Volkswagen Passat Variant drží laťku vysoko

- Co mu vytknout? Snad jen cenu. Jak ukazuje srovnávací tabulka, nový Passat v provedení kombi s osvědčeným turbodieselovým motorem předčí konkurenci nejen svou kvalitou, ale bohužel i cenou. A to se týká i drahé příplatkové výbavy. Kdo se nenechá odbýt a spokojí se s nejlevnějším Passatem kombi s motorem 1,6 (74kW/100k), zchudne pořád o dost - o 645 600 korun.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Volkswagen Passat
můžete koupit na www.automodul.cz

Za hodně peněz lze však v případě Passatu Variant dostat i hodně "muziky". A to platí i pro zavazadlový prostor. Ten patří díky velkému objemu ve své třídě k nadprůměru, Škoda Octavia Combi však nabízí při nesklopených zadních sedadlech ještě více prostoru. Přístup do kufru Passatu zato vede přes širší páté dveře, výhodnější je i níže umístěná spodní hrana kufru. Čalounění kufru Passatu nesnese výtku - nechybějí ani praktická kovová oka na podlaze a dvě přípojky na elektrické spotřebiče s dvanáctivoltovým napětím. Ty jsou však součástí příplatkového souboru technického vybavení za 10 968 korun. Přechod mezi nárazníkem a kufrem, který trpí při nakládání, vyložili konstruktéři praktickou kovovou lištou. A přece jedna výtka. U testovaného vozu se párkrát nepodařilo zavřít víko kufru na první bouchnutí. Jak už je v této třídě obvyklé, má i Passat Variant standardně dodávané asymetricky dělené zadní sedadlo. Po sklopení obou částí se před očima vynoří prostor pro šestnáct set litrů zavazadel. Pro ty, kdo často převážejí ušmudlaný náklad, je v mimořádné nabídce gumová podlaha za příplatek 1441 korun. Kus pryže pokrývá nejen dno, ale i zadní část opěradel druhé řady sedadel. V dodatečné nabídce je i síť (6581 korun) oddělující kufr od zadních pasažérů.
Naftový turbomotor 1,9 s přímým vstřikem paliva a vyšším výkonem 81 kilowattů vešel v tuzemsku ve známost tím, že jej začala do svých vozů montovat tuzemská Škoda. V sousedním Německu už Passat dostal i silnější a modernější verzi (85 kW), která má být odpovědí na nápor konkurenčních naftových motorů se systémem Common Rail. V Česku se Passat prodává v kombinaci s pěti motory. Kromě zmiňovaných motorů 1,6 a 1,9 TDI mohou zájemci vybírat mezi benzinovými osmnáctistvokami buď s turbem, nebo bez, poslední pohonnou jednotkou je pětiválec 2,3 VR5.
Testované auto s turbodieselem 1,9 je dostatečně pružné, rychle akceleruje již v nízkých otáčkách a na hlučnější projevy nezahřátého motoru se dá přivyknout. Spotřeba se na mimoměstských silnicích poroučí pod hranici pěti litrů nafty na sto kilometrů, na dálnici nepřesáhne šest a ve městě jen málokdy přeskočí hranici sedmi litrů.
S motorem dobře ladí i výborné jízdní vlastnosti. Řazení rychlostních stupňů je přesné, ale někomu může připadat příliš tuhé. Passat je tvrdší než třeba francouzské vozy, přes rozbité cesty se však přenáší s elegancí.
Velkým plusem Passatu je i interiér. Příjemné sedačky s dostatečným bočním vedením a kvalitní materiály až tam, kam oko dohlédne. Vše je v tmavých barvách, po vzoru Golfu dostal i Passat modře podsvícený přístrojový panel. Uznání zaslouží trojramenný kožený volant (z výbavy Trendline, ve které přijde Passat Variant 1,9 TDI na 733 300 korun) a přehledná elektronická klimatizace Climatronic (za příplatek 52 645 korun - tu lze od nového modelového roku domontovat i do Octavií). Doporučeníhodný je také palubní počítač, který je součástí "souboru technického vybavení" za více než deset tisíc korun.
Jak vyplývá také ze srovnávací tabulky, má Passat Variant v základní výbavě nejdůležitější bezpečnostní prvky (airbagy, ABS), za spoustu dalších doplňků je nutné opět připlatit. To vůz posunuje ve své třídě na samý cenový vrchol.

Hodnocení AUTO MOTO

MOTOR A PŘEVODOVKA
Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu 8
Pružnost 9
Řazení/odstupňování převodovky 7
Spotřeba v testu 9

KAROSERIE A INTERIÉR
Prostor na předních sedadlech 9
Prostor na zadních sedadlech 1) 9
Využití zavazadlového prostoru 2) 9
Výhled z vozu 3) 8
Vybavení interiéru 9

PODVOZEK,
Jízdní vlastnosti (v běžném provozu) 9
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích) 9
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 8
Brzdy 8

Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu ke konkurentům v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový) a je výsledkem testovacích jízd tří různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.

Záď Passatu Variant je především praktická - přístup k zavazadlům je široký a hrana kufru je nízko

Jízdní pohodlí

Za trojramenný kožený volant i elektronickou klimatizaci je třeba si draze připlatit