Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

K moři autem za polovinu. Prozkoumali jsme cestu golfem na zemní plyn

  13:30aktualizováno  13:30
Dojeli jsme na zemní plyn na francouzskou riviéru. Bylo potřeba trochu plánovat, ale téměř celou cestu jsme zvládli na CNG. S VW Golf TGI jsme za palivo zaplatili 1 200 korun, s nafťákem by to vyšlo minimálně na dvojnásobek.

Volkswagen Golf TGI | foto: Radek Vavřinapro iDNES.cz

Volkswagen není v alternativních pohonech žádný nováček. Modely s pohonem CNG má v nabídce stabilně už několik let. Na zemní plyn umí jezdit modely Passat, Touran, Caddy či UP s označením Ecofuel. Ty však měly benzinovou nádrž o objemu pouze 31 litrů. Do plynových nádrží se pak vešlo 21 kg plynu.

Může se hodit

Také chcete vyrazit na výlet golfem? Pořiďte si ho na Automodul.cz.

U Golfu TGI je to jiné, zůstala mu plnohodnotná nádrž na benzin o objemu 50 litrů a k tomu plynová nádrž na dalších 15 kg plynu. To při naplnění obou nádrží slibuje teoretický dojezd přes 1 200 km. Vyzkoušeli jsme to při cestě na francouzkou riviéru.

Volkswagen Golf TGI

Golf TGI se na první pohled neliší od klasického Golfu Variant, pod kapotou je koncernová 1,4 TSI o výkonu 110 k. Ze zavazadlového prostoru ubylo oproti klasické verzi 181 litrů místa. Místo pod podlahou zabraly nádrže na zemní plyn. TGI je také o 128 kg těžší. Výkon motoru byl snížen o 12 koní oproti klasické 1,4 TSI. Cena Golfu TGI začíná na 488 900 korunách, což je o 46 tisíc více než stejná verze jezdící pouze na benzin.

Start u plničky

Cesta začala v Praze na plničce CNG v Dejvicích. Za 390 korun plníme nádrž 15 kg zemního plynu. Cílem je 1 245 kilometrů vzdálené Monte Carlo, 80 % trasy vede po dálnicích Německem, Švýcarskem a Itálií.

Cestě předcházela příprava, tipování a hledání plniček CNG po cestě. V Německu a Rakousku je síť hustá, horší je to v Itálii. V okolí Monte Carla a po celém pobřeží ve Francii je plnička pouze jedna jediná u Cannes, to znamená zajížďku asi padesát kilometrů.

Bereme tedy směr Plzeň, Rozvadov a po německé dálnici A7 až k Bodamskému jezeru. Po ujetí asi 350 kilometrů nám dochází plyn a auto plynule přepíná na benzinový pohon. První plánované tankování CNG je za zhruba padesát kilometrů na klasickém velkém německém odpočívadle (Autohof) ESSO s jedním stojanem CNG. U čerpačky je fronta asi tří aut. Plníme 16,27 kg plynu po 1,08 eura za kilogram, CNG by nám podle propočtů mělo vystačit až do Itálie. Pokračujeme dále směr Lindau a přes Švýcarsko do Itálie. Na dálnici dodržujeme rychlost 130 km/h. Spotřeba se podle palubního počítače pohybuje stále okolo 3,5 kg plynu na 100 km. Celkový dojezd ukazuje auto stále přes tisíc kilometrů.

Jiná jména, jiné koncovky

V každé zemi má stlačený zemní plyn (CNG) jiné označení. V Německu je to Erdgas, v Itálii Metano, ve Francii GNV. Nejčastěji jsou plničky na čerpacích stanicích, které jsou samoobslužné a za plyn se dá platit jak hotově, tak bankovními kartami. Projíždíme kouskem  Rakouska a přejíždíme do Švýcarska, abychom se přes Alpský průsmyk San Bernardino dostali k Milánu. 

Volkswagen Golf TGI

V Itálii může nastat hned několik problémů, síť plniček není tak hustá, jako třeba v Německu či Rakousku. Ale hlavní potíž je v tom, že se zde používají jiné koncovky plnění. K plničce na dálnici směřující do Janova dojíždíme už za tmy a hledáme stojan s označením Metano. Koncovka je skutečně odlišná a do golfu nepasuje.

Fotogalerie

Obsluha si nás však rychle všimla. Donesla redukci a můžeme auto v klidu nakrmit. Hadice obalená izolačkou a dráty trčící ze stojanu nám trochu nahnaly strach, ale povedlo se. Naplnili jsme 14,92 kg; cena 1,109 eura za kilogram. Tento plyn nám vydrží až k pobřeží.

Okolo půlnoci dorážíme do San Rema, kde nocujeme. Dojezd na plyn stále ještě přes 60 km, zdolat Monte Carlo tedy nebude problém.

V cíli

Ráno s přehledem dojíždíme do monackého knížectví. Dochází plyn a palubní počítač ukazuje ujetých 1 245 km. Jediná plnička v okolí pobřeží je v opuštěné průmyslové zóně asi 20 km od Cannes. Plyn tu mají drahý, stojí 1,26 eura za kilogram. Je to bezobslužná stanice a platba pouze platební kartou nám dala trochu zabrat, ale naplnili jsme 15 kg na zpáteční cestu.

Trasu domů jsme zvolili přes bezcelní zónu v italském středisku Livigno. Zde se dá tankovat levný benzin (euro za litr). Ale vzhledem k brzkým ranním hodinám se nám tankování nepodařilo, protože samoobslužný terminál bohužel nekomunikoval s naší platební kartou. Hned vedle Livinga se nachází průsmyk Stelvio Pass, který je rájem motorkářů. Klikatou silnici golf zdolal s přehledem. Při provozu na benzinový pohon se spotřeba v alpských kopcích pohybovala okolo šesti litrů na 100 km.

Volkswagen Golf TGI

Poslední zastávkou je plnička CNG v Rakousku kousek před Innsbruckem. Zde plníme nejlevnější CNG na cestě: 0,937 eur/kg. V pozdních hodinách dojíždíme zpět do Prahy.

Za polovic

Až na 60 kilometrů na benzin jsme celou cestu zvládli na CNG. Celkem jsme tedy na cestu do Monte Carla spotřebovali 43,19 kg plynu, což při přepočtu průměrné ceny za kilogram plynu (28 korun) znamená náklady 1 209 korun. V přepočtu na jeden ujetý kilometr to znamená 0,97 Kč/km. Průměrná cestovní rychlost se podle palubního počítače ustálila na 102 km/h.

Pro srovnání: pokud bychom stejnou cestu jeli dieselovým autem s průměrnou spotřebou 5 l/100 km, stály by nás pohonné hmoty při průměrné cenně nafty v Evropě (39 Kč/litr) necelých 2 500 korun. S CNG autem jsme cestu zvládli za polovinu.

Při průměrném ročním nájezdu 20 tisíc kilometrů za rok je tedy příplatek za plynovou verzi (46 tisíc korun) za necelé tři roky provozu zpět. V případě firemního vozového parku s předpokládaným vyšším nájezdem ještě dříve.

Autoři:


Témata: CNG, Volkswagen




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.