Volkswagenu hrozí obří pokuta kvůli motorům TDI, se kterými se snaží prosadit v USA.

Volkswagenu hrozí obří pokuta kvůli motorům TDI, se kterými se snaží prosadit v USA. | foto: Volkswagen

Drahý průšvih VW v USA se týká motorů TDI. Značka se moc nebrání

  • 186
Volkswagen vyšetří případ manipulování s měřením emisí u vozů vybavených slavnými turbodiesely TDI. Americká agentura pro ochranu životního prostředí u nich odhalila speciální software, díky němuž mohou obejít předpisy na množství vypouštěných emisí. Reakce vedení VW působí velmi krotce.

Německá automobilka Volkswagen nechá nezávisle vyšetřit zjištění amerických úřadů, že do svých dieselových automobilů nainstalovala software zatajující skutečné množství emisí. Oznámil to šéf skupiny Martin Winterkorn. Dodal, že celého případu „hluboce lituje“.

„Osobně je mi hluboce líto, že jsme porušili důvěru našich zákazníků a veřejnosti,“ uvedl Winterkorn v oficiálním prohlášení. „Netolerujeme a nebudeme tolerovat porušování žádných našich vnitřních předpisů ani zákonů,“ uvedl šéf skupiny, jejíž součástí je i mladoboleslavská Škoda Auto. Dodal, že Volkswagen plně spolupracuje s příslušnými americkými úřady.

Winterkorn v prohlášení uvedl, že tento případ je nyní prioritní pro něj i pro celé vedení automobilky. Značka prý udělá vše pro to, aby zvrátila škody, které případ způsobil. Stojí za pozornost, že prohlášení VW je velmi krotké, není v něm žádné radikální odmítnutí obvinění.

TDI v problémech

Americká federální Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do svých vozidel instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí, a tím se snažil obejít zákony na ochranu ovzduší. Volkswagen musí kvůli tomu v USA stáhnout do servisů půl milionu aut a hrozí mu pokuta v úhrnné částce až 18 miliard dolarů (431 miliard Kč).

Skandál se týká asi 480 tisíc dieselových modelů Jetta, Brouk, Audi A3 a Golf vyrobených v letech 2009 až 2014 a vozů Passat z let 2014 až 2015. Všechna tato auta mají mít v provedení se čtyřválcovým turbodieselem 2,0 TDI nainstalovaný program, který zjistí okamžik, kdy je vozidlo testováno na emise, a v té chvíli motor přenastaví tak, aby vypouštěl co nejméně emisí (více čtěte zde).

Volkswagen Passat
Volkswagen Beetle (8. října 2012, Praha)

„Při běžném provozu je tento systém vypnutý, což vede k tomu, že vozidla vypouštějí do ovzduší čtyřicetkrát víc škodlivých exhalací, než je limit,“ uvedla EPA. V případě dieselů je největší problém s emisemi oxidů dusíku (NOx). EPA Volkswagenu nařídila, aby dala na vlastní náklady vozy do pořádku.

Případ je o to pikantnější, že právě Volkswagen se snaží Američany naučit tankovat do aut naftu. Americký trh osobních aut je téměř výhradně „benzinový“, ale německý koncern investuje velké peníze a energii do prosazení svých motorů se slavnou značkou TDI.

Skandál s utajovanými emisemi sráží největší evropskou automobilku do nových problémů. Na jaře skupina zažila střet v nejvyšším vedením, kdy se předseda dozorčí rady Ferdinand Piëch snažil odstavit generálního ředitele Martina Winterkorna, nakonec byl ale nucen sám odstoupit (více zde).

Volkswagen je největším výrobcem aut v Evropě a do roku 2018 se chce stát největším producentem automobilů na světě. V prvním pololetí se skupině navzdory poklesu prodeje podařilo překonat v prodeji vozů japonskou Toyotu a vůbec poprvé se stát největším světovým prodejcem automobilů.

,