Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec automobilů. Volkswagen ukázal elektrický samořiditelný kočár bez koní

  11:42aktualizováno  11:42
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Usadíte se do prostorné kabiny, dveře se neslyšně uzavřou a vozidlo se rozjede. Rovněž neslyšně, bez jediné další interakce s cestujícím, samo už bude vědět, kam pasažér míří. Tuhle budoucnost ukazuje koncept Volkswagen Sedric představený v předvečer autosalonu v Ženevě.

Koncern Volkswagen pořádá před každým autosalonem VW Group Night, akci, kde předvádí pozvaným novinářům novinky svých koncernových značek. Většinou se tu neobjevují šokující záležitosti, ale v Ženevě tohle koncern porušil. Představení vozidla Sedric totiž nikdo nečekal. Tohle auto ukazuje budoucnost mobility a je v tom tak radikální, jak jen může být.

Sedric ani nevypadá jako auto. Má kola, ale jinak je to prostě kabina pro cestující – skoro jako kabina lanovky nebo jako starý kočár, který ovšem netáhnou koně a který nepotřebuje vozku.

Fotogalerie

Revoluční je Sedric i z jiného důvodu – jde o historicky první koncept samotné skupiny Volkswagen, tedy Volkswagen Group. I proto je tento nápis na přídi namísto tradičního znaku VW.

Sedric jako takový se vyrábět určitě nebude, ale ideově z něj budou jednotlivé automobilky konceptu v příštích letech a desetiletích zcela jistě čerpat.

Podle toho, co prohlásil šéf koncernu Matthias Müller, je zcela autonomní mobilita nevyhnutelnou budoucností. Sedric má ukázat, jak může vypadat vozidlo, které se nemusí držet zažitých konvencí. Je to opravdu jen kabina pro pasažéry na kolech, která bude jezdit zcela sama. A to nejspíš dokonce i bez toho, aniž by ji musel uživatel přímo úkolovat.

Müller si Sedrica přivolal na pódium „kouzelným“ tlačítkem, které má v budoucnu sloužit v případě služeb mobility vlastně stejně jako dálkové ovládání k televizi. Uživatel jej zmáčkne a stane se to, co chtěl. Odněkud se vynoří vůz, cestující do něj nastoupí a po nutné době cesty z něj zase vykráčí tam, kde potřeboval být. Bez toho, aniž by se o cokoli staral.

Autonomní koncept Volkswagen Sedric

Volkswagen se samozřejmě nechlubí konkrétními technickými parametry a netvrdí, že by něco takového bylo možné hned. Ale z vyjádření představitelů automobilky vyplývá, že tohle je cesta, kterou teď intenzivně zkoumají a pracují na její realizaci. Dnes je Cedric samozřejmě jen poměrně sci-fi koncept, ale v rámci své strategie do roku 2025 by VW rád přivedl mnohé myšlenky do praxe. A kdo ví, možná to nebude trvat o moc déle a opravdu bude možné si magickým tlačítkem přivolat auto, které bude fungovat spolehlivěji než taxi.

Sedric, nebo spíše auta z této studie odvozená, samozřejmě neovládnou silnice ze dne na den. Koncept ovšem ukazuje, že chce koncern nabídnout lidem zcela jinou koncepci individuální mobility, než nabízí automobilky dnes.

Automobiloví nadšenci zatím nemusí zoufat, i dle slov šéfa Müllera si je VW jist, že například spalovací motory nás nejméně dalších 20 let neopustí (a spíš jich bude více). Sedric by tak měl nabídnout spíše alternativu k současným druhům dopravy než úplnou změnu.

Jenže jestliže Sedric představuje začátek nového typu mobility, pak je možná namístě se ptát, kdy tento způsob převládne a převálcuje ty ostatní, podobně, jako k tomu již v minulosti několikrát došlo. Ačkoli to tak možná se Sedricem VW nemyslí, je tahle studie určitým zvěstováním konce automobilů.

Autonomní koncept Volkswagen Sedric
Autonomní koncept Volkswagen Sedric

A to navzdory tomu, že na ženevském autosalonu, který dnes startuje, stála auta jako Lamborghini Huracán Performante, Italdesign Zerouno, karbonové Bugatti Veyron či Mulliner provedení SUV Bentley Bentayga nebo jen „obyčejná“ Škoda Octavia RS 245, ze které na rozdíl od Sedrica stále čiší emoce. Tohle jsou totiž auta současnosti, Sedric představuje budoucnost. Budoucnost, ve které si možná zanedlouho zákazníci koupí opravdový novodobý luxusní kočár. Bez koní, bez vozky a bez řidiče.

Skupina Volkswagen v příštích letech podle Müllera plánuje investovat do systémů autonomního řízení vozidel všech úrovní několik miliard eur.

V letošním roce představí značky skupiny zákazníkům 60 nových modelů. Vollkswagen Group již dříve oznámila, že do roku 2025 bude mít 30 modelů čistě na elektrický pohon. Kvůli rozvoji nových digitálních technologií koncern po světě založil 37 kompetenčních center. Jedno má i Škoda v Praze.





Nejčtenější

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Další z rubriky

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Seat Ibiza
Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...
Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...

r.v. 2016, naj. 15 000 km, diesel
1 352 150 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.