazadla, jistě se zajímá o kufry různých automobilů. A z takového porovnání vyjde Golf Variant špatně, neboť kupříkladu proti nejprostornějšímu zástupci kategorie Škodě Octavii kombi - má o 88 litrů prostoru pro zavazadla méně. Při složených zadních sedadlech pak Ford Focus kombi poráží golfa dokonce o 110 litrů. Handicap se ovšem projeví jen v případech, kdy je nutné auto úplně naložit. Jinak i těch základních 460 litrů prostoru v zavazadelníku běžně vystačí. A za příkladné čalounění kufru patří Volkswagenu Golf Variant zcela nepochybně jednička. Stejně solidně působí i celý interiér automobilu. Jednoduše řešená palubní deska je zastřešena kvalitním plastem, tužší sedadla jsou pohodlná jak při dlouhých cestách, tak i v sérii zatáček. O prostornosti interiéru platí to, co bylo nesčetněkrát vyřčeno v souvislosti se Škodou Octavií: hodně prostoru je na předních sedadlech, zato tísnivý pocit pro kolena dospělých cestujících je znát vzadu. Koncernová příbuznost s octavií se prolíná také v motorech. Stokrát pochválený turbodiesel s výkonem 90 koní zaslouží pochvalu i pod kapotou Volkswagenu Golfu Variant. Takže jen stručná rekapitulace několika jeho základních vlastností: výtečná pružnost, nízký hluk, krátká doba žhavení i v zimě a především nízká spotřeba. Ta je nejvyšší ve městě, kde ale zřídkakdy překoná osm litrů nafty na 100 kilometrů. Na dálnici nebo při rychlé jízdě se pohybuje okolo šesti až šesti a půl litrů, mimo město při klidné jízdě lze jezdit za méně než pět a řidiči se superlehkou nohou na plynu to s turbodieselem umějí za méně než čtyři litry nafty na sto kilometrů. K solidnímu pocitu za volantem golfu přispívá rovněž přesné a tiché řazení rychlostních stupňů. Řadicí páka však u Golfu TDI často zůstává dlouhou dobu v klidu, neboť motor pružně auto zrychluje jak v nízkých, tak i ve vysokých otáčkách. Třeba na dálnici pětka zvládá všechna stoupání a i za omezeními rychlosti na 80 kilometrů v hodině se Volkswagen Golf Variant pružně a rychle rozjede na maximálně povolenou stotřicítku. Jízdní vlastnosti má Golf Variant hodně srovnatelné se Škodou Octavií kombi. Oba podvozky jsou bezpečné a přetáčivé až v hodně extrémních situacích. Výborné je odpružení obou automobilů, které tak poskytují komfort i na špatných cestách.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  13,5
Zrychlení 0-400 m (s)  19,0
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  9,8
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  20,5
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  29,9
Pramen: ÚSMD

Očima designéra 
Vzhledově až fádně se představuje Volkswagen Golf Variant. Funkčnost kombíku je přece prvořadá! Obcházím bez jediného vzrušení kolem vozu a nacházím německy precizní zpracování a sesazení dílů karoserie. Žádné zbytečnosti a okázalosti, žádný detailní tvar, který by vybočoval z řady. Vše působí čistě, uhlazeně a spořádaně. A přece něco: tím, že tahy linií kombíku jsou přísně logické, nemají sklon k romantickým křivkovým vazbám zadní a boční stěny. Tak dochází mezi zadním světlem a třetím bočním oknem ke schodu, který se mi nelíbí. Zlepšený výhled zadním oknem se sníženou spodní hranou, sympatické proporce a sférická oblost víka čistě navazujícího na koncová světla jsou však dostatečným ospravedlněním zmíněné chyby.
Pavel Hušek, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce
Jenom čas a prodejní čísla ukážou, jestli se novému Volkswagenu Golfu Variant povede překonat svého, v tuzemsku nepříliš prodejně úspěšného předchůdce. Že to novinka nebude mít lehké, to je nasnadě. Škoda Octavia kombi bude svému menšímu nevlastnímu bratrovi velkou konkurencí, a to nejen v Česku. Proto i poněkud méně optimistický odhad ceny ojetého vozu: po pěti letech provozu zhruba 250 000 korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovník redakce 

Volkswagen Golf kombi