Volkswagen up!

Volkswagen up! | foto: Volkswagen

Volkswagen odhalil novou škodovku. Představil její dvojče

  • 45
Nejmenší volkswagen se představuje. Up! začne brzy vyjíždět z bratislavské továrny, vzápětí se přidají ještě kapesní seaty a škodovky. Trojčata se budou lišit hlavně logem na přídi, škodovka má určitě mít jiná světla.

Všechna tři kapesní auta z Bratislavy (Seat, Volkswagen, Škoda) mají být velmi podobná, lišit se budou pravděpodobně jen provedením čumáku. Technika a proporce budou stejné.

Volkswagen up!

Jméno pro škodovku

Mladoboleslavská automobilka všechny informace o svém nejmenším modelu stále tají. Nezná se ani jméno.

Městskému vozu by pasovala třeba jména Citico nebo Citigo, které ma Škoda registrované. Další jména pro nové škodovky zde.

"Můžu napovědět, že jde o city car a slovo city je nápovědou," řekl o zvoleném jménu začátkem letošního roku šéf automobilky Winfried Vahland v rozhovoru pro MF DNES.

Malá škodovka na odhalení teprve čeká. Hlavní hvězdou malého tria je tak teď volkswagen. Jeho velké chvíle přijdou na autosalonu ve Frankfurtu,  který otvírá v polovině září. Prodeje začnou příští rok zjara.

Up! je 3,54 metru dlouhý, na šířku má 142 a na výšku 148 centimetrů. Jméno podědil po konceptu, který jeho vznik předznamenal před čtyřmi lety na autosalonu ve Frankfurtu. Na místě, kde se tehdy bílý koncept představil, se jeho sériový následník za pár týdnů vrátí jako hlavní hvězda expozice automobilky.

Novinka je o 43 centimetrů kratší než aktuálně nejmenší volkswagen, polo. Oproti němu je taky o čtyři centimetry užší, ale o dva vyšší. Rozvor upu je velkorysý: 242 centimetrů, což je třeba oproti pětidveřovému mini Fiatu Panda o 13 cm víc. A je to na centimetr stejně, kolik měl mezi nápravami původní Volkswagen Brouk.

"Ideálním tvarem pro maximální využití prostoru v malém automobilu by byla obdélníková krabice," vysvětluje Klaus Bischoff, šéfdesignér značky Volkswagen a upozorňuje na extrémně krátké převisy, dlouhý rozvor a široký rozchod kol.

Volkswagen up!

Do kufru se má vejít 251 litrů, se sklopenými zadními místy 951.

Modulární platforma MQB, kterou koncern VW nově vyvinul pro kapesní modely, má schéma "všechno vpředu". Přední kola tedy pohání nad nimi uložený motor. Up! také dostává nový tříválcový litrový motor. Benzinový agregát bude k mání ve verzích se 60 a 75 koňmi výkonu (44 a 55 kW). Vystačit mají se 4,2 a 4,3 litry benzinu na sto kilometrů jízdy.

Do roku 2013 naučí motoráři nový motor jezdit na zemní plyn, to bude mít 50 kW (68 koní) a prý vystačí se 3,2 litry paliva na sto kilometrů. Ve stejném roce se má představit také elektrické provedení.

Do začátku dostane kapesní volkswagen výhradně pětistupňový manuál, později se přidá automatická převodovka.

Nabídka se bude skládat ze tří stupní výbav: Take Up, Move Up a High Up.

Volkswagen up!

Za pozornost stojí systém City Emergency Braking (automatického nouzového brzdění v městském provozu), který používá laserový senzor a v rychlostech do třicetikilometrové rychlosti začne v případě nebezpečí sám brzdit, aby zamezil střetu s překážkou. Nejvíc práce bude mít v městských kolonách, které budou hlavním revírem novinky.

Pod zkratkou PID (Personal Infotainment Device) se skrývá informační centrum sdružující navigaci, telefon a autorádio ovládané přes dotykový displej. PID má v upu mezi volkswageny premiéru, je vyjímatelný a řidič ho vkládá do speciálního držáku nad středovým panelem. Umí se propojit s ostatními systémy vozidla, takže umožňuje zobrazovat důležité provozní informace včetně přepínání do režimu vizuálního displeje parkovacího asistenta.