Prototyp Porsche 918 Spyder v barvách Martini Racing

Prototyp Porsche 918 Spyder v barvách Martini Racing | foto: Porsche

Piëch vs. Porsche 1:0. Zašmodrchané ovládnutí Porsche Volkswagenem

  • 47
Největší evropská automobilka Volkswagen vlastní ode dneška, tedy od středy 1. srpna, 50,1 procenta akcií značky Porsche. Dlouholeté drama dvou rodin, které si už dvě generace jdou tvrdě po krku, má nečekanou pointu.

Rozzlobení dělníci s transparenty na dvoře stuttgartské automobilky Porsche jsou nevídaným úkazem. V červnu 2009 se tu ale sešli, aby na vlastní kůži zažili vynucený odchod jejich šéfa Wendelina Wiedekinga. U mikrofonu je právě předseda představenstva Wolfgang Porsche, který se v závěru svého projevu neubrání slzám.

"Jedno vám tady mohu slíbit. Porsche žilo, žije a bude žít," provolává ke shromážděným přeskakujícím hlasem. Wolfgang Porsche spolu s Wiedekingem vyhlásili Volkswagenu válku a prohráli. Pokusili se o nepřátelské převzetí automobilového giganta, ale narazili na tvrdého soupeře. Plány jim zkřížil předseda dozorčí rady Volkswagenu Ferdinand Piëch. Tentýž Piëch, který 13 procent automobilky Porsche vlastní a zároveň je Wolfgangovým bratrancem.  

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk

Německý automobilový Dallas

Je to jako nekonečný seriál Dallas, jen jeho aktéři nejsou smyšlení naftoví magnáti, ale skuteční majitelé světoznámé automobilky. K jeho sledování také nestačí jen pár nedělních večerů, první epizoda sahá až do roku 1951, kdy Ferdinand "Ferry" Porsche a Louisa Piëchová otevřeli závěť svého otce, slavného automobilového konstruktéra a tvůrce světoznámého brouka, Ferdinanda Porsche.

Ačkoliv měl Ferry Porsche oprávněný pocit, že starost o rodinný podnik by měl převzít právě on, Ferdinand Porsche rozdělil svůj majetek rovným dílem mezi obě své děti. Odstartoval tak rodinnou válku, která trvá už dvě generace.

Dva roky za mřížemi

Vztah Ferryho a Louisy nebyl idylický ani v době, kdy byl jejich otec naživu. Ferry pracoval jako konstruktér po boku svého otce a Louisa nesla velmi těžce, že je v rodině upřednostňován. Historik Wolfgang Fürweger v dokumentu, který odvysílala televize Arte, popisuje, jak se na jedné party v domě Porschů Ferry s Louisou poprali. Bylo to krátce před tím, než se Louisa v roce 1928 provdala za vídeňského právníka Antona Piëcha.

Byl to pravděpodobně právě Anton Piëch, který v očích otce Ferdinanda vrátil Louisu do hry o dědictví rodinného majetku. Piëch stál u zrodu Porscheho konstrukční kanceláře ve Stuttgartu, později řídil velkou automobilovou továrnu KdF, kterou nechal v městečku Fallersleben vybudovat Adolf Hitler na výrobu Porscheho volkswagenu.

Lidové auto, které si u Porscheho diktátor objednal, se tu však až do konce 2. světové války nevyrábělo. Místo toho tu váleční zajatci montovali vojenská vozidla pro Wehrmacht, které nenavrhoval nikdo jiný než "vůdcův konstruktér", jak Porscheho titulovaly německé filmové týdeníky.  I když rodina Porschů z válečné výroby profitovala, historikové se shodují, že Ferdinand nacistou nebyl. Odmítal státní vyznamenání a svého chlebodárce oslovoval zásadně Herr Hitler.

Po válce se rodinný klan Porschů a Piëchů stáhl na své rodinné sídlo v rakouském Zell am See. Sem byl také adresován dopis z Francie, ve kterém byla Ferdinandovi Porsche nabídnuta spolupráce při obnově automobilového průmyslu. Byla to ale lest francouzské tajné služby. Sotva oba Ferdinandové spolu s Antonem odcestovali do německého Baden Badenu, byli u večeře zatčeni francouzskou okupační armádou. Francouzi jim přisuzovali špatné zacházení s francouzskými zajatci, kteří byli během války nuceně nasazeni v továrně KdF. Měli se také dopustit krádeže duševního vlastnictví automobilky Peugeot. Zatímco syn Ferry byl záhy propuštěn, otec Ferdinand s Antonem Piëchem strávili ve vězení dva roky, aniž by se jejich obvinění potvrdilo.

Pro budoucnost rodinné značky je však toto období klíčové. Zatímco otec se švagrem tráví dlouhé měsíce ve francouzském arestu, Ferry Porsche dokončuje v červnu 1947 první auto, které nese na kapotě jméno rodinné firmy, roadster Porsche 356.

Ferry Porsche a jeho Porsche 914-8

Porsche? Pomalé!

Po smrti otce v roce 1951 ještě dokázali najít sourozenci společnou řeč. Ferry převzal vedení rodinné firmy Porsche ve Stuttgartu, zatímco Louisa získává výhradní zastoupení Volkswagenu a Porsche v Rakousku.  Obě rodiny navíc profitují z licenčních práv, které Volkswagenu poskytly, z každého vyrobeného brouka dostávají pět marek. A lidové volkswageny sjíždějí z výrobních pásů po statisících. Louisa na tom vydělává víc, než Ferry na svých sporťácích.

Ještě v jednom jsou si oba sourozenci velmi blízcí. Oba mají ze svých manželství čtyři děti, kterým věnují po deseti procentech z majetku rodinné firmy. Akcie automobilky Porsche tak nakonec vlastní deset lidí, mezi nimi i syn Louisy Ferdinand Piëch, který většinu času tráví laděním motorů v dědečkových dílnách. A v 60. letech dospěje v sebevědomého muže, který má na chod automobilky svůj vlastní vyhraněný názor.

Mladému Piëchovi se například nelíbí, že jsou automobily Porsche relativně pomalé. A tak na vlastní pěst, ovšem za firemní peníze, staví v roce 1968 závodní model 917. Náklady jsou pro malou firmu enormní, automobilka musí vyrobit kvůli homologaci 25 kusů.

Ferdinand Piëch

Ferry Porsche s takovým postupem nesouhlasí, udělá však jen to, že o rok později bojkotuje veřejnou premiéru devětsetsedmnáctky. Na ní naopak září Ferdinand Piëch, který sebevědomě vyhlašuje, že s autem Porsche vyhraje slavný závod 24 hodin Le Mans. A skutečně se mu to podaří, hned v roce 1970.

Mateřský Ferry a prudká Louisa

Odvěké spory rodiny Piëchů a Porschů mají svůj původ v rozdílných povahách obou sourozenců. Zatímco Ferry zdědil mírnou povahu po své matce, Louisa byla temperamentní jako její otec. Slavný konstruktér brouka Ferdinand Porsche neváhal pronásledovat své zaměstnance až pod kola auta, kam se ukryli před jeho záchvaty vzteku. A Louisa prováděla podobné kousky. Bratr Ferdinanda Piëcha Ernst popisuje svého strýce jako "mateřského a vstřícného člověka", zatímco svou matku neváhal v televizním dokumentu označit výrazem "spíše agresivní".

Snad právě proto dospívaly Ferryho děti v pohodlné vile svého dědečka a studovaly waldorfskou školu, zatímco Louisa poslala Ferdinanda do tvrdého švýcarského internátu, kde podle svých slov musel bojovat o holý život. Rozdílný přístup k výchově dětí se zákonitě projevil i v jejich dospělosti. Zatímco Wolfgang Porsche kraloval bulvárním novinám na fotkách z vídeňských plesů, Ferdinand Piëch v ústraní budoval největší evropské automobilové impérium.

Animozitu obou rodin ale živila i přezíravost rodiny Ferryho Porsche, která Piëchovskou větev značovala za "protivníky" a dělala všechno možné, aby jí v automobilce nepustila ke kormidlu. Ernst Piëch vzájemnou nevraživost hodnotí lapidárně: "Piëchové byli vždy o něco tvrdší a také o něco schopnější. A Porschové jednoduše žárlili."

Jakoby Ferry vycítil ohrožení své pozice ve firmě, svolává obě rodiny do sídla v Zell am See. Tady se má za účasti amerického mediátora rozhodnout, kdo převezme v automobilce otěže. Setkání ale končí fiaskem, všichni zúčastnění se shodnou pouze na tom, že napříště budou firmu řídit najatí manažeři.

A právě v tento okamžik se začne odvíjet další série rodinných antipatií. Uražený Ferdinand Piëch zakládá vlastní konstrukční dílnu, ve které ještě stačí během pár měsíců vyvinout naftový pětiválec pro Mercedes, aby se v roce 1972 nechal zaměstnat u Audi. Do té doby nevýraznou značku přetvoří během pár let v prestižní automobilku, která díky svým čtyřkolkám deklasuje v závodech všechny dosavadní favority.

V Audi vyrůstá pro stuttgartskou automobilku další konkurent a rodina Porschů považuje celé Piëchovo angažmá za provokaci. Hvězda Ferdinanda Piëcha ale nadále stoupá a během desetiletí se pod křídly Volkswagenu vypracuje na jednoho z nejmocnějších mužů automobilového světa. Porsche pod cizí správou na tom zdaleka tak dobře není a začátkem 90. let to vypadá, že slavná rodinná firma stojí před krachem.

Audi Quattro

Legendární značka Quattro, na které si Audi postavilo kariéru, vznikla za vlády Ferdinanda Piëcha.

Wendelin nezastavitelný

Nástup dosud neznámého Wendelina Wiedekinga do čela Porsche byl v roce 1993 byl pro firmu skutečným požehnáním. Wiedeking se nebál pozvat do Stuttgartu japonské poradce, aby dotčeným stuttgartským manažerům ukázali, jak se vede podnik. Jindy zase vlétl do výrobní haly s rozbrušovačkou a zničil všechny kovové regály, protože efektivní japonská výroba takové vůbec nepotřebuje.

Když Wiedeking do automobilky nastupoval, slíbily mu obě rodiny 0,9 procenta z budoucího zisku. Asi málokdo si tehdy dovedl představit, že malá rodinná firma dokáže jednou vyprodukovat zisk přes osm miliard eur ročně. Wiedeking se tak stává nejlépe placeným automobilovým manažerem a sláva mu stoupne do hlavy. Stává se hlavním kritikem německé vlády, občas upustí jedovatou slinu i směrem k Ferdinandu Piëchovi, když komentuje nepovedený nákup značky Rolls-Royce nebo rozhodnutí Volkswagenu vyrábět luxusní limuzínu Phaeton. Když mluví jménem značky Porsche, větu začíná zájmenem já.

V roce 2008 začne Wiedeking přemýšlet, kam by mělo Porsche investovat své enormní zisky. Spolu s finančním ředitelem Holgerem Hälterem vymyslí riskantní plán, jak s pomocí vlastního kapitálu a půjček od investičních bank ovládnout automobilový gigant Volkswagen.

Wendelin Wiedeking (vpravo) byl v letech 1993–2009 generálním ředitelem automobilky Porsche.

Ferdinandu Piëchovi, který v té době předsedá dozorčí radě VW, by spojení obou značek nebylo proti vůli. Ale ne způsobem, kdy se Wiedeking každý den v televizi veřejně sází, za kolik dnů Volkswagen ovládne. Za takových okolností považuje Wiedekingův plán za útok na vlastní pozice. A právě v tento okamžik se Piëch projevuje jako velký stratég.

K ovládnutí Volkswagenu potřebuje Wiedeking nejen 75 procent akcií Volkswagenu, ale také zrušení zákona, který zaručuje spolkové zemi Dolní Sasko vetovat vstup nového akcionáře. Piëch s tehdejším ministerským předsedou Chritianem Wulffem vyjedná, že kontroverzní zákon, jehož zrušení požadovala i Evropská unie, zůstane v platnosti. Sasko převzetí Volkswagenu zablokuje a z původně prosperující firmy Porsche se rázem stává automobilka, která má velké dluhy u bank.

Prototyp Porsche 918 Spyder v barvách Martini Racing

Připravovaná hybridní novinka Porsche 918 Spyder trénuje před premiérou svých 770 koní oblečená v legendárním dresu Martini Racing. Karbonový supersport má v měření podle evropských norem dosáhnout na spotřebu kolem tří litrů benzinu na sto kilometrů.

A právě v tento okamžik končí pohádka o Davidovi, který by přesnou střelou mohl trefit oko velkého Goliáše. Pomocnou ruku nenabídne Porsche nikdo jiný, než Volkswagen. Ovládnutí malé rodinné firmy jej přitom vyjde jen na 4,46 miliardy eur.

Po šedesáti letech se rodinná větev Piëchů konečně dočkala satisfakce.