Zapomeňte na Golf GTI. Tedy pokud vám nejde o cenu. Za pohon všech kol, o 59 kW vyšší výkon a další speciality si u nejsilnějšího Golfu R připlatíte podle předběžných informací přes 350 000 korun. To je opravdu hodně, hlavně v kontextu více než příznivé ceny GTI, který začíná na 613 000 korunách. Golf R má v Německu stát přes 38 000 euro, což je v přepočtu 970 000 korun. Česká cena zatím nebyla stanovena, ale možná bude příznivější jako u GTI, který je u nás levnější než třeba v Německu.
Ano, Golf R je jedním z nejdražších kompaktních hatchbacků na trhu, na druhou stranu výjimečné jsou i jeho výkony. Nový motor 2.0 TSI poskytuje maximální výkon 221 kW (tedy rovných 300 koní) a maximum točivého momentu vrcholí na hodnotě 380 Nm. Křivka točivého momentu je velmi plochá, maximum je dostupné od 1800 do 5500 otáček.
S šestistupňovou automatickou převodovkou DSG dokáže na stovku auto zasprintovat za 4,9 sekundy, což je fantastická hodnota. S manuální převodovkou to auto dokáže za 5,3 sekundy. Maximální rychlost je omezena na obligátních 250 kilometrů za hodinu, ač auto by jistě jelo rychleji.
Pro porovnání: nové GTI poskytuje z dvoulitrového motoru výkon 162 kW (verze Performance 169 kW) a předchozí model R z šestkové generace Golfu měl maximální výkon 200 kW. Novinka tak posílila velmi výrazně a vlastně má stejné parametry jako již dříve představený sourozenec Audi S3. Oproti Audi ale bude Golf R o poznání levnější a sprintuje ještě o fous rychleji.
Podvozek erka je samozřejmě snížený. Oproti obyčejným modelům Golfu o dva centimetry, oproti GTI o půl centimetru. Standardem je trvalý pohon všech kol Haldex páté generace doplněný elektronickým diferenciálem XDS. Adaptivní podvozek má nový režim Race, který ovlivňuje i odezvu plynu a převodovky. Stabilizační systém ECS je v novém Golfu R k dispozici v novém režimu ECS Sport, který dává řidiči více času pro korekci jízdy, reaguje totiž se zpožděním. V případě zájmu, jako jediný Golf, umožňuje erko i úplné vypnutí stabilizace.
Standardem ve výbavě jsou přední bixenonové světlomety, osmnáctipalcová kola, zadní LED svítilny (denní LED jsou i vpředu) a v interiéru čalounění v kombinaci kůže a alcantary. Tradičně odlišný je design masky a specifický vzhled mají i litá kola. Zezadu erko pozná každý podle čtyř koncovek výfuku. Odlišný tvar mají i nárazníky a další doplňky karoserie.
Výrobce se chlubí, že nový Golf R je výjimečně úsporné auto. Ano, v kontextu jeho výkonu je to poněkud paradoxní, ale v laboratorních podmínkách dokáže s automatickou převodovkou novinka jezdit v kombinaci za stěží uvěřitelných 6,9 litru. V praxi to bude jistě mnohem více, kvůli pouhému lechtání plynu si model R bude kupovat málokdo. Ale pro srovnání, mezigeneračně průměrná spotřeba klesla o 1,5 litru. A to není málo.
Oficiální premiéru si novinka odbude v září na autosalonu ve Frankfurtu. Zde Volkswagen zveřejní podrobné ceníky a přesný termín zahájení prodeje. Už teď je ale jasné, že novinka přijde na trh ještě do konce roku.