Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Volkswagen New Beetle - designem proti všem

- Na silnici je New Beetle nepřehlédnutelný. Vyčnívá do výšky a svými kulatými tvary jde proti proudu ostatních aut. Beetle je výborná volba pro ty,kteří cíleně pěstují svůj image. Lidé horující pro praktičnost aut dávají od nového brouka ruce pryč. Je dobrý pro dva pasažéry, vzadu je těsno a kufr je malý.

Kromě tvarů je nepřehlédnutelná i cena extravagantního Volkswagenu. Snem každého obchodníka je vyrobit něco levného a prodat to vzápětí draze. Právě takový je cíl Volkswagenu s novým broukem. New Beetle je o stovky tisíc dražší než vozy konstrukčně přinejmenším příbuzné (Škoda Octavia, Volkswagen Golf, Seat Toledo), svou cenou zasahuje mezi vozy z větších kategorií, podobně drahé jsou například nejlevnější sportovní kupé. Nejlevnější brouk stojí 715 600 korun. Nový brouk sedí na základech nižší střední třídy koncernu Volkswagen. T o mu zaručuje dobré jízdní vlastnosti umocněné elektronickým stabilizačním systémem (ESP), který patří do základní výbavy tohoto modelu. I při rychlém průjezdu zatáčkou se Beetle chová naprosto neutrálně, protože ESP kontroluje přilnavost kol k vozovce a roztočená kola přibrzdí v momentě, kdy hrozí vychýlení vozu směrem k přetáčivosti nebo nedotáčivosti. Na silnicích ve špatné kondici má Beetle dva nedostatky. Oproti běžným modelům nižší světlou výšku a oproti Golfu a Octavii o něco tvrdší pérování. Po usednutí do kabiny čeká na posádku další překvapení. Za designérskou hříčkou v podobě netradičně tvarovaného čela přístrojové desky (rychloměr, otáčkoměr a další přístroje jsou vmáčknuty do nevelkého kruhového "budíku") se ke spodní hraně čelního skla táhne více než půl metru dlouhá plastová plocha. Dojem, který znají řidiči velkoprostorových aut a některých nákladních vozů. První stovky kilometrů za volantem brouka druhé generace se nesou v duchu přivykání na snížený výhled skrz robustní přední sloupky. Špatně se navíc odhaduje, kolik místa zbývá za čelním sklem, naopak výborný je výhled dozadu. Jako doma se řidič i spolujezdec cítí na tužších předních sedadlech, opravdu tvrdé jsou opěrky hlavy. Na zadní sedadla mohou podle výrobce dva dospělí cestující, moc komfortu si tam ale neužijí. Málo je místa pro hlavu i pro kolena a opěradlo svírá se sedákem hodně kolmý úhel. Za zadní sedačkou je jen skromný kufr, jehož málo praktický otvor musel ustoupit požadavkům nezvyklého designu. V objemu kufru se New Beetle nemůže rovnat ani Felicii, která spadá do nižší kategorie aut. Pod přední kapotu Beetlu si je možné pořídit buď dvoulitrový benzinový motor s výkonem sto patnáct koní (85 kW), nebo devadesátikoňový (66 kW) turbodiesel. Druhá verze prošla redakčním testem. Přeplňovaný naftový motor koncernu Volkswagen patří mezi absolutní špičku mezi dieselovými motory a jízda s takto vyzbrojeným Beetlem je proto bez jakýchkoliv připomínek. Motor má výborný zátah od nízkých otáček, při jízdě po dálnici čiperně akceleruje na pátý rychlostní stupeň i z rychlostí nižších než sto kilometrů v hodině. Na diesel není moc hlučný, žhavení je i v zimních měsících krátké. Na okresních silnicích nespotřebuje více než pět litrů nafty na sto kilometrů, na dálnici se lze se spotřebou bez problémů vejít pod šest a ve městě pod osm litrů na sto kilometrů.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  13,9
Zrychlení 0-400 m (s)  19,1
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  9,6
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  20,0
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  30,5
Pramen: ÚSMD

Prognóza odhadce 

Historie se opakuje,důkazem toho je v automobilových dějinách "New Beetle ". Svého předchůdce ale jen stěží dostihne v počtu vyrobených kusů. Dnes se již totiž nejedná o lidový vůz, jako tenkrát před 60 lety. Přesto toto auto úspěšné je,především v USA a v západní Evropě. Jak jej přijmou ale naši zákazníci? Automobil na vysoké technické úrovni má výbornou image a je snem mnoha především mladých motoristů. Kolik si jich ale v Česku může tuto drahou hračku dovolit? Jisté je,že poměr mezi cenou a užitnou hodnotou zde nebude hrát svou obvyklou roli. I proto bude tento zakladatel "retro stylu" na našich silnicích úkazem spíše výjimečným, stejně tak, jak výjimečná bude jeho cena i po několika letech provozu. Pouze čas ukáže, bude-li svého staršího bratra následovat i v oblasti cenového vývoje, který je typický spíše pro objekty sběratelského zájmu. Po pěti letech lze očekávat prodejní cenu průměrně ojetého auta ve výši možná trochu překvapivých 380 000 Kč.  
Vítězslav Černík, autor je spolupracovníkem redakce

Očima designéra 
Už dávno jsem nezažil tolik zájmu okolojdoucích i jedoucích, kteří s horlivými dotazy provázeli svůj obdiv nad tímto autem. "Roztomilý,boubelatý,a ty velké dětské oči!" To byly zpravidla mateřské reakce žen. Muži byli věcnější, ale obcházením auta s pozorným odstupným pohledem i blízkým zkoumáním detailů projevovali nebývalý zájem o tvar. Sférické balonové zasklení dokonale dotváří oblost nového brouka v porovnání se starým, původním KdF Volkswagenem z doby německého temna. Nutno dodat, že New Beetle  vznikl v kalifornském design centru VW. Ano, je to atraktivní figura s mnoha nápaditými novostmi a krásnostmi, které osvěžují tvarovost všech modelů celého koncernu Volkswagen. Tato pokračující legenda a její oblíbenost je zastřena šedým smutným mrakem: vysokou pořizovací cenou, a to i na německém trhu.   
Pavel Hušek, autor je spolupracovníkem redakce

New Beatle není pro každého. Do kategorie auta jen pro některé jej předurčuje design i cena.

Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...