Volkswagen oslavoval rekordy

W o l f s b u r g (Od našeho zvláštního zpravodaje) - Ani varovné zprávy o celosvětovém poklesu zájmu o nová auta neodradily šéfy německého Volkswagenu, největšího výrobce aut v Evropě, aby včera při oslavách rekordních loňských výsledků slíbili koncernu i mladoboleslavské Škodě další růst.

"V roce 2001 se očekává oslabení hospodářských trendů, které automobilovému průmyslu pomáhají. I tak ale předpokládáme, že prodej našich aut, tržby i zisk dále porostou," uvedl včera nejvyšší šéf koncernu VW Ferdinand Piëch.

Totéž podle něho platí i pro Škodu, která brzy oslaví deset let od vstupu VW. "Škoda zažívá boom na všech trzích a ten by měl pokračovat," řekl Piëch. Celý koncern Volkswagen loni poprvé v historii vyrobil přes pět milionů aut.

Zisk automobilky se více než zdvojnásobil na 4,03 miliardy marek, což je částka přesahující 70 miliard korun. Celá skupina Volkswagen loni mírně zvýšila svůj podíl na celosvětovém prodeji aut z 12 na 12,2 procenta a potvrdila páté místo v žebříčku největších světových výrobců aut.

"Dlouhodobým cílem je umístit se v první trojce," uvedl šéf marketingu a komunikace VW Klaus Kocks. Mladoboleslavská Škoda má na těchto číslech stále větší podíl. Loni díky nástupu fabie a zvýšení prodeje o 13 procent stáhla náskok španělského Seatu, který je spolu s ní nejvýznamnější zahraniční značkou koncernu.

K celkovému prodeji aut v rámci VW tak přispěla bezmála devíti procenty a k zisku společnosti přidala 3,3 miliardy korun. Rekordních výsledků dosáhl Volkswagen navzdory faktu, že zájem o nová auta na jeho hlavním trhu - v západní Evropě - loni klesl o 3 procenta a v Německu dokonce o 11 procent. V prvních měsících letošního roku však tento negativní trend s sebou strhl i Volkswagen, stejně jako Fiat, Ford či Renault.

Všechny hlavní evropské značky nyní zažívají pokles. Chuť Evropanů kupovat nová auta je podle prohlášení jednoho ze šéfů německého Opelu, úhlavního konkurenta VW, nejslabší od ropné krize v roce 1973. Nepříznivé trendy se nevyhnou ani Škodě, pro kterou má vývoz na západní trhy stále větší význam.

 

ROZHOVOR S... Jense Neumannem, předsedou dozorčí rady Škoda Auto

Přestože odborníci věští světovému autoprůmyslu špatné časy, podle šéfa strategie koncernu VW a předsedy dozorčí rady mladoboleslavské Škody Jense Neumanna krize brzy odezní a například Škodu nijak dramaticky nezasáhne.
Proč lidé v západní Evropě, hlavně Němci, přestávají kupovat auta?
Podívejte se na padající akciové trhy, je v tom hodně psychologie. Mnozí lidé se necítí tak bohatí jako dřív, protože vidí, jak se jejich jmění smršťuje. Takže si nechtějí kupovat nová auta. Navíc vozový park v západní Evropě je velmi moderní, takže lidé si mohou dovolit nákup auta odložit. Pokud akciový trh půjde zase nahoru, pak se zvýší i prodej aut.
Šéfové Škody upozorňují, že ani ona se těmto negativním trendům nevyhne...
Škoda je zvláštní značka, která teprve hledá svou pozici vůči konkurenci. V naší strategii více značek má Škoda úkol bránit trhy proti některým asijským značkám a rovněž soupeřit třeba s francouzskými nebo americkými. Díky paletě nových modelů Fabia, díky stále silnému zájmu o vozy Octavia a díky nástupu třetí řady si Škoda udrží svůj růst, i když trh půjde dolů.
Od vstupu VW do Škody uplyne deset let. Co Volkswagenu přinesly a jak bude Škoda vypadat za dalších deset let?
Jsme pochopitelně spokojeni s tím, v jakém stavu je Škoda nyní, jak si stojí na trhu a jak se dokázala na mnoha evropských trzích prosadit svou kvalitou. To je nejdůležitější úspěch, jakého jsme dosáhli. Do budoucna budeme značku Škoda dál rozvíjet a dál do ní investovat. V Ženevě jsme ukázali nové auto, které ukazuje, kudy chceme dál jít: uspokojit zvláštní segment zákazníků, kteří hledají dostupné kvalitní auto za férovou cenu.