Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec automobilů. Volkswagen ukázal elektrický samořiditelný kočár bez koní

  11:42aktualizováno  11:42
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Usadíte se do prostorné kabiny, dveře se neslyšně uzavřou a vozidlo se rozjede. Rovněž neslyšně, bez jediné další interakce s cestujícím, samo už bude vědět, kam pasažér míří. Tuhle budoucnost ukazuje koncept Volkswagen Sedric představený v předvečer autosalonu v Ženevě.

Koncern Volkswagen pořádá před každým autosalonem VW Group Night, akci, kde předvádí pozvaným novinářům novinky svých koncernových značek. Většinou se tu neobjevují šokující záležitosti, ale v Ženevě tohle koncern porušil. Představení vozidla Sedric totiž nikdo nečekal. Tohle auto ukazuje budoucnost mobility a je v tom tak radikální, jak jen může být.

Sedric ani nevypadá jako auto. Má kola, ale jinak je to prostě kabina pro cestující – skoro jako kabina lanovky nebo jako starý kočár, který ovšem netáhnou koně a který nepotřebuje vozku.

Fotogalerie

Revoluční je Sedric i z jiného důvodu – jde o historicky první koncept samotné skupiny Volkswagen, tedy Volkswagen Group. I proto je tento nápis na přídi namísto tradičního znaku VW.

Sedric jako takový se vyrábět určitě nebude, ale ideově z něj budou jednotlivé automobilky konceptu v příštích letech a desetiletích zcela jistě čerpat.

Podle toho, co prohlásil šéf koncernu Matthias Müller, je zcela autonomní mobilita nevyhnutelnou budoucností. Sedric má ukázat, jak může vypadat vozidlo, které se nemusí držet zažitých konvencí. Je to opravdu jen kabina pro pasažéry na kolech, která bude jezdit zcela sama. A to nejspíš dokonce i bez toho, aniž by ji musel uživatel přímo úkolovat.

Müller si Sedrica přivolal na pódium „kouzelným“ tlačítkem, které má v budoucnu sloužit v případě služeb mobility vlastně stejně jako dálkové ovládání k televizi. Uživatel jej zmáčkne a stane se to, co chtěl. Odněkud se vynoří vůz, cestující do něj nastoupí a po nutné době cesty z něj zase vykráčí tam, kde potřeboval být. Bez toho, aniž by se o cokoli staral.

Autonomní koncept Volkswagen Sedric

Volkswagen se samozřejmě nechlubí konkrétními technickými parametry a netvrdí, že by něco takového bylo možné hned. Ale z vyjádření představitelů automobilky vyplývá, že tohle je cesta, kterou teď intenzivně zkoumají a pracují na její realizaci. Dnes je Cedric samozřejmě jen poměrně sci-fi koncept, ale v rámci své strategie do roku 2025 by VW rád přivedl mnohé myšlenky do praxe. A kdo ví, možná to nebude trvat o moc déle a opravdu bude možné si magickým tlačítkem přivolat auto, které bude fungovat spolehlivěji než taxi.

Sedric, nebo spíše auta z této studie odvozená, samozřejmě neovládnou silnice ze dne na den. Koncept ovšem ukazuje, že chce koncern nabídnout lidem zcela jinou koncepci individuální mobility, než nabízí automobilky dnes.

Automobiloví nadšenci zatím nemusí zoufat, i dle slov šéfa Müllera si je VW jist, že například spalovací motory nás nejméně dalších 20 let neopustí (a spíš jich bude více). Sedric by tak měl nabídnout spíše alternativu k současným druhům dopravy než úplnou změnu.

Jenže jestliže Sedric představuje začátek nového typu mobility, pak je možná namístě se ptát, kdy tento způsob převládne a převálcuje ty ostatní, podobně, jako k tomu již v minulosti několikrát došlo. Ačkoli to tak možná se Sedricem VW nemyslí, je tahle studie určitým zvěstováním konce automobilů.

Autonomní koncept Volkswagen Sedric
Autonomní koncept Volkswagen Sedric

A to navzdory tomu, že na ženevském autosalonu, který dnes startuje, stála auta jako Lamborghini Huracán Performante, Italdesign Zerouno, karbonové Bugatti Veyron či Mulliner provedení SUV Bentley Bentayga nebo jen „obyčejná“ Škoda Octavia RS 245, ze které na rozdíl od Sedrica stále čiší emoce. Tohle jsou totiž auta současnosti, Sedric představuje budoucnost. Budoucnost, ve které si možná zanedlouho zákazníci koupí opravdový novodobý luxusní kočár. Bez koní, bez vozky a bez řidiče.

Skupina Volkswagen v příštích letech podle Müllera plánuje investovat do systémů autonomního řízení vozidel všech úrovní několik miliard eur.

V letošním roce představí značky skupiny zákazníkům 60 nových modelů. Vollkswagen Group již dříve oznámila, že do roku 2025 bude mít 30 modelů čistě na elektrický pohon. Kvůli rozvoji nových digitálních technologií koncern po světě založil 37 kompetenčních center. Jedno má i Škoda v Praze.





Nejčtenější

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.