Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volkswagen New Beetle - designem proti všem

aktualizováno 
- Na silnici je New Beetle nepřehlédnutelný. Vyčnívá do výšky a svými kulatými tvary jde proti proudu ostatních aut. Beetle je výborná volba pro ty,kteří cíleně pěstují svůj image. Lidé horující pro praktičnost aut dávají od nového brouka ruce pryč. Je dobrý pro dva pasažéry, vzadu je těsno a kufr je malý.

Kromě tvarů je nepřehlédnutelná i cena extravagantního Volkswagenu. Snem každého obchodníka je vyrobit něco levného a prodat to vzápětí draze. Právě takový je cíl Volkswagenu s novým broukem. New Beetle je o stovky tisíc dražší než vozy konstrukčně přinejmenším příbuzné (Škoda Octavia, Volkswagen Golf, Seat Toledo), svou cenou zasahuje mezi vozy z větších kategorií, podobně drahé jsou například nejlevnější sportovní kupé. Nejlevnější brouk stojí 715 600 korun. Nový brouk sedí na základech nižší střední třídy koncernu Volkswagen. T o mu zaručuje dobré jízdní vlastnosti umocněné elektronickým stabilizačním systémem (ESP), který patří do základní výbavy tohoto modelu. I při rychlém průjezdu zatáčkou se Beetle chová naprosto neutrálně, protože ESP kontroluje přilnavost kol k vozovce a roztočená kola přibrzdí v momentě, kdy hrozí vychýlení vozu směrem k přetáčivosti nebo nedotáčivosti. Na silnicích ve špatné kondici má Beetle dva nedostatky. Oproti běžným modelům nižší světlou výšku a oproti Golfu a Octavii o něco tvrdší pérování. Po usednutí do kabiny čeká na posádku další překvapení. Za designérskou hříčkou v podobě netradičně tvarovaného čela přístrojové desky (rychloměr, otáčkoměr a další přístroje jsou vmáčknuty do nevelkého kruhového "budíku") se ke spodní hraně čelního skla táhne více než půl metru dlouhá plastová plocha. Dojem, který znají řidiči velkoprostorových aut a některých nákladních vozů. První stovky kilometrů za volantem brouka druhé generace se nesou v duchu přivykání na snížený výhled skrz robustní přední sloupky. Špatně se navíc odhaduje, kolik místa zbývá za čelním sklem, naopak výborný je výhled dozadu. Jako doma se řidič i spolujezdec cítí na tužších předních sedadlech, opravdu tvrdé jsou opěrky hlavy. Na zadní sedadla mohou podle výrobce dva dospělí cestující, moc komfortu si tam ale neužijí. Málo je místa pro hlavu i pro kolena a opěradlo svírá se sedákem hodně kolmý úhel. Za zadní sedačkou je jen skromný kufr, jehož málo praktický otvor musel ustoupit požadavkům nezvyklého designu. V objemu kufru se New Beetle nemůže rovnat ani Felicii, která spadá do nižší kategorie aut. Pod přední kapotu Beetlu si je možné pořídit buď dvoulitrový benzinový motor s výkonem sto patnáct koní (85 kW), nebo devadesátikoňový (66 kW) turbodiesel. Druhá verze prošla redakčním testem. Přeplňovaný naftový motor koncernu Volkswagen patří mezi absolutní špičku mezi dieselovými motory a jízda s takto vyzbrojeným Beetlem je proto bez jakýchkoliv připomínek. Motor má výborný zátah od nízkých otáček, při jízdě po dálnici čiperně akceleruje na pátý rychlostní stupeň i z rychlostí nižších než sto kilometrů v hodině. Na diesel není moc hlučný, žhavení je i v zimních měsících krátké. Na okresních silnicích nespotřebuje více než pět litrů nafty na sto kilometrů, na dálnici se lze se spotřebou bez problémů vejít pod šest a ve městě pod osm litrů na sto kilometrů.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  13,9
Zrychlení 0-400 m (s)  19,1
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  9,6
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  20,0
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  30,5
Pramen: ÚSMD

Prognóza odhadce 

Historie se opakuje,důkazem toho je v automobilových dějinách "New Beetle ". Svého předchůdce ale jen stěží dostihne v počtu vyrobených kusů. Dnes se již totiž nejedná o lidový vůz, jako tenkrát před 60 lety. Přesto toto auto úspěšné je,především v USA a v západní Evropě. Jak jej přijmou ale naši zákazníci? Automobil na vysoké technické úrovni má výbornou image a je snem mnoha především mladých motoristů. Kolik si jich ale v Česku může tuto drahou hračku dovolit? Jisté je,že poměr mezi cenou a užitnou hodnotou zde nebude hrát svou obvyklou roli. I proto bude tento zakladatel "retro stylu" na našich silnicích úkazem spíše výjimečným, stejně tak, jak výjimečná bude jeho cena i po několika letech provozu. Pouze čas ukáže, bude-li svého staršího bratra následovat i v oblasti cenového vývoje, který je typický spíše pro objekty sběratelského zájmu. Po pěti letech lze očekávat prodejní cenu průměrně ojetého auta ve výši možná trochu překvapivých 380 000 Kč.  
Vítězslav Černík, autor je spolupracovníkem redakce

Očima designéra 
Už dávno jsem nezažil tolik zájmu okolojdoucích i jedoucích, kteří s horlivými dotazy provázeli svůj obdiv nad tímto autem. "Roztomilý,boubelatý,a ty velké dětské oči!" To byly zpravidla mateřské reakce žen. Muži byli věcnější, ale obcházením auta s pozorným odstupným pohledem i blízkým zkoumáním detailů projevovali nebývalý zájem o tvar. Sférické balonové zasklení dokonale dotváří oblost nového brouka v porovnání se starým, původním KdF Volkswagenem z doby německého temna. Nutno dodat, že New Beetle  vznikl v kalifornském design centru VW. Ano, je to atraktivní figura s mnoha nápaditými novostmi a krásnostmi, které osvěžují tvarovost všech modelů celého koncernu Volkswagen. Tato pokračující legenda a její oblíbenost je zastřena šedým smutným mrakem: vysokou pořizovací cenou, a to i na německém trhu.   
Pavel Hušek, autor je spolupracovníkem redakce

New Beatle není pro každého. Do kategorie auta jen pro některé jej předurčuje design i cena.

Autor:




Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Další z rubriky

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.